Nieuwe wielset. Shimano XT8000 of toch iets anders?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Hallo bikers,

Ik ben momenteel bezig om een XC racebak op te bouwen. Als basis heb ik een Scott Scale frame met 142mm inbouwbreedte.

De meeste onderdelen heb ik al duidelijk en op de plank liggen echter de wielset zorgt voor de nodige hoofdpijn.

Ik ben op zoek naar het volgende:
  • 29''
    142*12 steekas
    100*15 voorwiel
    shimano 11speed body
    makkelijk tubeless te rijden
    snelle engagement van de body
    niet loodzwaar
Nou ben ik de XT WH-M8000 wielset tegengekomen, deze voldoet zo ongeveer wel aan de eisen die ik heb. Tubeless velg, straight pull naven, ik vind helemaal mooi. Ook is deze nog enigzins betaalbaar.

Ik kom alleen bijna geen gebruikerservaringen van deze wielset tegen, rijdt iemand hier op deze wielset?

Is dit inderdaad de ideale kandidaat voor dit bedrag? Ongeveer €350 bij de Duitse webshops of zie ik een betere optie over het hoofd?

Gr. Coen
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou even doorsparen en een setje laten bouwen door een goede bouwer. Liever een setje DT 350 naven dan die hopeloze cup/cone naven van Shimano. Kan je ook mooi je eigen velgen kiezen, en de hoeveelheid spaken e.d
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

De bedoeling is om deze set in eerste instantie te gaan gebruiken, en later te 'degraderen' naar de reserveset. Zodat ik 2 sets heb met elk andere banden. Zijn de cup/conus naven nog altijd niet in kwaliteit verbeterd?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als reserveset zou ik dan nog eerder uitkijken naar DT fabrieksset geloof ik. Cup/conus is al 20 jaar uitontwikkeld en ik merk in het onderhoud geen verschil tussen een Dura Ace uit de jaren 80 of de nieuwe XT. Betekend niet dat het slechte naven zijn, maar eenmaal een beetje gebruikt blijven ze gewoon minder mooi lopen. Snap ook gewoon niet waarom Shimano niet overstapt op gebruiksvriendelijkere en beter spelingsvrij te krijgen industrielagers. Maar wie weet, ze zijn ook net overgestapt op de quicklink voor hun kettingen. :lol:
Niet dat de Splines helemaal probleemloos zijn, maar wat mij betreft beter te servicen: https://www.bike-components.de/de/DT-Sw ... tz-p45162/" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

+1 op het doorsparen voor een DT swiss setje. Heb zelf ook XT8000's gehad, welke in principe prima reden, maar later wat problemen met de as en uiteraard de cup/conus onderdelen gehad. Lastig onderdelen voor te vinden en wanneer je ze vind zijn ze peperduur (+-38euro per conusje of +-100 voor een hele conus/as set).

Dit was mijn reserve/slecht-weer set. Maar na de problemen met deze set heb zowel deze als mijn xtr m9000 set weggedaan (welke echter nog als een zonnetje liepen, en in mijn ogen, heel mooi uitziende straight-pull naven hebben, maar dat terzijde ;) ).

Ook was de shop die ik de 8000's liet fixen niet blij omdat ze niet graag aan shimano wielen werkten haha
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De cup conus lagers zijn niet zo’n probleem, maar de vrijloop van Shimano loopt op zn tenen.
Omdat de vrijloop bj Shimano naven in de cassette zit, is er sinds dat de assen dikker zijn geworden te weinig plek voor een sterke vrijloop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Ik heb even op moeten zoeken wat je bedoelt met 'de vrijloop zit in de cassette', DT en anderen gebruiken een tandring die min of meer evenwijdig loopt aan de flesndiameter van de naaf. Lijkt me inderdaad meer solide.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De DT 1900 wielsets wegen inderdaad mooi rond de 1900 gram voor een set.
X-versie heeft 20 mm interne breedte van de velgen.

