Backsweep

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Ondertussen twee dagen aan het biken in de Eiffel met de SQlab 311 met 16 grd backsweep en (volgens mij) 15mm rise.
Heerlijk stuur! Dit is een blijvertje :-q
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ik rij nu met 64cm breed en 9graden backsweep. En dat mag best iets meer. Origineel werd mijn fiets ook geleverd met 12. Ik vind dat je handen in een betere positie komen, niet zo breed met de ellebogen. Ik begrijp die hele brede sturen met korte stuurpen al helemaal niet. Dan moet ik onderhand naar 24graden backsweep..?
life starts @ 150bpm...
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ik las/zag laatst ergens dat je stuur net zo breed moet zijn als wanneer je je zelf opdrukt en/of iets zwaars wegduwt. Klinkt ergens wel logisch...
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Nog niet zo lang geleden moest je stuur even breed zijn als je schouders.. Opdrukken kan op tig verschillende manieren. Het enige wat ik logisch vind is dat hoe breder je stuur is, hoe meer backsweep je nodig hebt.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

g60 schreef:Nog niet zo lang geleden moest je stuur even breed zijn als je schouders.. Opdrukken kan op tig verschillende manieren. Het enige wat ik logisch vind is dat hoe breder je stuur is, hoe meer backsweep je nodig hebt.
Klinkt logisch, je beweegt je armen immers in een cirkel om je romp heen.

Ik merk dat de backsweep tegen de buitenkant van m'n hand zit te drukken en heb het vermoeden dat een rechter stuur fijner zal zijn. Meer mensen hier ervaring mee?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rij nu zo'n jaar of 8 met Groovy LUV handles (21gr backsweep) en zou niet anders meer willen. Vooral de positie van de polsen is veel natuurlijker. Prettig is ook dat het stuur eerst naar voren buigt en dan pas backsweep krijgt zodat je bijna niet hoeft te corrigeren met een langere stuurpen.
Qua geomterie komt een Salsa Bend bar redelijk in de buurt (19 of 23gr backsweep) en is zo een wat voordeliger alternatief ;)

foto voorbeeld (niet de mijne)
Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

The Flying V schreef:
g60 schreef:Nog niet zo lang geleden moest je stuur even breed zijn als je schouders.. Opdrukken kan op tig verschillende manieren. Het enige wat ik logisch vind is dat hoe breder je stuur is, hoe meer backsweep je nodig hebt.
Klinkt logisch, je beweegt je armen immers in een cirkel om je romp heen.
Niet helemaal logisch, want je hebt ook nog scharnierende ellebogen.

Het gaat dus maar beperkt op en het hangt er vooral ook sterk vanaf hoe diep of juist ondiep je zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Verschillende stuurtjes gehad (van noname tot Jones) maar de Mary-bar is een blijvertje gebleken.
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Oude topic weer een schop geven :-D

Ik kijk nu ook naar de Sqlab 30x en 311 2.0 en twijfel over de 12 en 16 graden backsweep. (mede voor de looks :roll:)
Ik ga morgen eens wat in elkaar fabrieken met hout om te kunnen voelen wat de hoek doet met de handpositie.
Ik weet dat het erg persoonlijk is maar verhalen van praktijkervaring vind ik wel interresant.

Hier wat reviews:
https://www.bikemag.com/gear/components ... 12-degree/
https://www.velozine.nl/reviews/review-sqlab-cockpit/
https://nsmb.com/articles/defying-conve ... weep-bars/
Laatst gewijzigd door Ikke001 op vr 25 december 2020, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

De looks moet je ff uit je hoofd halen als je voor een SQLabs stuur gaat..

Ik heb er best wat km's mee op m'n Kona Unit gereden en vond het een heel fijn stuur voor langere afstanden.
Het geeft wel een wat mindere "aanvalshouding"
Laatst gewijzigd door Ertje op vr 25 december 2020, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ertje schreef: vr 25 december 2020, 20:27 De looks mort he ff uit je hoofd halen als je voor een SQLabs stuur gaat..

Ik heb er best wat km's mee op m'n Kona Unit gereden en vond het een heel fijn stuur voor langere afstanden.
Het geeft wel een wat mindere "aanvalshouding"
Die "aanvalshouding" wordt ook zwaar overschat, dat is slechts onderdeel van een actieve zit op de fiets en daar verkeer je hooguit een paar tienden van seconde in. Het is eigenlijk ook geen "houding"
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Zeg ook niet dat een aanvalshouding persé lekkerder zit.. ;) meestal juist niet
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ertje schreef: vr 25 december 2020, 22:55 Zeg ook niet dat een aanvalshouding persé lekkerder zit.. ;) meestal juist niet
anyway, ik heb een 21 graden backsweep Luv Handle er kom er overal prima mee weg :-q

.... die hele term "attack houding" is verzonnen voor cursisten en youtube fietsers en wordt heel vaak totaal verkeerd gebruikt of uitgelegd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ik zit zelf te denken om de Carbon 311 FL-X te bestellen. 16 graden backsweep, 30mm riser voor op mijn trail Scalpel.
Dat lijkt mij het beste en comfortabelste stuur op de markt.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Op het eerste gezicht mis ik de buiging naar voren toe zoals bij de LUV handles, Salsa Bend bar of de Answer 20/20 waardoor je met de SQlab om een gelijke zit positie te krijgen eigenlik een langere stuurpen nodig hebt.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie