Alpe d'Huez - bandkeuze - slick of noppen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Martinbo66
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 maart 2018, 00:02
Mijn mountainbike: Torpado

Ik zit te twijfelen over de juiste bandkeuze voor de Alpe d'Huez (Alpe d'HuZes). In eerste instantie zat ik op het pad van een smalle (semi-)slick, wat uiteraard wat minder goed staat op een MTB. Ik heb al een stel Schwalbe Spicer (maar rij momenteel op Fast Fred's). Maar ik zie ook vaak goede reviews van "traditionele" brede noppenbanden. Daarom kijk ik ook naar de Continental Speed King of Continental Race King. Mede door reviews op bicyclerollingresistance.com.

Het gaat mij niet om topsnelheid. Ik wil pogen drie beklimmingen te doen. Ben sinds ruim twee jaar een hardloper van 50+ en sinds een aantal maanden stevig aan het fietsen op een 26" MTB.

Belangrijk wat mij betreft:
- lage rolweerstand
- grip in bochten (snelheid afdaling)
- lekbestendigheid.

Dus gaan voor een Race King of soortgelijk, of toch een (semi-)slick?

Gr.
Martin
------------------------------------
Torpado 26" - 44/32/22 - 11-28
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Lekker voor slick gaan ... je rijdt toch alleen maar asfalt? Waarom zou je dan wat anders willen...
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Tenzij je toch besluit om een off road afdaling te doen.

Wat betreft RK, die hebben een onvoorspelbaar gedrag in bochten met los grind. Kan wat tijd kosten om te leren wat wel en niet kan met deze band.

Als het alleen asfalt wordt zou ik een slick monteren. Hoe de fiets er dan uitzien kan bommen. Maar heb je na de AdH nog wat aan slicks? Dan misschien toch maar de RK en opletten in de bochten.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Martinbo66 schreef:Daarom kijk ik ook naar de Continental Speed King of Continental Race King. Mede door reviews op bicyclerollingresistance.com.
Waar zijn die rol weerstanden gemeten? Op een vlakke weg zonder aandrijving?

Het probleem met noppenbanden bij het klimmen in de vervorming bij het kracht zetten. Daarom zou in voor een slick gaan. Liefst zo licht mogelijk maar niet te smal. Een iets bredere geeft bij een lagere spanning meer comfort en je levert niet veel in op rolweerstand. Je bent uiteindelijk 85% tijd gerelateerd aan het klimmen.
Martinbo66
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 maart 2018, 00:02
Mijn mountainbike: Torpado

Real Epic '89 schreef:
Martinbo66 schreef:Daarom kijk ik ook naar de Continental Speed King of Continental Race King. Mede door reviews op bicyclerollingresistance.com.
Waar zijn die rol weerstanden gemeten? Op een vlakke weg zonder aandrijving?

Het probleem met noppenbanden bij het klimmen in de vervorming bij het kracht zetten. Daarom zou in voor een slick gaan. Liefst zo licht mogelijk maar niet te smal. Een iets bredere geeft bij een lagere spanning meer comfort en je levert niet veel in op rolweerstand. Je bent uiteindelijk 85% tijd gerelateerd aan het klimmen.
Zoals de Spicers die ik heb? Of soortgelijk? Die Spicers zijn natuurlijk wel wat low cost, met mogelijk navenante kwaliteit.
------------------------------------
Torpado 26" - 44/32/22 - 11-28
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Die Spicers zijn op zich prima. Wil je iets dat lichter is kun je eens kijken binnen de G-one serie. (Gravelbike) Misschien een rare tip. Rij die G-ones kaal in het midden zodat ze nog minder rolweerstand hebben bij het klimmen. Die zijn ook 100gram per band lichter (Uitgaande van de 1,5 versie.) en kunnen ook nog Tubeless gemonteerd worden.
Martinbo66
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 maart 2018, 00:02
Mijn mountainbike: Torpado

Mijn oog viel op de Michelin Wild Run'R Slick. Slechts 420 gram t.o. 590 gram voor de Spicers.
------------------------------------
Torpado 26" - 44/32/22 - 11-28
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Is de Schwalbe Marathon Supreme 1.6 nix?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Idd Marathon's of zelfs Schwalbe One's (noppen banden niet eens over nadenken). Bij de One's wel rekening houden met het feit dat de mtb een stuk dichterbij de grond komt.
Vind je op de weg rijden met de mtb fijn dan kun je zelfs een set 29er wielen overwegen waarop racefietsbanden zijn gemonteerd (ga ik er vanuit dat je schijfremmen hebt).
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Schwalbe Super Moto Evo 2.0
Lekker licht, redelijk lekbestendig, veel comfort en ziet er ook lekker dik uit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Doe jezelf een plezier en organiseer een racefiets.
Ik kan haast niet geloven dat ik het zeg, maar toch.
Een racefiets is gemaakt voor wat jij gaat doen, een mtb niet.
Ook niet met smalle banden. Een 26" al helemaal niet.
Er is maar 1 goede oplossing voor dit probleem en die oplossing heeft een krom stuur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

ThaSingleTrackMastah schreef:Doe jezelf een plezier en organiseer een racefiets.
Ik kan haast niet geloven dat ik het zeg, maar toch.
Een racefiets is gemaakt voor wat jij gaat doen, een mtb niet.
Ook niet met smalle banden. Een 26" al helemaal niet.
Er is maar 1 goede oplossing voor dit probleem en die oplossing heeft een krom stuur.
:-q
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

ThaSingleTrackMastah schreef:Doe jezelf een plezier en organiseer een racefiets..........Er is maar 1 goede oplossing voor dit probleem en die oplossing heeft een krom stuur.
+1
Vorig jaar hartje zomer in Spanje een klim van 15 km gedaan op m'n mtb op X-Kings. Nog nooit zo dood gegaan!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zelf ben ik nogal wild van de tattoo light.
In mijn ogen is met zulke banden een mtb best geschikt om te klimmen.
Gewicht is uiteraard wel een dingetje, vering wil je ook vast.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Martinbo66
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 maart 2018, 00:02
Mijn mountainbike: Torpado

ThaSingleTrackMastah schreef: Er is maar 1 goede oplossing voor dit probleem en die oplossing heeft een krom stuur.
Ik had gehoopt op een MTB-forum niet dit advies te krijgen, :lol: :wink:

Maar goed, ik hoef niet 6x omhoog. Er schijnen toch behoorlijk wat MTB-ers omhoog te gaan. Dus om nog weer honderden euro's uit te geven om een paar kilo te besparen..... :~
Laatst gewijzigd door Martinbo66 op zo 15 april 2018, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
------------------------------------
Torpado 26" - 44/32/22 - 11-28
Plaats reactie