Nieuwe achterderailleur (3x9) met hogere veerspanning?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6

Hoi allen,

Momenteel rij ik nog met een budget 3x9 afmontage: Shimano Altus M370 shifters, M351 crankset, Acera M390 derailleur achter en el cheapo Altus voor. Met deze setup heb ik veel last van chainsuck (niet loskomen ketting van kettingbladen, met name na shift middel naar klein voorblad) en een hinderlijk klapperende ketting.

Ik vermoed dat de oorzaak van de chainsuck ligt in een combi van de goedkope crankset met matig afgewerkte bladen en gevoeligheid voor vervuiling van de hele aandrijving. Het minste beetje vuil leidt tot chainsuck. Ik onderhoud mijn spullen gewoon goed, maar ik ga niet iedere kilometer op de trail staan poetsen… kortom: ergernis.

Verder klappert de ketting er lustig op los. Waarschijnlijk is de veerspanning van de Acera RD-M390 derailleur aan de slappe kant. Dat zou ook deels de chainsuck kunnen verklaren: de derailleur ‘trekt’ de ketting niet goed van de kettingbladen af.

Nou twijfel ik al een tijd over een 1x11 setup, omdat je dan met één kettingblad te maken hebt, en niet meer de sores van schakelen vóór. Echter, ik twijfel of de grote stappen tussen de versnellingen voor mij gaan werken. Ik kijk dus nu naar andere oplossingen, zoals een andere achterderailleur en een andere triple crankset. Helaas is er geen 9-speed derailleur met clutch, maar als ik de Acera vervang door een (ouder) type XT, bijvoorbeeld de RD-M772, zou dat enig merkbaar verschil opleveren? Ik lees links en rechts wat over hogere veerspanning bij dit type, maar is dit in de praktijk echt noemenswaardig of enkel verkooppraat?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De XT zou een heel kleine winst kunnen geven, maar waarschijnlijk niet genoeg om het probleem daadwerkelijk te tackelen.

Waarom zouden de iets grotere stappen bij 1x11 voor jou niet gaan werken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

er zijn wat mij betreft 2 (mogelijke) minpunten van een 1x11 setup:
- inderdaad de grote stappen, maar dit is vooral van toepassing op lange rechte stukken, zoals op de weg of rechte bospaden, hier zou het van toegevoegde waarde zijn om een verzet te kunnen kiezen die aansluit bij jou ideale cadans. Op een gemiddelde route in NL vind ik de grotere stappen juist erg prettig, je zit sneller in (ongeveer!) het juiste verzet om een klein bultje op of af te rijden, of om weg te trekken uit een bocht.
- bereik: met bv een 32 / 11-42 cassette heb je beduidend minder bereik dan met een triple of dubbel voor. Maar in NL mis ik eigenlijk niks met een 32 / 11-42, ik rij zelden op de 11 (wind mee op de weg soms, of een viaductje af), en de 42 heb ik nog nergens gebruikt). In de ardennen zal ik beide wel nodig hebben, en misschien zelfs te kort komen, dan kan je je bereik verschuiven met een ander voorblad of een cassette met meer range, of gewoon harder trainen om met de 42 boven te komen.

Met andere woorden als je 95% van je tijd op NL routes fietst, dan zie ik geen issues met een 1x11 setup.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even los daarvan denk ik dat de oorzaak van je chainsuck eerder gezocht moet worden in de voorbladen. "Vroeger" reden we allemaal met clutchloze derailleurs en chainsuck was toen toch ook eerder uitzondering dan regel. Ik heb er zelf iig zelden last van gehad.

Maar als je toch nieuwe spullen nodig hebt... dan kan het (afhankelijk van je portemonnee) interessant zijn om meteen over te stappen naar nieuwer spul.

Het hoeft natuurlijk niet meteen een gloednieuwe 1x11 setup te zijn. 10-speed derailleurs zijn er ook met clutch, zowel van Shimano als Sram. Sram houdt de ketting doorgaans nog wat strakker dan Shimano, maar ook de Shimano clutch-derailleurs zijn al een flinke stap vooruit tov de oudere spullen. En helemaal als je vanaf Altus/Acera komt...

Als je 'm nog niet krijgt, schrijf je eens in voor de RCZ nieuwsbrief. Momenteel staan daar ook weer Shimano spullen in tegen scherpe prijsjes.
Een shop als http://www.cnc-bike.de" onclick="window.open(this.href);return false; heeft ook soms leuke aanbiedingen in de net niet supercourante onderdelen. Ik zou zeker eens een rekensommetje maken om zo'n overstap te maken en dat vergelijken met de kosten voor 1x11 materiaal.

Ga je toch voor een 1x setup: het bereik is inderdaad kleiner dan van een drivetrain met twee of drie bladen. Dus je moet weloverwogen kiezen wat je nodig hebt. Voor de meesten geldt dat ze het beste aan de zware kant wat kunnen inleveren. Zelf heb ik in elk geval gekeken naar de lichtste versnelling die ik nodig heb en ben daarvan uit gegaan.

Een licht verzetje kun je creëren door een klein voorblad of (en) door een grote cassette. Een (erg) klein voorblad betekent dat je op vlakke stukken altijd op de kleinste kransjes van de cassette zult rijden. Met dus een schuine kettinglijn en relatief hoge slijtage (omdat de ketting over veel minder tandjes loopt).
Kies je een grote cassette (Sunrace 11-50 bv) zijn de stappen groter dan bij een 11-42 cassette. Ik kan niet beoordelen of jij met een 42 wegkomt of (net als ik) toch soms die 50 nodig hebt.

Dat gezegd hebbende: met de 11-50 heb ik soms wel het gevoel dat ik net een versnelling mis. De ene is net te zwaar, de naastliggende net te licht. Maar dat is nu, misschien dat dat in de zomer niet meer het geval is: dan ben ik beter getraind en is die ene die nu net te zwaar is precies goed... ;-)
Op mijn andere fiets heb ik een 11-42 (met double crank) en daar heb ik dat gevoel nooit op gehad.

Zomaar wat overwegingen, hopelijk heb je er wat aan.
Bedenk in elk geval dat het heel persoonlijk is wat jij lekker vind trappen. Dat een ander lyrisch is over z'n 1x11 wil niet zeggen dat dat voor jou ook geldt. Je moet iig bewuster kiezen als je een drivetrain met kleiner bereik neemt. Met een 3x10 heb je altijd alles aan boord, met een 1x niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Ik heb het sterke vermoeden dat de TS op een 26'' rijdt. Gaat het 1x11 verhaal dan nog wel op?
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6

Dank voor alle feedback so far!

De reden waarom ik 1x11 in eerste instantie niet zie zitten, is ervaring uit het rijden op de racefiets (jaja, ik ook). Daarop monteer ik voor uitstapjes in de bergen een bergcassette met grootste krans 32 op mijn 50/34 compact. Kom ik na zo'n tripje weer terug in NL, dan irriteer ik me snel aan de relatief grote stappen tussen de kransjes in het vlakke terrein. Misschien ben ik een prinses op de erwt, maar vandaar dus mijn bedenkingen over 1x11.

Nou besef ik ook wel dat je op een MTB anders rijdt dan op een racefiets; Echter, omdat ik de MTB met genoemde afmontage regelmatig op de weg gebruik (van en naar trails, of als toerfiets wanneer de ondergrond weinig afsalt bevat), trek ik de parallel met mijn racefiets.

Wat betreft alternatieve oplossingen: ik heb nog wel een Shimano 10 speed Zee derailleur overwogen, omdat je die i.c.m. een Sram 9 speed shifter kunt gebruiken. Je hebt dan toch een clutch op 3x9 speed, maar je moet dan wel genoegen nemen met mix & match. Overstappen op 3x10 kan ook, maar dan moeten shifters, achterderrie, voorderrie, crank en cassette worden vervangen. Best wel grondig en prijzig.

@ Kermit: je hebt overigens gelijk dat we 'vroegâh' allemaal met 3xnogwat setups rondreden. Ik heb meerdere 26 inch MTB's met 3x7 en 3x9 gehad, die probleemloos rondreden. Het is vooral de ergernis dat ik de chainsuck niet onder controle krijg met deze fiets. Bedankt voor de links, ik ga eens kijken of ik daar wat bruikbaars op kan pikken voor een aangename prijs. Ik denk dat jouw vermoeden klopt dat er iets niet goed gaat met de voorbladen. Helaas zitten deze geklonken, dus een overstap qua crankset zit sowieso wel in de pijplijn. Een simpele oplossing is dan een Acera M361 crankset die direct past op mijn JIS bottom bracket (zelfde aslengte) en waarvan de kettingbladen afneembaar zijn. Dan kan ik de crankset hergebruiken met een N-W blad als ik alsnog 1x11 ga.

Maar eens goed gaan broeden, misschien toch zelfs op 1x11.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Begrijpelijke overwegingen. En op straat heb je idd sneller last van te grote sprongen in de cassette dan in het terrein.

10-speed Shimano derailleur met 9-speed Sram shifter werkt goed, ik heb zelf twee jaar met een XT derailleur (met clutch, de reden voor die setup :)) en een X0 gripshifter zo gereden. Een blokje van 6mm onder de kabelklem leggen en de ratio van de derailleur wordt gelijk aan die van Sram 9-speed shifters.

