Raad gevraagd ivm 1x sets en breder stuur met kortere pen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Dieterrr
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 28 januari 2018, 14:41

Hey, ik heb een Scott Genius trail bike met een 740mm stuur op een 80mm stuurpen. Ik wil graag experimenteren met een breder stuur met kortere stuurpen. Ik denk richting 800mm stuur met 40mm pen. Wat zijn jullie ervaringen? Tips? Ervaringen met componenten? Ik rijd voornamelijk trails met geregeld technische singletrack afdalingen.

Ik wil ook graag richting 1X drivetrain (nu 2x10) maar blijkbaar passen SRAM 1x12's niet op m'n body. Kennen jullie 1x12's die eventueel wel passen of raden jullie Shimano 1x11 ook aan?

Fietsmodel: https://www.racycles.com/product/detail/11186" onclick="window.open(this.href);return false;
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Je kan een sunrace 12sp cassette pakken.. die past wel.. deze kan dan met de gx 12sp groep bijvoorbeeld.. kwa stuur is het even kijken wat je wil.. ik heb altijd een korte stuurpen en een stuur van 80 is wel aan de bredere kant.. zelf heb ik 78 en rijdt prima!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

76cm stuur, ik vond het te breed met 45mm stuurpen. Te veel armspreiding die opspeelt in mijn schouderbladen.
Gebruikersavatar
twinkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2010, 22:25

hier ook een genius zelf ben ik 1.90 rij op een xl frame en heb een 800 spank spike vibrocore met een 35 mm stem ik vind het lekker zitten, maar wat Jurriaan ook aan geeft kijk naar je zelf en wat bij je past de een zal 780 lekker vinden met 50 mm, de volgende vind 760 met 60 mm fijn. Zo wie zo een kortere stem wordt je al vrolijk van om te proberen zou ik husselfelt proberen kosten rond 20 euro verkrijgbaar in 40 en 60 mm om mee te testen.

drive train ik rij zelf met mix and match x9 crank met 32 oval wolftooth of 30 oval gabaruk x1 achter derrie en idem shifter en xt 11 speed cassette maar deze begint aan zijn einde te komen en over weeg de E13 9-46 cassette om iets meer bereik te hebben en nog meer zelfs als sram eagle maar wel XD body nodig.
Wat je voor je zelf moet bekijken is wat gebruik ik nu als ik aan het fietsen ben. daar mee kan je da af wegen wat je aan verzet nodig hebt en wat je wil hebben en welk budget je daar voor nodig hebt. http://www.gear-calculator.com/ hier handige vergelijker.
Bird Aether 9A 2021
YT Industries Jeffsy 27 Cf Pro 2018
Scott Genius 730 2014
Specialized Epic comp 2010
Plaats reactie