Sunrace MZ 12 speed ervaring

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Makkelijk schreef:Als je een beetje terugzoekt zie je dat er dit jaar al 3 mensen deze vraag hebben gesteld maar uiteindelijk niemand even heeft teruggekoppeld hoe het rijdt. Koop het gewoon en geef ons een review want ik wil het nou verdomme weleens weten :D
Sunrace 12 speed gekocht en zit inmiddels op de fiets, met GX eagle derailleur en eagle ketting.
Nog niet in terrein meegereden maar paar rondjes hier in de wijk werkte alles prima.
Voor mij dezelfde performance als met shimano XT 11 speeds cassette met gx derailleur.
Scheelt me toch de aanschaf van een XD body.
Heb er alle vertrouwen in.

Afbeelding
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

En hoe bevalt hij na een paar maand? Vergelijkbaar met de shimano m8000 cassette?
Ik vond de SunRace MX3 10 SP luidruchtiger dan Shimano, daarom beetje terughoudend wegens sunrace.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Werkt prima, schakelt goed. Alleen bij het opschakelen tussen de 2 grote spiders heb je af en toe een rateltje maar dat is het wel.
Ik ben er content mee
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

ah mooi, goed om te horen.
dan word het een sunrace voor mij :-)
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

moest jij de positie van je voorblad/chainline nog aanpassen?
als ik de csmz90 zo bekijk lijkt het als of het grootste blad meer naar binnen staat dan bij een standaard 11 speed cassette.
Zou dan het voorblad ook wat meer naar binnen moeten zetten.

Afbeelding
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik had al eerst 2x10 setup omgebouwd naar 1x11. De cranck had ik een 34 opzitten op de plaats waar het grote blad hoort. Dat was niet de meest ideale ketting lijn. Ik kon toen een SRAM GX 1x cranck overnemen en dat had voor mijn frame een betere kettinglijn (lees meer op het midden vd cassette 49mm).
Hier na heb ik sunrace 12 speed er op gezet en verder niets aangepast. Ik heb geen aanpassingen gedaan, derailleur afgesteld en rijden.
Werkte op mijn fiets iig zonder problemen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb hem inmiddels ook. Ik gebruik een wielset met een GX Eagle cassette en een wielset met de Sunrace MZ12.
De sunrace cassette staat heel erg anders op mijn wielset, veel verder naar buiten dus ik kan niet wisselen zonder de derailleur opnieuw af te stellen. Dit had ik kunnen verwachten als ik van XD naar HG wil switchen. Ik heb m'n kettinglijn niet aangepast, maar een perfectionist doet dat wellicht wel.

