nieuw wielsetje

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Bij mij wordt het uiteindelijk een setje Hope Pro 4's met de DT Swiss XR 391 velgen. Dit weekend alles bestellen en volgend weekend hopelijk knutselen!
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ben toch weer nog wat aan het twijfelen over de velg. 22,5 interne breedte vind ik wat te weinig verandering tov wat ik nu heb (20 mm), 25 lijkt dan misschien weer wat overkill. De banden die ik monteer zijn 2.25 - 2.3. Ik ben niet zo'n heel ruige afdaler, toch zoek ik een mooie combinatie van gewicht en betrouwbaarheid. 23-24 mm intern lijkt me ideaal maar zo'n velgen vind je amper. Vaak is het 22.5 of smaller, of meteen naar 25 of meer. Ook lijkt het soms of men ofwel volledig de kaart van het gewicht trekt, ofwel net een heel sterke velg aanbiedt (met een relatief zware velg). Alle velgen die 360g wegen en waarop je max 80 kg mag wegen, daar sta ik toch een beetje wantrouwig tegenover. De Duke Lucky Star lijkt op het eerste zicht ideaal, maar 360g voor 23 mm intern, daar moet toch ergens zwaar op bespaard zijn..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef:..., 25 lijkt dan misschien weer wat overkill. ...
Het woordje 'overkill' wordt iets te vaak gebruikt... .


Ten eerste ga je het verschil tussen 24 of 25 mm niet echt waarnemen. Misschien in direct vergelijk bij perfecte omstandigheden het verschil tussen 23 en 25 mm nog wel. Omdat je met gelijke voordelen (ondersteuning band, rolweerstand) met pakweg 0,05 bar minder zou kunnen rijden... .

Verschillen zijn voelbaar en zinnig bij stappen van pakweg 4 mm. Dan kun je de bandenspanning met pakweg 0,1 bar of zelfs 0,2 bar laten zakken.

Dan past de breedte die je aangeeft het beste bij velg dichter bij de 30 mm. Dus ik zou die 25 mm al 'underkill' noemen :roll: . Je gaat niet het maximale uit je banden halen. Die 25 mm past het beste bij 2.0-2.1 banden.

Maar met je focus op het gewicht betwijfel ik of je het verschil uit de banden gaat en wil merken! Denk bij het lage gewicht van de velg ook aan de stijfheid van de wielen. Dat ga je ook (of juist!) merken als je rond die 80 kg zit. Dat je er doorheen zakt zal minder snel gebeuren... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wanneer je een brede velg (25-30mm) met een smalle band(2.0-2.25) combineert bespaar je ook gewicht, omdat je banden wat breder vallen. Je kan het extra gewicht aan alu dan wegstrepen tegen het gewicht aan rubber dat je uitspaart tov een bredere versie van je band.
En je hebt wel het voordeel vd extra zijdelingse stijfheid en ondersteuning vd band.

Maar als het echt niks mag wegen koop je lekker een paar velgen a la Crest en neem je alle nadelen voor lief.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Hier gaan natuurlijk weer veel meningen rond zijn, maar volgens het WideRight systeem van Stan's ga je met een bandbreedte van 2.25-2.3 best naar 23-26 mm. Het is ook niet mijn bedoeling om erg hard grammen te jagen, want met de configuratie die ik momenteel voor ogen heb, ga ik zwaarder uitkomen dan de originele wielset (DT Swiss X1700).

Mijn twijfels komen eerder vanuit het feit dat je een Crest velg enerzijds ontzettend vaak ziet rondrijden, en anderzijds toch ook veel slechte verhalen op internet leest. Ik verkies een wat zwaardere velg die meerdere seizoenen meegaat tov een lichtere die het één seizoen uithoudt, maar misschien maak ik mij met mijn 70 kg en normale rijstijl meer zorgen dan nodig. Wat de stijfheid betreft kies ik sowieso voor 32 spaken. Maar als ik het allemaal zo lees, dan is mijn 1e keuze momenteel toch de juiste: de DT Swiss XR 391 velg, 25 mm intern en 440 g.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Mijn setje is binnen en heb er even vlug een setje race kings 2.2 opgelegd en het zoeter goed uit! Testen zal nog even duren denk ik ...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef:Hier gaan natuurlijk weer veel meningen rond zijn, maar volgens het WideRight systeem van Stan's ga je met een bandbreedte van 2.25-2.3 best naar 23-26 mm.
Wij van WC-Eend... .

