Inderdaad zijn die nieuwe washers van Newmen zo gemaakt dat ze de kracht van de nippel daadwerkelijk over een groter gebied verspreiden, waardoor de bodem echt heel dun gemaakt kan worden. Daarnaast kun je een (Sapim-)nippel ook nog eens extra goed richten met die washer. Het spaart dus aanzienlijk gewicht en levert een mooier wiel op. De werking van de verplichte washers van DT is heel beperkt. Misschien net voldoende om een effect te kunnen merken. Maar ik weet al van een paar wielen die nu al 2 jaar probleemloos zonder die washers rond rijden. De bodem van de DT velg is ook dik genoeg. Die van Newmen zit echt over het randje.Jan the Man schreef:Is het ook. Ik snap dan ook niet waarom die versteviging dan niet gewoon in de velg aangebracht is (waarschijnlijk om het gewicht van de velg alleen omlaag te krijgen?)matthiav schreef:maar het lijkt me een gepruts die washers.. (ik spaak de wielen zelf)
nieuw wielsetje
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Vermoed ik ook. Ik heb via een mailtje gevraagd of de washers effectief nodig zijn of dit enkel nodig is om de wielen sterker, of de spaakspanning hoger te krijgen. Het antwoord:Jan the Man schreef:Sapim polyax nippels vind ik fijner spaken dan DT. Ze zijn gemakkelijker de goede kant op te krijgen (in lijn met de spaak).matthiav schreef:in combinatie met de polyax nippels van Sapim.
Is het ook. Ik snap dan ook niet waarom die versteviging dan niet gewoon in de velg aangebracht is (waarschijnlijk om het gewicht van de velg alleen omlaag te krijgen?)matthiav schreef:maar het lijkt me een gepruts die washers.. (ik spaak de wielen zelf)
Ciao
Jan
"the washers need to be installed, otherwise the warranty will be voided.
The washers are made specifically for the Sapim Polyax."
Ik twijfel zelf nog tussen de Newmen velg en een crest MK3 velg. Die laatste is een beetje smaller (23.5 tov 25 mm) maar nog 40 g lichter dan de Newmen velg. Als je zegt dat de Newmen al op het randje zit, dan zit de Crest er over of ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Crest is gewoon een goede velg, voor de rijder met het juiste gewichtmatthiav schreef:Ik twijfel zelf nog tussen de Newmen velg en een crest MK3 velg. Die laatste is een beetje smaller (23.5 tov 25 mm) maar nog 40 g lichter dan de Newmen velg. Als je zegt dat de Newmen al op het randje zit, dan zit de Crest er over of ?
Bij een rijder boven de 80kg incl. bagage zou ik niet aan een Crest beginnen, terwijl Newmen zegt een max. rijdersgewicht van 110kg aan te kunnen.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Zwaardere rijder + moeilijke omstandigheden + Crest = problemen
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
-De nippels scheuren als je de spaaklengte niet exact goed hebt. Een mm te kort gaat op den duur fout.Lars TB schreef:Nadelen als?ThaSingleTrackMastah schreef:Alu nippels zou ik nooit kiezen. Scheelt slechts 15 gram en verder alleen nadelen.
Ik denk dat 20 van de 25 wielsetjes in huize TB met alu nippels zijn en geen van die 20 een probleem heeft... .
Nu is dat natuurlijk een fout vd wielbouwer, maar het risico bestaat.
-Een alu nippel draai je eerder “rond” op de steek.
-Een alu nippel geeft meer wrijving. Gecombineerd met het bovenstaande maakt dat het moeilijker om een hoge spaakspanning te behalen. De helft van je spaken heeft een flinke spanning nodig om de andere helft strak genoeg te krijgen.
-Alu nippels hebben meer last van oxidatie.
Ze gaan muurvast op je spaken zitten, wat dan weer betekent dat je een eventuele slag er niet uitgedraaid krijgt.
En dat allemaal voor 15g per wiel.
Als je zo nauw kijkt, dan moet je je banden ook op de weegschaal leggen en terugsturen als het gewicht afwijkt vd specificaties.
Ennonderweg regelmatig stoppen om de modder er vanaf te schrapen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8735
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Dat weet je niet.Lars TB schreef:Omdat je daar niet mee rijdt!byorka schreef:..., ik zie niet in waarom je een bredere velg zou pakken.
(Lees: het ontbreekt je aan ervaring om te zeggen dat een 2.4 inderdaad beter presteert op een 30 mm velg)
Een (nog) breder velg kan inderdaad voordelen bieden maar het moet ook weer niet overschat worden. Een 25 mm velg is een prima velg voor zowel 2.2. als 2.4", die banden passen er prima op en de banden voelen stevig aan.
Een te brede velg kan ook veroorzaken dat de band hol gaat staan bij een te lage bandenspanning.
Maar een bredere velg dan 25 mm kan ook, ieder zijn afwegingen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Theorie versus praktijk...ThaSingleTrackMastah schreef:-De nippels scheuren als je de spaaklengte niet exact goed hebt. Een mm te kort gaat op den duur fout.Lars TB schreef:Ik denk dat 20 van de 25 wielsetjes in huize TB met alu nippels zijn en geen van die 20 een probleem heeft... .
Nu is dat natuurlijk een fout vd wielbouwer, maar het risico bestaat.
-Een alu nippel draai je eerder “rond” op de steek.
-Een alu nippel geeft meer wrijving. Gecombineerd met het bovenstaande maakt dat het moeilijker om een hoge spaakspanning te behalen. De helft van je spaken heeft een flinke spanning nodig om de andere helft strak genoeg te krijgen.
-Alu nippels hebben meer last van oxidatie.
Ze gaan muurvast op je spaken zitten, wat dan weer betekent dat je een eventuele slag er niet uitgedraaid krijgt.
En dat allemaal voor 15g per wiel.
Als je zo nauw kijkt, dan moet je je banden ook op de weegschaal leggen en terugsturen als het gewicht afwijkt vd specificaties.
Ennonderweg regelmatig stoppen om de modder er vanaf te schrapen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Jij theorie en ik praktijk ?
Denk gewoon dat je mazzel hebt gehad tot nu toe.
(of je verkoopt de boel altijd oo tijd)
Maar is jouw geluk ook overdraagbaar op de TS?
Denk gewoon dat je mazzel hebt gehad tot nu toe.
(of je verkoopt de boel altijd oo tijd)
Maar is jouw geluk ook overdraagbaar op de TS?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nog ervaringen met de Arch MK3? Ik twijfel tussen deze en de XR 391 voor een modern breed setje voor marathon gebruik waarbij ik me in de afdalingen goed kan laten gaan. De DT Swiss velgen lijken me wat betrouwbaarder en sterker, maar voor mijn gewicht (70 kg) en inzet (al bij al ben ik geen ruige rijder, hardtail) zijn beide misschien sterk genoeg? Mij lijkt het dat de Stan's velgen wat bekender zijn en daardoor gemakkelijker tweedehands te verkopen zijn, maar misschien zoek ik het nu wat ver.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
Ik ben gegaan voor een setje arch mk3's met messing nippels en 32 dt comp spaken alles in het zwart
Heb nog geen rij ervaring..
Als ze niet sterk genoeg blijken te zijn, dan zal verkopen ook lastig worden....
Heb nog geen rij ervaring..
Als ze niet sterk genoeg blijken te zijn, dan zal verkopen ook lastig worden....
- Corke
- Pro Biker
- Berichten: 956
- Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
- Mijn mountainbike: SingleBe Onyx
Ik denk dat de Spank Oozy Trail 295 (of 345) velg ook een goede optie zou zijn.
Mijn ervaringen met alu nippels zijn niet al te best.
Teveel nadelen tov de voordelen. De voordelen zijn beperkt, nl alleen gewicht en kleuropties.
Ik zou dat dan ook nooit adviseren. Messing is veel duurzamer en sterker.
Mijn ervaringen met alu nippels zijn niet al te best.
Teveel nadelen tov de voordelen. De voordelen zijn beperkt, nl alleen gewicht en kleuropties.
Ik zou dat dan ook nooit adviseren. Messing is veel duurzamer en sterker.
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Save&sound!hendrikjan schreef:Ik ben gegaan voor een setje arch mk3's met messing nippels en 32 dt comp spaken alles in het zwart
Heb nog geen rij ervaring..
Als ze niet sterk genoeg blijken te zijn, dan zal verkopen ook lastig worden....
Ook zwarte naven? Dat zou natuurlijk wel een kleurige opfrisser zijn in die verder dodelijk saaie ano zwarte setting!
Ben inmiddels wel benieuwd naar je eerste foto's!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik heb een voorwiel met de Arch mkIII en DT240 naaf.
Links DT Comp en rechts DT Revo, messing nippels.
Prima wieltje, maar staat de laatste tijd een beetje werkeloos te zijn in m'n singlespeed.
De velg is 26mm intern, zowel 2.25 als 2.35 vallen mooi om deze velg.
Invlechten en richten was appeltje eitje, tubeless maken ook (yellow tape).
Nooit meer iets aan hoeven doen, gewoon goed.
Links DT Comp en rechts DT Revo, messing nippels.
Prima wieltje, maar staat de laatste tijd een beetje werkeloos te zijn in m'n singlespeed.
De velg is 26mm intern, zowel 2.25 als 2.35 vallen mooi om deze velg.
Invlechten en richten was appeltje eitje, tubeless maken ook (yellow tape).
Nooit meer iets aan hoeven doen, gewoon goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
't is gewoon enorm stealthbaron062 schreef:Save&sound!hendrikjan schreef:Ik ben gegaan voor een setje arch mk3's met messing nippels en 32 dt comp spaken alles in het zwart
Heb nog geen rij ervaring..
Als ze niet sterk genoeg blijken te zijn, dan zal verkopen ook lastig worden....
Ook zwarte naven? Dat zou natuurlijk wel een kleurige opfrisser zijn in die verder dodelijk saaie ano zwarte setting!
Ben inmiddels wel benieuwd naar je eerste foto's!