Bij mij loopt het allemaal iets stiller met de Sunrace cassette dan met de GX Eagle. Opschakelen naar groot gaat ook net iets lekkerder maar dat zal de kettinglijn die meer naar het grootste blad nijgt zijn. In elk geval ben ik er heel blij mee. Er is niks op aan te merken en ziet er strak uit voor een goeie prijs.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Makkelijk schreef: do 11 oktober 2018, 17:16
Bij mij loopt het allemaal iets stiller met de Sunrace cassette dan met de GX Eagle. Opschakelen naar groot gaat ook net iets lekkerder maar dat zal de kettinglijn die meer naar het grootste blad nijgt zijn. In elk geval ben ik er heel blij mee. Er is niks op aan te merken en ziet er strak uit voor een goeie prijs.
ah mooi om te horen dat het stiller loopt, voor mij gaat het dan ook een sunrace worden.
Nu alleen nog even wacht tot ik mijn nieuwe frame van de garantie procedure van cube krijgt, duurt laaaaang :((
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik heb ook een vraag over de Sunrace 12 speed cassette, welke ketting, derrie en shifter kun je daar het best bij gebruiken? Ik zou het willen monteren ipv 2 x 10.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gewoon 12sp spul van Shimano (SLX, XT) of SRAM (NX, GX).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb ook nog een vraag over de Sunrace 12 speed cassette. Momenteel heb ik een fiets met 1x12 Shimano met Micro spline en een Boost wielset. (rijdt prima) maar ik heb ook nog een normaal achterwiel (19mm intern Mavic), 142, staan. Shimano body. Kan ik daar gebruik maken van een spacerset en dan mijn huidige achterwiel voorzien van een trainerband en de Sunrace cassette en de fiets op de trainer zetten?
Of kan ik beter op zoek gaan naar een origineel wiel met Micro spline en er dan een slx cassette opzetten.
Het fietsen op de trainer is voor 1 a 2 keer in de week een uurtje fietsen. Geen extreme krachtinspanningen en stampen op de pedalen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mike123 schreef: wo 4 december 2019, 23:37 Ik heb ook nog een vraag over de Sunrace 12 speed cassette. Momenteel heb ik een fiets met 1x12 Shimano met Micro spline en een Boost wielset. (rijdt prima) maar ik heb ook nog een normaal achterwiel (19mm intern Mavic), 142, staan. Shimano body. Kan ik daar gebruik maken van een spacerset en dan mijn huidige achterwiel voorzien van een trainerband en de Sunrace cassette en de fiets op de trainer zetten?
In principe moet dat gewoon allemaal passen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Lars TB schreef: wo 4 december 2019, 23:39
Mike123 schreef: wo 4 december 2019, 23:37 Ik heb ook nog een vraag over de Sunrace 12 speed cassette. Momenteel heb ik een fiets met 1x12 Shimano met Micro spline en een Boost wielset. (rijdt prima) maar ik heb ook nog een normaal achterwiel (19mm intern Mavic), 142, staan. Shimano body. Kan ik daar gebruik maken van een spacerset en dan mijn huidige achterwiel voorzien van een trainerband en de Sunrace cassette en de fiets op de trainer zetten?
In principe moet dat gewoon allemaal passen.
Dank je wel. Ga ik binnenkort wel mee aan de slag.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Makkelijk schreef: do 11 oktober 2018, 17:16 Ik heb hem inmiddels ook. Ik gebruik een wielset met een GX Eagle cassette en een wielset met de Sunrace MZ12.
De sunrace cassette staat heel erg anders op mijn wielset, veel verder naar buiten dus ik kan niet wisselen zonder de derailleur opnieuw af te stellen. Dit had ik kunnen verwachten als ik van XD naar HG wil switchen. Ik heb m'n kettinglijn niet aangepast, maar een perfectionist doet dat wellicht wel.

Bij mij loopt het allemaal iets stiller met de Sunrace cassette dan met de GX Eagle. Opschakelen naar groot gaat ook net iets lekkerder maar dat zal de kettinglijn die meer naar het grootste blad nijgt zijn. In elk geval ben ik er heel blij mee. Er is niks op aan te merken en ziet er strak uit voor een goeie prijs.
Das opvallend. Ik heb ook 2 wielsets voor mijn plusbike. Gek genoeg hoef ik helemaal niets aan te passen. Ene wielset is 11s Sram en ander 11s sunrace. Schakelt nagenoeg hetzelfde met een kleine voorkeur voor Sunrace 😊

Iemand wellicht al ervaring met een sunrace cassette met xd passing? Valt me trouwens tegen dat die duurder zijn dan de 11V cassettes van GX ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

hanjovdberg schreef: do 5 december 2019, 09:16
Makkelijk schreef: do 11 oktober 2018, 17:16 Ik heb hem inmiddels ook. Ik gebruik een wielset met een GX Eagle cassette en een wielset met de Sunrace MZ12.
De sunrace cassette staat heel erg anders op mijn wielset, veel verder naar buiten dus ik kan niet wisselen zonder de derailleur opnieuw af te stellen. Dit had ik kunnen verwachten als ik van XD naar HG wil switchen. Ik heb m'n kettinglijn niet aangepast, maar een perfectionist doet dat wellicht wel.

Bij mij loopt het allemaal iets stiller met de Sunrace cassette dan met de GX Eagle. Opschakelen naar groot gaat ook net iets lekkerder maar dat zal de kettinglijn die meer naar het grootste blad nijgt zijn. In elk geval ben ik er heel blij mee. Er is niks op aan te merken en ziet er strak uit voor een goeie prijs.
Das opvallend. Ik heb ook 2 wielsets voor mijn plusbike. Gek genoeg hoef ik helemaal niets aan te passen. Ene wielset is 11s Sram en ander 11s sunrace. Schakelt nagenoeg hetzelfde met een kleine voorkeur voor Sunrace 😊

Iemand wellicht al ervaring met een sunrace cassette met xd passing? Valt me trouwens tegen dat die duurder zijn dan de 11V cassettes van GX ..
heb de 11 speed sunrace met xd passing (MX9X 11-speed XD Cassette 10-46) in combinatie met sram nx derrie en shifter, bevalt me tot nu toe goed, maar nog niet veel km mee gereden, zit op mijn speel fiets.
Die gaat mee naar beneden dat hij flinke afstanden maakt. :-D
Plaats reactie