Hoewel Stan's de eerste was met een lichte bredere velg (Flow met 25 mm) hebben ze daarna de boot behoorlijk gemist en spelen ze nu ook een soort van halfslachtig mee (gokken op dat de meesten toch niet meteen de grote stap durven te maken).

Praktijk wijst gewoon uit dat je met rond de 2.3" het beste uit bent met een pakweg 30 mm velg.
matthiav schreef:Maar als ik het allemaal zo lees, dan is mijn 1e keuze momenteel toch de juiste: de DT Swiss XR 391 velg, 25 mm intern en 440 g.
Ik denk dat die keuze erg goed is :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Kijk eens bij Hunt Wheels. Allemaal nog vrij nieuw op MTB gebied maar erg fraaie wielen. In de reetfiets categorie hebben ze wel al een erg goede naam!

https://www.huntbikewheels.com/collections/mtb-wheels" onclick="window.open(this.href);return false;
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb Crest (23mm) gereden en ging prima.
Maar nu ze in mijn racefiets gaan ga ik een nieuw setje laten maken voor de MTB.
Even gedacht aan een velg van 29mm intern ofzo maar ik acht dat niet nodig voor de parcoursen in NL.
Tevens ga je dan in gewicht behoorlijk omhoog bij een alu velg.

Ik heb zelf nu gekozen voor de Newmen 25mm velg.

Dat Robbert de Nijs naar 29mm intern is gegaan deed me even twijfelen, maar deze jongeman rijdt natuurlijk veel marathons in het buitenland.
Daarbij dat mijn Cresten het prima deden kan het eigenlijk alleen maar beter worden, bij hetzelfde gewicht.

Lager dan 25mm zou ik zelf niet meer kiezen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Die Newmen velg van 25 mm vond ik ook interessant, maar amper te vinden. Ach, die 40-50g verschil per velg gaan we waarschijnlijk niet merken. Ik merk amper verschil tussen banden van 600 vs 700 g.
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Lars TB schreef:
matthiav schreef:Hier gaan natuurlijk weer veel meningen rond zijn, maar volgens het WideRight systeem van Stan's ga je met een bandbreedte van 2.25-2.3 best naar 23-26 mm.
Wij van WC-Eend... .

Hoewel Stan's de eerste was met een lichte bredere velg (Flow met 25 mm) hebben ze daarna de boot behoorlijk gemist en spelen ze nu ook een soort van halfslachtig mee (gokken op dat de meesten toch niet meteen de grote stap durven te maken).

Praktijk wijst gewoon uit dat je met rond de 2.3" het beste uit bent met een pakweg 30 mm velg.
matthiav schreef:Maar als ik het allemaal zo lees, dan is mijn 1e keuze momenteel toch de juiste: de DT Swiss XR 391 velg, 25 mm intern en 440 g.
Ik denk dat die keuze erg goed is :-q
Geen last van rijden op de zij-noppen met 2.3" op 30mm? Ik zit momenteel met dit dilemma, of ik toch niet wat smaller moet gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

punk86 schreef:Geen last van rijden op de zij-noppen met 2.3" op 30mm? Ik zit momenteel met dit dilemma, of ik toch niet wat smaller moet gaan.
Nee, pas als je naar 35 mm velgen gaat wordt dat bij een aantal merken een probleem. Juist veel 2.3 banden vind ik er optimaal uit komen bij 30 mm. En die 2.3 banden worden juist iets te rond bij 25 mm velgen, waardoor ze minder voorspelbaar worden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb je al een setje besteld inmiddels?

Mijn Setje Newman staat in bestelling bij Wheeltec.
28 sp, Aero spaken en DT350.

Ben benieuwd of ik verschil merk tov mijn Crest MK3 met Rev light spaken gespaakt bij Bikeboosting.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Toch even mijn setje belichten.
Vandaag getest tijdens een 4 uur durende sessie op de Heuvelrug.

Wielen voelen snel aan, acceleratie is goed.
Sturen goed strak in, alles voelt strak in de bochten.
Zijn ook comfortabeler.
Eigenlijk in alles beter dan de Crests, terwijl ze maar 2mm breder zijn.

Setje is 1510g t.o.v. 1470 voor de Cresten.
Wel met andere spaken.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Gewoon 30id, miinder is voor op de racefiets :winkie:
De lagere druk die je kunt rijden is voor velen een openbaring in comfort, grip en stuurgedrag :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie