Banden op paden met stenen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Om een ander topic niet verder te vervuilen :

Hoe houdt je de boel heel in rotsachtig gebied, met veel stenen en soms verraderlijke regengoten met zo'n opstaand randje ?
Andere setup, of toch gewoon toch harde banden ?

Heb het een paar keer aan de hand gehad, beide keren reden er veel lek (tot wel 10 lekke banden op een klein stukkie aan toe)
Zelf had ik niet heel veel last, maar omdat ik bang ben voor m'n velgen reed ik met een hogere bandenspanning dan me lief is ( banden hard, 2,5 bar of meer)

Setup : 29 met vittoria protectie peyote, tubeless.
Rijdt het liefst rond de 1,7 bar, maar durf dat in zulke gebieden dus niet aan.

Nu ben ik van plan om in de toekomst met een zwaardere band op pad te gaan, maar de keuze in 29 Lijkt beperkt...
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Downhill banden... Veel stevigere zijkanten, weinig flexibel, maar juist gemaakt om dit soort problemen te voorkomen. Maxxis heeft een uitgebreide selectie in 29", maar ook bij andere merken zit er wel wat in het programma.

En anders zo een insert als Huck Norris, Cushcore of zo iets. Dan kun je met lichtere, soepelere banden blijven rijden en je hoeft de druk niet al te ver op te voeren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

De insert opties die Lars noemt werken waarschijnlijk. Schwalbe Procore heeft behoed van lekken laatste keer Finale Ligure.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Kwa gewicht komt het denk ik allemaal op hetzelfde uit.
Dan maar gewoon een stevige band ?
Vraag ik me wel af, of de velg daar wel mee heel blijft ?
En een stevige band zou je dan op 1,4 bar moeten rijden om wat soepelheid te krijgen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat weeg je, en hoe breed waren je banden?

Met een kg of 67-68 rijd ik zelf met NoNi 2,25" tubeless ook in de Alpen met 1,5-max 1,7 bar zonder ooit mijn velgen te beschadigen. Zelfde bandendruk als thuis in Zuid-l, Voerstreek, tot Luik. Met een 100mm fully. Stevig XC-tot AM light werk. Harde banden rijden onaangenaam en 'ketsen af'. Ik klim in de bergen ook wel eens >1 uur, en banden zwaarder dan een NoNi vind ik daarbij niet prettig. Qua grip en lekbestendigheid volstaan ze als allround xc/tourband zowel thuis als in de Alpen.
Ben je zelf zwaarder, dan helpt sowieso een volumineuzere bredere band, van de NoNi heb je bv ook de 2,35 uitvoering, de Peyote gaat ook van 2,1-2,35".
Of je kiest inderdaad een meer AM/Endurogerichte band, mn gericht op afdalen in zwaar terrein, met veel grip, veel lekbestendigheid, minder de focus op lagere rolweerstand, licht gewicht.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De vittoria's waren ook 2.35.
Ik weet zelf 82 droog.

Zeker omdat het er bij mij niet rustiger op zal gaan is dat geen goede optie denk ik.
Met zo een band op 1,7 bar is het een garantie voor problemen.

Ik rijdt ook niet "gemaakte" paden en wandelpaden.
Die liggen soms bezaaid met stenen cq wortels.
Ook is mijn techniek niet dusdanig dat alle obstakels netjes verwerkt worden.

Het zal zoiezo zwaarder dan de peyote worden.
Die deed t goed, maar was wel heel snel versleten.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef:En een stevige band zou je dan op 1,4 bar moeten rijden om wat soepelheid te krijgen ?
Wereldbeker downhillers zitten op pakweg 1.7 bar (met enige variatie natuurlijk).

Dat werkt dan bergaf en de band zal dan meer dan soepel genoeg zijn. Die downhillers willen namelijk grip hebben!

Bergop of op het vlakke gaan je dan wel ervaren dat de band minder soepel is.


Overigens rijden die downhillers dan meestal ook nog met zo een insert... Maar die raken de stenen waarschijnlijk 2x zo hard als jij en ik dat doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Overigens, gezien je vragen de laatste tijd: 130-150 mm veerweg lost een hoop problemen op! 8) :winkie: :kiss: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 908
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik vind zelf de double down casing van Maxxis erg goed: veel meer bescherming dan de exo casing maar niet het hoge gewicht van een echte dual ply downhill band.

Maar of dit voor je voldoet of voor een ander zelfs nodig is is volledig afhankelijk van waar je rijdt, gewicht, bandendruk, rijstijl, etc. Maar voor mij werkt het erg goed. Door de stijvere wangen rolt een dergelijke band ook minder om de velg heen, waardoor ie scherper zal sturen bij eenzelfde druk.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik zit te denken aan een Ardent voor, en agressor achter.
Dat dd compound voegt 300 gram per band toe....
Met die banden, met 120 tpi, en 1,7 bar, zou alles dus heel moeten blijven, zonder dat je alle kanten op stuiter ?

@ Lars, ik mag nog geen topic openen, 140 wordt t :-
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Peyote is een relatief snelle XC band inderdaad, kleine nop, slijt sneller, sneller lek.
Dan zou ik een 'upgraden' naar eenband voor het zwaardere werk.
Nog specifieke merkenvoorkeur?

Bij Schwalbe bv, boven een NoNi: Hans Dampf, Fat Albert Front en Rear, Rock Razor. Magic Mary is al een echte downhill band.
Leuke van oa Schwalbe is dat je vervolgens ook kunt kiezen uit diverse compounds, dus voor kun je een meer sticky compund kiezen voor meer grip, achter bv een makkelijker rollende compound. Niet alleen voorbehouden aan Schwalbe dus, meerdere merken doen dat. Op de websites staan ook handige overzichtjes bij welk inzetgebied een bepaalde band het beste past.

Bv: https://www.schwalbe.com/nl/offroad-rea ... dampf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

https://www.outdoorgearlab.com/topics/b ... bike-tires" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

DH banden wat Lars al noemde; het is verbazingwekkend hoeveel abuse die dingen kunnen hebben, echt dag en nacht verschil met gewone trailbanden...
tiewrap schreef:Heb het een paar keer aan de hand gehad, beide keren reden er veel lek (tot wel 10 lekke banden op een klein stukkie aan toe)
Hier lijkt het me dan toch vooral interessant om een analyse van die 10 lekke banden te zien:
a. wat voor soort defecten,
b. voor- of achterband*...
... omdat het soort defecten toch aangeeft wat voor soort oplossingen een kans van slagen hebben en nauwelijks een bijdrage leveren...

* Keuze voor karkas, profiel, compound en het eventuele gebruik van inserts zou ik voor en achter eigenlijk afzonderlijk van elkaar zien. Waarbij ik 'karkas' wil benadrukken omdat dat in deze veel interessanter is dan het profiel an sich.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je ook nog bergop wilt kom je toch op iets van een compromis uit. Ergens doe je concessies, je trapt je een ongeluk bergop als je een "kan niet kapot" band voor de afdalingen wilt. Of je houdt bergaf rekening met het feit dat je geen downhillbanden gemonteerd hebt...

Ik heb al mijn Alpenvakanties met Nobby Nic of soortgelijk gereden, in elf jaar één keer een snee in een zijwang gehad (1e generatie Ardent). Verder wat doorns in de tijd dat ik nog niet tubeless reed.
We rijden echt wel serieus groffe paden, maar ik ga niet als een dolle naar beneden en kies m'n lijnen zo netjes mogelijk. Sowieso hou ik meer van langzaam technisch werk dan van snelheid.
Druk rond de 1.8 bar, drooggewicht piloot 70kg.

Ik denk dat je prioriteiten moet stellen, dan weet je ook meteen waarop je wat in wilt leveren.
Maar een typische xc-band lijkt mij in alle gevallen onderbemeten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mijn allround setup voor wat ruiger rijden is achter een aggressor en voor een minion dhf.
Kijk vooral ook naar waar de locals mee rijden, dat geeft vaak een redelijke indicatie.

In Spanje, waar ik nu zit, zie je vooral minions en high rollers terug komen op de fietsen. Overigens gewoon in de exo, niet de dd casing.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie