Voorvork keuze: RockShock Pike RCT3 of Fox 34 GRIP Perf.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Cozmo
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 23 juli 2003, 17:59

Voor mijn nieuw op te bouwen frame (Transition Scout) ben ik nog op zoek naar een voorvork. Keuze is tussen de RockShock Pike RCT3 of Fox 34 GRIP Performance. Ik rijd met 27.5 inch wielen en weeg met gear ongeveer 75kg.

Los van de prijs zou ik graag advies willen hebben in de meest geschikte voorvork.
At 140 mph you have no friends
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Buiten dat het beiden top vorken zijn is de DVO Diamond in mijn ogen een nog fijnere vork :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Cozmo
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 23 juli 2003, 17:59

yo-eddy schreef:Buiten dat het beiden top vorken zijn is de DVO Diamond in mijn ogen een nog fijnere vork :-q
Dan komt toch weer een beetje de prijs om de hoek kijken. De DVO is 200 euro duurder dan de Pike of Fox 34 GRIP. Zal daarnaast naar een zwarte versie moeten zoeken, want groen is niks. Pike is 564 euro en Fox 34 GRIP 554 euro. DVO Diamond 776 euro na even snel bij online shops gekeken te hebben.
At 140 mph you have no friends
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb me daar een half jaar geleden helemaal suf over gelezen (en uiteindelijk wat anders gekocht) en op ongeveer alle testsites en bladen als de Duitse Bike en UK Mtb magazine geeft men aan dat de Fox iets soepeler aanspringt maar de Pike iets stijver is en vooral makkelijker is af te stellen.

Ik heb uiteindelijk een fiets gekocht met een Yari en kon daar met een maatje zonder enige vorksletel voorkennis makkelijk een Charger2 demper in stoppen waardoor het een Lyrik is geworden.
Wat ons vooral opviel is dat de site van RS en Youtube geniaal is en zelf onderhoud doen echt easy peasy is.
Ben je echt een techy wellicht dat je dan meer uit de Fox haalt, maar in mijn belevingis meer optiesook meer kansen om niet het maximale eruit te halen (zover ik dat uberhaupt kan met mijn spullen).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoeveel veerweg heb je nodig?
Bij RCZ een 130mm FIT4 voor 360 euro:
http://www.rczbikeshop.com/en_ue2/fox-r ... k-red.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit moet je doen voor die prijs:
IN ORDER TO GET THESE PRICES, please use the code: RCZITN on the area "Discount Codes", click "Apply Coupon" before order validation.
Aanbieding is geldig tot maandagnacht 24u.

Ik heb een FIT4 en een GRIP Fox 34 en ik kan niet vergelijken met een Pike maar ik kan wel zeggen dat het beiden echt fijne vorkjes zijn. Afgaande op wat ik zo lees en hoor zou ik het gewoon af laten hangen van waar je tegenaan loopt qua aanbiedingen. Met zowel de Foxen als de Pike koop je gewoon erg goed materiaal.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cozmo
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 23 juli 2003, 17:59

Ik heb het liefst 140mm en eventueel 150mm. Zag de aanbieding bij RCZ al, maar die is 130mm en volgens mij kan je die Fox vorken niet meer goedkoop aanpassen in veerweg of kan dit nog wel?
At 140 mph you have no friends
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Is 160mm te veel? Ikzelf stond voor deelfde keuze en ben voor de manito Mattoc gegaan. Schijnt een erg goede vork te zijn.

http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod158504" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb er zelf nog niet mee gereden helaas, maar begin volgende maand wel.
Cozmo
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 23 juli 2003, 17:59

Heb nog een Pyga Pascoe met 160 voor en 140 achter. Bouw daarom mijn Scout het liefste op met 140 voor en 120 achter.
At 140 mph you have no friends
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cozmo schreef:Los van de prijs zou ik graag advies willen hebben in de meest geschikte voorvork.
Dat ligt er natuurlijk aan welke eisen je stelt... .

Wat al aangehaald wordt is de service-vriendelijkheid en het eenvoudige afstellen van de Rockshox. Zoek je verder comfort of juist optimale controle, of beide? Of de hoogste waarde als je de boel doorverkoopt?

Cozmo schreef:Voor mijn nieuw op te bouwen frame (Transition Scout) ben ik nog op zoek naar een voorvork. Keuze is tussen de RockShock Pike RCT3 of Fox 34 GRIP Performance. Ik rijd met 27.5 inch wielen en weeg met gear ongeveer 75kg.
Technisch gezien zit de FOX met GRIP een klasse lager, zou je die met de nieuwe Revelation moeten vergelijken. Maar in de praktijk komt de FOX op vrijwel gelijke hoogte met de beste vorken op de markt. Alleen luistert in mijn beleving de instelling nog al kritisch om die prestatie er echt uit te halen. Maar dan heb je ook wat.

Verder is de Pike gewoon een heerlijke vork, zeer soepel, voldoende stijf (voor jou sowieso geen probleem) en de controle is gewoon goed. Maar ten opzichte van bijna alle andere topvorken voelt de Pike het minst gecontroleerd aan.

Die Manitou Mattoc werkt werkelijk zeer gecontroleerd en is ook betaalbaar. Ik zou dan eerder kiezen tussen die FOX en een Manitou als het om prestaties gaat. En wil je daadwerkelijk superprestaties, dan kom je uit bij die DVO. Öhlins ben ik ook zeer van onder de indruk. En ik denk dat je het verschil met een FOX Factory en die 2 vorken niet gaat voelen op een Scout (Die andere 2 zet ik op 160 mm boven de FOX!). Nu heb ik geen ervaring met nieuwkomers als de Cane Creek Helm en de MRP. En ook nog steeds niet echt met een Formula.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als hij de DVO al te duur vindt, valt de Cane Creek Helm zeker af.
Heb hem kort mogen testen, meer een zeer soepel aansprekende vork die ook goed stijf aanvoelt. Maar wat ik zei, zeer korte test, dus daar kan ik weinig echt zinvols over roepen.

De nieuwe Revelation is ook zeker mooi. Maar zelfs een Yari is een lekkere vork, maar hou er rekening mee dat deze iets minder soepel is dan de Pike. Maar wel stijver. En anders altijd met een ander cartridge zo om te bouwen tot een Lyrik. Wat Lars ook al zegt. Wat zijn je wensen. Wil je gewoon een degelijk vork of moet het top of the bill zijn met zoveel mogelijk instel mogelijkheden.
Uiteindelijk benutten maar weinig mensen de absolute mogelijkheden van een vork. Ga je echt iedere rit de afstelling aanpassen aan de omstandigheden...?
Of ben je meer van, dit voelt goed en eens in de zoveel tijd controleer ik de hoeveelheid PSI eens aan de hand van mijn SAG.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Tja, ik zou zeggen DVO, maar die is inderdaad iets duurder. Dat heeft zijn redenen: iets meer "boutique", kleinere oplages. Meer techniek, aftelmogelijkheden zijn echt enorm. Maar bovenal is het echt een klasse hoger dan RS of Fox. En helemaal zelf uit elkaar te halen zonder rare gereedschappen, online hulp vanuit DVO (Ronnie Dilan) is top.
Heb de Factory 34 Kashima 2 jaar lang gereden, fijne vork hoor. Maar die DVO daarentegen is echt wel een topper, veel soepeler.

Wat mij betreft de meerprijs zeker waard. Vooral in combi met de DVO Topaz!
Cozmo
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 23 juli 2003, 17:59

Ik ben alweer iets wijzer door al jullie input. Heb op mijn Pyga een Pike RCT3 160, prima vork maar t.o.v. Mijn Fox34 FIT4 120mm op de Trek Fuel die verkocht is had ik het idee dat de Fox de kleine hobbels beter dempte.

Nu moet ik heel eerlijk zijn en heb ik niet heel veel aan beide vorken gezeten. Druk en rebound wel maar LSC op de Pike bijv. niet.

Laatste vraag voordat ik de knoop doorhak. Wat doet de 44mm offset van de DVO t.o.v. de aangeraden 42mm ofset die door Transition aangeraden wordt en die de Pike bijv. heeft?

Zal als bedankje voor jullie advies wel een SYS aanmaken. Gezien ik al mijn onderdelen op wielset, stuur en stuurpen nog moet kopen heb ik graag nog wat meer input over balhoofd en BB standaard en lagers (neig naar de 30mm as standaard variant en dan Hope BB).

Maar nu eerst een vork uitkiezen. Dan kan hij op zijn 'pootjes staan'.
At 140 mph you have no friends
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Offset (Het huidige Scout model is trouwens geadviseerd op 37 https://www.transitionbikes.com/Bikes_Scout.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;):
http://www.mbr.co.uk/news/fork-offset-h ... ail-342679" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/arti ... ent-45343/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://calfeedesign.com/tech-papers/ge ... -handling/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Als de keuze tussen de Pike RCT3 en de Fox GRIP is zou ik altijd de eerste kiezen. De Fox GRIP is misschien een tikkeltje meer "plush", wat fijn is op lagere snelheden in licht technisch terrein. Echter op hogere snelheden in steiler en grover terrein wordt de GRIP erg onrustig ("spikey"), de high speed rebound kan het dan niet meer bijbenen. Zeker niet onrijdbaar, maar de Pike blijft dan veel rustiger.

Wat dit voor jou betekent ligt aan je rijstijl. Voor wat de meesten in Nederland onder trailrijden verstaan zal het weinig verschil maken. Ga je meer richting enduro-achtige trails en rijstijl dan ga je het verschil wel merken.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lars TB schreef:Technisch gezien zit de FOX met GRIP een klasse lager, zou je die met de nieuwe Revelation moeten vergelijken. Maar in de praktijk komt de FOX op vrijwel gelijke hoogte met de beste vorken op de markt. Alleen luistert in mijn beleving de instelling nog al kritisch om die prestatie er echt uit te halen. Maar dan heb je ook wat.
Vertel ons het geheim Lars! Hoe moeten we de GRIP instellen om 'm net zo goed als de beste vorken op de markt te krijgen?
Plaats reactie