nieuw wielsetje

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mmb40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 06:15
Mijn mountainbike: Rose Count Solo 3
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Jij theorie en ik praktijk ?
:winkie:
Denk gewoon dat je mazzel hebt gehad tot nu toe.
(of je verkoopt de boel altijd oo tijd)
Maar is jouw geluk ook overdraagbaar op de TS?
Ik heb recent na 4-5 jaar twee maxic crosscountry velgen met volgens mij alu nippels op rvs spaak uit elkaar gehaald om nieuwe XT naven te monteren (oude waren helemaal versleten voor en achter). Het viel mij op dat na zoveel modder en water alle spaken zich zonder problemen lieten losdraaien. Alle spaken en nippels waren op ieuw te gebruiken.
Praktijk was mij welgezind.

[edit 1: ben er toch niet zo zeker van dat het alu nippels zijn :~ .Ga het controleren]

[edit 2: blijken van messing te zijn... :wink: mooi spul!]
Laatst gewijzigd door Mmb40 op di 22 mei 2018, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
WCB-M-062 XC Ricer

https://www.strava.com/athletes/mmb40" onclick="window.open(this.href);return false;
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

yo-eddy schreef:Gewoon 30id, miinder is voor op de racefiets :winkie:
De lagere druk die je kunt rijden is voor velen een openbaring in comfort, grip en stuurgedrag :-q
Klopt, maar hoe laag moet je gaan met bandendruk?

Ik zit nu op voor 1.5bar, achter 1.7bar en de banden voelen nog steeds hard aan.
Dit is met latex binnenband.

Drukmeter van een Joe Blow pomp (zo'n gele) dus wellicht zal het niet betrouwbaar zijn?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik heb ook een joe blow pomp:
Afbeelding
deze heb ik al jaren en zet mijn tubeless banden daarmee altijd (voor zover leesbaar) tussen de 1.6 en 1.8. Tijdje terug een Schwalbe metertje gekocht, en die zegt dat mijn banden dan op 1.3 - 1.5 staan... nogal een verschil en ik heb geen idee wat de waarheid is :D. De Schwalbe meter zou best betrouwbaar moeten zijn volgens de reviews, dus dat zou betekenen dat ik een rot exemplaar heb of een alternatief is dat ik gewoon echt lage druk rij (misschien extra gestimuleerd door een afwijkende joe blow meter, ik weeg overigens ~78 kg). Uiteindelijk heb ik het maar los gelaten en doe het met de pomp meter en op gevoel, geen zin om telkens een losse meter erbij te pakken en daar een druk te zien die ik niet gewend ben te zien..
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

ik heb nu mijn tweede joe blow pomp, en tussen beide meters zit zo'n 0,4 bar verschil!

Met mijn eerste joe blow durfde ik bijna niet onder de 2 bar te fietsen, terwijl iedereen adviseert om dat wel te doen, nu vind ik 1.8bar al te hard.

Dus: Al die goedbedoelde adviezen over bandendruk kun je naar mijn mening helemaal niks mee, gewoon zelf uitproberen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Bandendruk zonder vermelding van afmetingen band is ook zinloos. Druk is kracht/oppervlak. Wat je pomp meet is de druk, wat je voelt door op je band te drukken is kracht. Vandaar dat je een kleinere en/of smallere band op hogere druk moet zetten om hetzelfde gevoel van 'indrukbaarheid' te hebben. En dan heb je nog factoren zoals gewicht, rijstijl, ondergrond...

Mocht het toch wat waard zijn, ik rij voor en achter altijd op 1.25-1.35 bar, voor 70 kg en 29x2.25 banden
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

matthiav schreef:Bandendruk zonder vermelding van afmetingen band is ook zinloos. Druk is kracht/oppervlak. Wat je pomp meet is de druk, wat je voelt door op je band te drukken is kracht. Vandaar dat je een kleinere en/of smallere band op hogere druk moet zetten om hetzelfde gevoel van 'indrukbaarheid' te hebben. En dan heb je nog factoren zoals gewicht, rijstijl, ondergrond...