Een ander crankje met verwisselbare bladen lijkt me een goed idee.
Ik weet niet hoe oud je ketting en cassette zijn, maar die zou ik meteen meepakken. Gewoon alles nieuw en dan moet de chainsuck als sneeuw voor de zon verdwenen zijn... ;-)

Dat 1x nu in de mode is wil niet zeggen dat het bestaansrecht voor meer voorbladen daarmee ineens verdwenen is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

en_voyage schreef:De reden waarom ik 1x11 in eerste instantie niet zie zitten, is ervaring uit het rijden op de racefiets (jaja, ik ook). Daarop monteer ik voor uitstapjes in de bergen een bergcassette met grootste krans 32 op mijn 50/34 compact. Kom ik na zo'n tripje weer terug in NL, dan irriteer ik me snel aan de relatief grote stappen tussen de kransjes in het vlakke terrein. Misschien ben ik een prinses op de erwt, maar vandaar dus mijn bedenkingen over 1x11.

Nou besef ik ook wel dat je op een MTB anders rijdt dan op een racefiets; Echter, omdat ik de MTB met genoemde afmontage regelmatig op de weg gebruik (van en naar trails, of als toerfiets wanneer de ondergrond weinig afsalt bevat), trek ik de parallel met mijn racefiets.
In de praktijk ga je met een mtb stukken langzamer (ook op de weg) dan met een racefiets. En dan zijn die grote stappen zinniger. Van 18 km/u naar 20 is bijna 10% verschil, maar van 38 naar 40 is slechts de helft van dat verschil. Daarom heb je op die racefiets dus die kleine stapjes nodig!!

Die 3x7 die je aanhaalt was waarschijnlijk nog wel erger dan 1x11, tenzij je je helemaal het leplazerus heen en weer schakelde om de 'tussenversnellingen' te vinden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6

@ Kermit: gebruikte jij die 10-speed derailleur in een 1x10 setup? of 2x10/3x10? Als ik de crank vervang, gaat de ketting uiteraard ook de kliko in. De cassette is echter nog prima, die heeft nog niet zoveel gelopen. En wat betreft 1x11: het is inderdaad in trek, momenteel. Maar of het voor mij ideaal is, is een tweede. Heb al wel wat zitten spelen met de Ritzelrechner on te kijken hoe ik uit kom met bereik en zo.

@ Lars: Klopt, een MTB gaat langzamer vanwege tal van factoren (gewicht fiets, rolweerstand banden, setup aandrijving). Maar ik wil voorkomen dat ik op de weg of in vlak terrein net niet lekker trap. Kleinere stapjes zijn dan (volgens mij) handiger, of heb ik het mis? Overigens, de 3x7 reed ik met een crank van 48/38/28, dat wilde wel op de weg. Echter, offroad was het niet ideaal, wat verergerd werd door de 63mm veerweg van de goedkope Suntour vork. Bonkend van de bottom-out over de trail...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

en_voyage schreef:@ Lars: Klopt, een MTB gaat langzamer vanwege tal van factoren (gewicht fiets, rolweerstand banden, setup aandrijving). Maar ik wil voorkomen dat ik op de weg of in vlak terrein net niet lekker trap. Kleinere stapjes zijn dan (volgens mij) handiger, of heb ik het mis? Overigens, de 3x7 reed ik met een crank van 48/38/28, dat wilde wel op de weg. Echter, offroad was het niet ideaal, wat verergerd werd door de 63mm veerweg van de goedkope Suntour vork. Bonkend van de bottom-out over de trail...
Kleine stapjes zijn alleen prettig als je precies 19 km/u wilt rijden bij 81 tpm beentempo op die weg met 2% stijging en windkracht 3 tegen... .


Het ligt er maar aan hoe precies je het wilt hebben. Maar heb je die kleine stapjes, dan schakel je je in het terrein weer onwezenlijk (op bijvoorbeeld een rondje als Lage Vuursche met vele korte klimmetjes). Je moet dan weer 2 of 3 tandjes gaan schakelen om de juiste stap te maken. En dan is de twijfel of je er nu 2 of 3 moet schakelen... .


Bij 3x7 is die crank natuurlijk leuk, maar achter bij de 7 sp cassette waren de stappen precies even groot als bij een 11sp cassette nu :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6

Waarschijnlijk heb je gelijk en vergelijk ik het teveel met de racefiets. De Trek 3500 met 48/38/28 voorbladen was ook niet ideaal vanwege de relatieve hoge versnellingen. Misschien moet ik toch maar accepteren dat je met MTB nou eenmaal wat compromissen moet accepteren met gebruik op de weg. Anders had ik beter een hybride kunnen kopen...

