Battle of the trail forks

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Interessant hoe jij hem afstelt Lars.
Misschien moet ik er zelf ook maar eens meer mee klooien.
Ik vindt je veranderingen met hsc wel apart.
Volgens de fabrikant zet je die harder als je te snel door de veerweg gaat.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef:Ik vindt je veranderingen met hsc wel apart.
Volgens de fabrikant zet je die harder als je te snel door de veerweg gaat.
Ja, precies. Op rotsblokken ga je veel harder door de veerweg heen en dus heb je meer hsc nodig. Blijft de vork dus hoger in zijn veerweg en is de vork soepeler.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Die snap ik, de invloed van minder hsc op de uhr snap ik minder, maar dat moet ik dan gewoon eens proberen. :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef:Die snap ik, de invloed van minder hsc op de uhr snap ik minder, maar dat moet ik dan gewoon eens proberen. :-q
Op de UHR kom je en weinig echt grote klappen tegen en de snelheid is lager dus de klappen komen ook minder hard (= minder snel) door. Je hebt dus bijna niets nodig aan demping om de vork af te remmen. En dan is minder compressie demping (high en low) gewoon soepeler, wat weer meer tractie en comfort oplevert. Hooguit gebruik je iets meer veerweg dan je zou doen met meer compressiedemping, maar zolang de vork niet (al te heftig) doorslaat is er niets aan de hand.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Lars TB schreef:
ChillyWilly schreef:Fox 34 Rhythm fork heeft een Grip demper, is qua performance dus gelijk aan de Fox 34 performance. Verschil zit hem in de iets minder stijve en zwaardere lowers en andere anodizing van de uppers.
Probleem is dat GRIP niet altijd hetzelfde is bij FOX... .


Ze kunnen het noemen wat ze willen, maar in de praktijk zitten er enorme verschillen tussen bijvoorbeeld wat FOX in 2017 Float GRIP noemt en de 2018 Rhythm GRIP.
@ChillyWilly:
Daarnaast klopt je aanname niet dat de performance 34 gelijk is aan de Rhytm omdat deze laatste ook "toevallig" over GRIP beschikt. Beide GRIP dempers zijn anders instelbaar.
Daarnaast is er verschil in perfortmance vorken. De '16 performance is nl geleverd met de FIT4 en "normale messingkleurige" stanchions.
In '17 kreeg de performance echter zwarte stanchions en idd de GRIP cartridge (met open/medium/firm instellingen).
Waarna in 2017 de performance elite dus weer de FIT4 met LSC uit de factory meekreeg. :-q
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Als je naar de technische tekeningen op de site van Fox kijkt zit er weinig verschil tussen de Performance GRIP en Rhythm GRIP dempers: de Performance heeft indexering in de LSC knop, de Rhythm niet. Zo op het oog lijkt het theoretisch zelfs mogelijk om de geindexeerde knop op een Rhythm te monteren. Verder lijkt de rebound knop iets anders. Maar als je puur naar de demper zelf kijkt zijn alle part numbers hetzelfde. Wel lijken er twee verschillend geshimde varianten te zijn van de 'rebound piston assy'? Dit gaat een beetje boven mijn kennisniveau maar kan me goed voorstellen dat er vanaf OEM verschillend geshimde Rhythms in de omloop zijn.

http://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=752

Had zelf met de Rhythm wat issues waarbij het indraaien van meer compressiedemping invloed op de rebound lijkt te hebben. In een review van de nieuwe Marzocchi met dezelfde demper als de Rhythm las ik een soortgelijke constatering*. Ik ga komende zomer in de alpen proberen met wat minder sag en minder compressiedemping.

*edit: https://www.mtb-mag.com/en/tested-marzo ... r-z1-2019/
Regarding hydraulics, the separation of rebound and compression control is not the best, since when closing the former, you can feel also the latter is slowed down.
Laatst gewijzigd door nielsvk op wo 23 mei 2018, 18:23, 3 keer totaal gewijzigd.
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

Dutch schreef: @ChillyWilly:
Daarnaast klopt je aanname niet dat de performance 34 gelijk is aan de Rhytm omdat deze laatste ook "toevallig" over GRIP beschikt. Beide GRIP dempers zijn anders instelbaar.
Daarnaast is er verschil in perfortmance vorken. De '16 performance is nl geleverd met de FIT4 en "normale messingkleurige" stanchions.
In '17 kreeg de performance echter zwarte stanchions en idd de GRIP cartridge (met open/medium/firm instellingen).
Waarna in 2017 de performance elite dus weer de FIT4 met LSC uit de factory meekreeg. :-q
Dat Fox in de loop der jaren hun Fox 34 performance vorken met verschillende dempers levert snap ik, 2016 FIT4, 2017+ Grip. En Elite/Factory nog steeds met FIT4. Maar de huidige, 2018, Fox 34 Performance heeft een Grip demper en die verschilt, zeker in performance, niet veel van de 2018 Fox Rhythm fork Grip demper. En de air shaft zijde is gelijk. Chassis is wel verschillend, zowel lower als upper, gebruikte soort aluminium en coating van de stanchions. Maar over het algemeen is real world performance nagenoeg lijkt tussen die twee. De Fox Grip demper is een goed ontwerp.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

:lol:
Hij ligt al in de schuur te wachten op zijn nieuwe vriend. Ik geloofde wel dat het in orde was. Binnenkort een keer testen en daarna de stickers eraf.
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

Veel plezier ermee :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ChillyWilly schreef: Dat Fox in de loop der jaren hun Fox 34 performance vorken met verschillende dempers levert snap ik, 2016 FIT4, 2017+ Grip. En Elite/Factory nog steeds met FIT4. Maar de huidige, 2018, Fox 34 Performance heeft een Grip demper en die verschilt, zeker in performance, niet veel van de 2018 Fox Rhythm fork Grip demper. En de air shaft zijde is gelijk. Chassis is wel verschillend, zowel lower als upper, gebruikte soort aluminium en coating van de stanchions. Maar over het algemeen is real world performance nagenoeg lijkt tussen die twee. De Fox Grip demper is een goed ontwerp.
Sorry, maar de verschillen tussen die twee zijn groter dan tussen de Pike/Lyric en de Revelation/Yari. En dat verschil is al behoorlijk.

Zelfs als het design misschien vrijwel overeenkomt, dan is de afstelling behoorlijk anders!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Hier ook maar even een update. Het is de pike 2018 geworden. Die zat namelijk bij het frame dus gewoon een centenkwestie :)
Plaats reactie