Mocht het toch wat waard zijn, ik rij voor en achter altijd op 1.25-1.35 bar, voor 70 kg en 29x2.25 banden
ah, dan zou mijn schwalbe meter toch wel goed kunnen zijn, ik heb het ook over 29x2.25, eigen gewicht iets zwaarder en de normale NL rondjes.. Ik merk wel dat ik met een lagere druk echt problemen krijg met zwalken (velgen zijn ook maar 21mm intern) en doorslaan op wortels/stenen bij hoge snelheid.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef:
matthiav schreef:Bandendruk zonder vermelding van afmetingen band is ook zinloos. Druk is kracht/oppervlak. Wat je pomp meet is de druk, wat je voelt door op je band te drukken is kracht. Vandaar dat je een kleinere en/of smallere band op hogere druk moet zetten om hetzelfde gevoel van 'indrukbaarheid' te hebben. En dan heb je nog factoren zoals gewicht, rijstijl, ondergrond...

Mocht het toch wat waard zijn, ik rij voor en achter altijd op 1.25-1.35 bar, voor 70 kg en 29x2.25 banden
ah, dan zou mijn schwalbe meter toch wel goed kunnen zijn, ik heb het ook over 29x2.25, eigen gewicht iets zwaarder en de normale NL rondjes.. Ik merk wel dat ik met een lagere druk echt problemen krijg met zwalken (velgen zijn ook maar 21mm intern) en doorslaan op wortels/stenen bij hoge snelheid.
Inderdaad is 21 mm intern een aardige beperking!

30 mm en het scheelt zomaar bij 0,5 bar!!


Nu met de stoffigheid op de UHR zit ik op een druk dat ik de banden bij sprongetjes eigenlijk onaangenaam vind vervormen, maar van schuiven in de bochten op het zachtere bovenlaagje heb ik geen last! Ik zal dus voor mijn 85 kg wel op 1,3-1,4 bar zitten, waar ik normaal toch 0,2 bar hoger zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Oke dan zit ik op een redelijk hoge druk met mijn 65kg.
Maar ik houd wel wat hardere banden.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Rayb81 schreef:Oke dan zit ik op een redelijk hoge druk met mijn 65kg.
Maar ik houd wel wat hardere banden.
Dat zegt iedereen die nog nooit de voordelen van een lagere druk geprobeerd heeft :) de correcte bandendruk levert meer comfort, meer tractie en meer demping op zonder een merkbaar verschil in rolweerstand. Vaak zit het hem maar in je hoofd.
Mmb40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 06:15
Mijn mountainbike: Rose Count Solo 3
Contacteer:

Veries van energie zit niet alleen in vervorming van de band (hoger bij zachte band) maar ook in omzetten van kinetische energie (voorwaardsebeweging) in op en neergaande beweging. Dus over een boomwortel stuiteren kost meer energie dan wanneer alleen je band vervormt.
WCB-M-062 XC Ricer

https://www.strava.com/athletes/mmb40" onclick="window.open(this.href);return false;
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Maar het gaat ook om het gevoel natuurlijk.
Iets wat sneller voelt hoeft niet altijd sneller te zijn.
Maar dan geef ik toch de voorkeur aan een snel gevoel ;)
Zelfde verhaal als bij fully vs. hardtail of snelle geo vs luie geo.

Maar goed ik denk dat we beetje afdwalen :P
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Het is afdwalen van het topic, maar best wel interessant. Persoonlijk denk ik de harde-banden-fans een dienst te bewijzen door hen een zachtere bandendruk te leren verkennen ;) Ik snap ook niet waarom hardere banden je een snel gevoel geven. Dit klopt misschien op een gravelpad of op een stuk asfalt, maar anderzijds voel ik daar ook amper weerstand van mijn banden. Het hele idee is dat je niet kan sturen of versnellen wanneer je banden geen contact maken met de grond. Dit is waarom op technisch terrein een goede fully gewoonweg sneller is dan een goede hardtail en dezelfde redenering geldt voor banden. Misschien dat jij op zeer zachte en snelle paden fiets, maar ik fiets regelmatig in de Ardennen en ik durf 100% te beweren dat ik daar met mijn 1.3 bar sneller rijd dan met 2.0 bar. Om nog maar te zwijgen over het comfort en rijplezier over lange afstanden.

Bredere velgen, bredere banden. Het moet allemaal verkopen natuurlijk maar er zit wel degelijk een correcte redenering achter: meer comfort en meer tractie maken je rit sneller, aangenamer en veiliger. Anders kunnen we best met een vaste vork en 1.9" semi-slicks rijden ;)
Plaats reactie