Misschien dat ik eerst eens kijk naar een betaalbare XT-derrie en een JIS crank met verwisselbare bladen, kijken of dat soelaas biedt. Zo niet, dan gaat de aandrijving Marktplaats op en ga ik alsnog 1x11. Op dit moment is er vanwege de bijna elke rit terugkerende chainsuck weinig lol aan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

en_voyage schreef:@ Kermit: gebruikte jij die 10-speed derailleur in een 1x10 setup?
Nee, in een 2x9 ;-)

Dat kan natuurlijk niet zonder enige aanpassing, want de ratio van derailleur en shifter moet bij elkaar passen en Shimano en Sram gebruiken nu eenmaal niet dezelfde ratio. Vandaar het 6mm dikke stukje metaal dat je onder de kabelklemming op de derailleur gebruikt. Daarmee wordt de ratio van de 10-speed Shimano derailleur gelijk aan die van de Sram 9-speed
Dus alles was 9-speed, behalve de achterderailleur.

De reden voor die aanpassing was dat ik wel graag met een clutchderailleur wilde rijden, maar geen zin had om alles te gaan vervangen door 10-speed materiaal. Ik had ergens op internet gelezen dat zo'n 6mm blokje dat mogelijk maakt. En dat klopte :)

Hier zie je nog net dat blokje zitten (foto van mijn fiets, net na de opbouw):
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het chainsuck probleem zit in de ketting en de voorbladen, niet in de achterderailleur.
(Wat niet wegneemt dat je gerust de oplossing van Kermit kunt proberen, of 1x11 kunt monteren)
De ketting verkleeft aan het voorblad, of de ketting klemt tussen 2 voorbladen bij het schakelen.
Dat heeft te maken met slechte smering en/of slechte passing van ketting en voorbladen (slijtage, waardeloze kwaliteit of beide).
Een derailleur met clutch biedt daar iets meer weerstand tegen, maar de oorzaak ligt elders.

1x11 lost alles op, want je monteert alles nieuw én je hebt een derailleur met clutch, die de ketting wat strakker houdt.
De grote stappen van 1x11 passen vrijwel zeker goed bij jouw dagelijkse mtb praktijk.
Je hebt 11-speed cassettes van 10-42 tot 11-50.
Daar zit wel iets bij dat bij jouw mtb gebruik past.
Zoals Lars al opmerkte, racefietsen is een heel ander verhaal.

En misschien heb je hier wel iets aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6

Met een wat strakkere achterderailleur had ik gehoopt wat aan de chainslap te doen, zonder meteen een derailleur met clutch te hoeven monteren op de huidige 3x9 setup (wat dus niet zonder meer kan). Dat het minder soelaas biedt aan de chainsuck, had ik inmiddels wel door.

Mijn kettingbladen heb ik meermaals goed schoongemaakt, grondig nagelopen op oneffenheden (niks gevonden) en daarna naar behoren gesmeerd, maar de rit er na had ik weer chainsuck. Terug van midden naar kleinste blad is het recept voor ellende. Ik heb al mijn schakelstijl aangepast (zo min mogelijk belast), maar ook dat levert niks op. Omdat de bladen geklonken zijn aan de crankset, krijgt ook deze een enkele reis metaalboer.

De oplossingen zijn nu òf een hele nieuwe 1x11 groep, of een nieuwe crankset, ketting en wat strakkere derailleur achter (al dan niet clutch i.c.m. Sram shifter). Tijd om de grote online shops na te lopen op aanbiedingen. Her en der zijn Sram NX en Shimano SLX 1x11 in de aanbieding, maar ook oudere derailleurs en cranks die ik zo kan gebruiken in 3x9. Keuzes, keuzes... :wink:

@ Kermit: Hoe heb jij dat blokje gefabriekt? Gewoon zelf in de schuur aan de slag gegaan?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat blokje had iemand (metaalbewerker) voor me gemaakt (rvs), maar zelf iets vijlen kan ook. Als het maar 6mm dik is en onder de kabel geklemd kan worden.

Ik lees dat je een Sram shifter wilt, maar let op dat die alleen met Sram achterderailleurs combineren. Tenzij je dus aanpassingen zoals dat blokje doet om de ratio van shifter en derailleur gelijk te krijgen.
Voor gedetailleerde gegevens over ratios en wat er al dan niet compatible is is dit wel een mooi artikel:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;

En dan gewoon een sommetje maken van de kosten voor beide opties, bij 9 blijven of door naar 11. Als dat prijsverschil niet al te groot is zou ik voor de 11-speed optie gaan, dan ben je meteen up to date en het schakelt toch ook weer net wat fijner als 9-speed. Dat is tenminste mijn ervaring als ik X0-9 vergelijk met GX-11, waarbij GX zelfs lager op de ladder staat dan X0.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie