Upgrade op Cube LTD Pro 2017

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Ik fiets nu een jaar op een standaard Cube LTD Pro bj 2017, de fiets bevalt me goed maar ik zit nu te kijken of ik een upgrade kan doen.
Twee onderdelen op de LTD Pro zijn wat meer budget de rest is SLX/XT dus dat zit wel goed. Wat iets minder is zijn denk ik de Alexrim ex25 wielen en de M2000 remmen.

Voor de remset heb ik een M7000 set in gedachten, XT lijkt me niet nodig.
De wielen, daar heb ik echt geen idee van wat nou een goede maar ook betaalbare upgrade is, ik wil wel de optie houden om met binnenband te blijven fietsen.
Want tubeless vereist ook regelmatig onderhoud (bijvullen latex e.d.) toch?

Wat extra info, ik fiets in NL op routes als Rijssen en Hellendoorn. Mijn gewicht is 75kg.

Groeten
Erik
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Mwoa, regelmatig bijvullen hoeft niet. Ik doe het hooguit 2x per jaar.

De vraag is eigenlijk, wat is voor jou betaalbaar? Dat is hier op het forum nogal een rekbaar begrip.
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Ja dat is een goeie, als ik een leuk setje voor 200 tot 250 kan kopen prima, is het advies om 350 uit te geven dan is dat een optie. Maar 400 of 500 ga ik er zeker niet voor uit geven.

Ik kijk eigenlijk naar een zinvolle upgrade op de ex25 (stijver, hoeft niet perse veel lichter) en als dat voor 250 kan is het mooi.

Gebruikt mag ook, ik heb hier op het forum ook een setje gezien, die verkoper moet ik nog berichten wat ik doe.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met die andere remmen ga je er hooguit optisch op vooruit. Remkracht is ook van de goedkopere modellen meer dan uitstekend. Zeker met jouw gewicht. Dat geld zou je in je zak kunnen houden.


Bij wielen is het zeker de moeite meer uit te geven. Met een setje van pakweg €250,- ga je er niet op vooruit, dus dat is dan vooral zonde van je geld. Als je niet al te gek wilt doen, dus inderdaad €350,-, dan kun je eens informeren bij je dealer of een wielbouwer wat er te regelen is. Maar een setje Novatec naven met leuke velgen moet binnen dat bedrag kunnen blijven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Ik begrijp een handgespaakte set heeft de voorkeur, niet in fabriekssetje zoals een DT Swiss set?
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Heb je de standaard banden al vervangen voor een set lichtere? Dit kan ook al een wereld van verschil zijn.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sequence schreef:Ik begrijp een handgespaakte set heeft de voorkeur, niet in fabriekssetje zoals een DT Swiss set?
Pas als je bij de DT setjes van pakweg €500,- uit komt, ga je de voordelen van betere wielen merken. Handgemaakt kan dit effect al goedkoper bereikt worden.

Maar als je een mooi DT setje in de aanbieding kan scoren, dan zit je ook bij bijvoorbeeld DT prima.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Zijn nog de standaard banden, daar zou ik ook eens maar kunnen kijken
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nieuwe banden en die dan tubeless maken met latex maakt een groot verschil voor zo'n €100.
Dat is de goedkoopste manier om een groot verschil te maken.
Wil je zo'n zelfde verschil in je wielen nogmaals bereiken, dan komt een goede wielset in zicht, maar dat gaat toch wel het vijfvoudige kosten.
Tip van Lars lijkt me lastig.
Je hebt dan een wielbouwer nodig die een goede lichte velg in wil vlechten met een voordelige naaf en voordelige spaken.
Bijv. Ryde, DT Comp en SLX naven.
Maar zijn tijd moet wel betaald worden, dus het gaat toch een flinke duit kosten.
En die tijd is weggegooid geld zodra de goedkopere naaf kapot gaat en vervangen moet worden.
Dus kom je al snel uit bij naafjes die makkelijk te servicen zijn, bijv Hope of DT.
(en die kosten weer knaken)
Anders wordt het als je zelf je wielen kunt spaken, dan kan je aanbiedingen afwachten en naar hartenlust combineren.
Maar hoewel dit niet bijzonder ingewikkeld is, is het wel iets dat je moet leren en leergeld is ook duur.
Dus ik zou eerst de tip van Naze1975 eens volgen.

Latex bijvullen (zoals je het zelf noemde) is trouwens een minder goed idee.
De oude latex laat vaak een plasje water achter in de band.
Daar verse latex bijvullen is niet het beste dat je kunt doen, hooguit goed als een noodmaatregel.
Beter om 1 kant vd band een stukje los te halen en de oude nattigheid er uit te laten lopen, of op te deppen.
Maar latex is geen gedoe, regelmatig lekrijden, da's pas een gedoe ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Ok dat veranderd het onderwerp wel wat, want wat is een goede tubeless band? Natuurlijk is dat ook persoonlijk, maar welke band doet het dan goed in NL op routes met deels track en deels verhard?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =4&t=60917" onclick="window.open(this.href);return false;


Iets semislicks van Schwalbe, Continental, Vittoria, Maxxis. Als het de hoogwaardigere versies maar zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het hoeven geen tubeless banden of TLR banden te zijn.
Iedere band (*) kan tubeless met latex.
Wel heb je een luchtdicht velglint (zit er vaak standaard al in) en een tubeless ventiel nodig.
*) wel zijn de lichte versies van bijv Conti wat lastig luchtdicht te krijgen.
ook gebruikte banden en banden met stalen hieldraad (dus niet vouwbaar) beter vermijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Ik ben van dezelfde fiets vertrokken als jou, Cube LTD Pro 2017. Ik heb de remmen opgewaardeerd naar een M7000 setje, er was een klauw gestorven bij het ontluchten (iets te bruut geweest), dat was dan ook de enige reden voor de swap. Zowel originele set als M7000 set remt goed, dus verwacht geen andere fiets door de remmen te swappen.

Wat bij mij een wereld van verschil maakte was, zoals eerder gezegd, een wielset. Ik heb me door een wielbouwer een wielset laten spaken met DT Swiss producten en HOPE naven. Daarom Continental Mountain King en X-king banden (beide zelf in de 2.4 maat), en dit tubeless gemaakt. Dat er meer onderhoud aan een tubeless set zou zijn vind ik zwaar overroepen. Ja, je ververst je latex eens om de zoveel tijd, maar als je er dat al niet voor over hebt.
Telkens ik de set monteer (ik gebruik de originele alexrims nog in de winter) is het een verademing. Niet twijfelen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Let bij je aanschaf van de banden op het gewicht.
Dat is allemaal te vinden op de sites van de fabrikanten.
Het is goed mogelijk een band van rond de 600 gram te vinden.
Iets lichter kan misschien ook nog wel.
Hier vind je bijvoorbeeld de gewichten van een polulaire Maxxis band. Wel even de juiste maat aanklikken.
TR betekent Tubelss ready, TPI is threads per inch, Exo is extra bescherming tegen lekrijden op stenen.

Hoe meer opties je wilt, hoe zwaarder de band vaak, dus een 2,35 inch band met 120 TPI en Exo is zwaarder dan een 2,20 inch met 60 TPI en geen Exo. Spreekt voor zich eigenlijk.

Succes.
Plaats reactie