Body van de naaf trek je er zo af en makkelijk te servicen. Draait gewoon op
industrielagers. (3 pawl engagement dus iets minder snel aangrijpen op het
moment dat je het allerdoodste punt bereikt hebt.)
Ook makkelijk als je een andere body wilt (overschakelen naar Sram XD is zo
gebeurd.)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij RCZ komen nog weleens uiterst scherp geprijsde wielsets langs.
Als je geen haast hebt kun je wachten tot er weer iets interessants bij zit, het is vaak DT spul. Wel aanmelden voor de nieuwsbrief, daarin staan dan kortingscodes voor de aanbiedingen.

Wat ik ook een aanrader vind is deze Syntace set voor 375:
https://www.bike24.de/p1112020.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je echt een xc-gewicht setje zoekt is dit misschien net te zwaar voor je, maar voor de rest mooie specificaties:
- asymmetrische velgen met 28,5mm inwendige breedte.
- ratchet freewheel mechanisme, dus geen pallensysteem (het is vergelijkbaar met dat van DT, maar niet uitwisselbaar daarmee).
- ze lijken erg degelijk gebouwd, ik heb een flinke klapper met het achterwiel op de stoeprand gemaakt maar er was totaal geen schade.
- industrielagers waarvan de speling wordt ingesteld als het wiel gemonteerd is (fluitje van een cent en dat doe je maar eenmalig).

Er staat in de specsheet "8/9/10-speed body", maar 11-speed mtb is hetzelfde. Alleen 11-speed road cassettes vereisen een iets bredere body. Dus alle 11-speed mtb-cassettes met Shimano passing kunnen er gewoon op.
Een XD body is ook leverbaar voor deze wielen.

Hou er rekening mee dat ze niet stil zijn, er zit een duidelijke ratel in :)
Er is een silencer kitje leverbaar, maar ik weet niet hoe stil de body dan wordt (bestaat uit een andere ratchet en speciaal vet geloof ik).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

Pat. schreef:De DT 1900 wielsets wegen inderdaad mooi rond de 1900 gram voor een set.
X-versie heeft 20 mm interne breedte van de velgen.

Body van de naaf trek je er zo af en makkelijk te servicen. Draait gewoon op
industrielagers. (3 pawl engagement dus iets minder snel aangrijpen op het
moment dat je het allerdoodste punt bereikt hebt.)
Ook makkelijk als je een andere body wilt (overschakelen naar Sram XD is zo
gebeurd.)
inderdaad zeer gebruiksvriendelijk.
Ik gebruik op mijn dt-swiss 1501 een xd-body met xx1 cassette, die ik zo om kan wisselen met een race-body met race cassette. ik wissel de body inclusief cassette zo om.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Goede aanvullingen.

Enne, een silencer kitje, waarom zou iemand dat in godsnaam willen? :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, ik vind het op lange afdalingen (Alpen) weleens storend worden dat geratel...
Maar hier in NL is het eerder handig, nooit een bel nodig :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

De velgbreedte van die Syntace set is natuurlijk wel erg aantrekkelijk.

Ik zie dat RCX ook een lichte set met Hope pro4 naven en velgen heeft maar die heeft 19mm interne velgbreedte... dat staat me iets minder aan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, 23~25mm vind ik toch wel de ondergrens, aangenomen dat je niet smaller dan 2.25 banden wilt rijden.
Maar alles is gerelateerd aan het gebruiksdoel, alleen maar wedstrijdgericht xc-rijden vraagt om ander spul dan technische buitenland-trails en of je 60 of 100kg weegt wil ook nog weleens wat uitmaken ;-)

Als het gewicht acceptabel voor je is denk ik dat je met die Syntace set iets heel moois koopt voor een prima prijs. Ik heb ze vanaf april in mijn Banshee zitten en ben er tot nu toe 100% blij mee. Ze hebben al een Alpenweek (in Frankrijk/Italië) en wat afdalingen in Saalbach achter de rug, naast de nodige ritten dichter bij huis.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Voor mijn modderset (dat zal deze set uiteindelijk wel worden) moet het me prima lijken.

Ik neem aan dat hier prima vouwbanden opgelegd kunnen worden? De site die je linkt vermeld namelijk drahtreifen. Wist niet dat daar verschil in zat, qua velg?
Plaats reactie