Iemand ervaring met een vaste titanium vork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Ben zeer tevreden over mijn titanium frame.
Zo veel fijner/comfortabeler dan eerdere stalen en carbon frames welke ik heb gehad.

Rij al jaren met een vaste carbon vork maar nu kan ik eventueel aan een vaste titanium vork komen.
Heb echter geen flauw idee of daarbij hetzelfde gaat gelden als wat ik bij het frame ervaar....

Zijn er rijders met ervaring met een titanium vork en wat zijn die dan (zowel positief als negatief)?
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Niet veel, maar heb een paar keer een titanium voorvork geprobeerd (Sibex als ik me goed herinner) maar denk dat in het algemeen de opbouw meer van invloed is dan het materiaal.
Ik rijd gewoonlijk met stalen voorvorken: een Tange van Brodie, een Surly en een Niner. Die zijn geheel verschillend van karakter. Op paden met boomwortels, snelle trails, kleine oneffenheden, wasborden is de Niner fantastisch.
Als het erg groffer wordt, rockgardens, grove paden vindt ik de Surly beter. Die is stijfer en veert beduidend minder, de Niner wordt dan een beetje een 'stuiterbal'. De Tange ligt er een beetje tussen, maar is korter dan de Niner en heeft meer moeite met wasborden maar pakt makkelijker wat groffere paden zonder dat ie gaat stuiteren.

De Niner staat op een titanium frame en is voor mij de ideale combinatie voor het rijden van snelle bergpaden. Zou niet misstaan op de Gilbertson als ie de goed geometrie geeft.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

maatchen schreef:Ik rijd gewoonlijk met stalen voorvorken: een Tange van Brodie
Er is maar één Brodie vork 8) :D : de Gatorblade! (helaas alleen in 26” en vrij zeldzaam; wat mij betreft de mooiste starre vork ooit gemaakt!)
Laatst gewijzigd door owwwwk op zo 11 maart 2018, 01:30, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Haha, busted. Had moeten schrijven een Tange van een Brodie.

Die Brodie is van 1998 maar nog steeds mijn favoriete fiets. (Dacht het laatste jaar dat Brodie met klassiek gebogen vorken kwam. Het jaar daarna kwamen de modellen met vaste vork met een 'project 2'.) En de mal waar al mijn andere fietsen aan afgemeten worden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lastige vraag die nog veel meer vragen opwerpt.
Zoals met alles heb je hele slechte titanium vorken, wat betere en een paar goede.
Neem aan dat je niet te zwaar bent en vnl. licht XC wilt rijden.
De meeste Ti vorken vind ik wat te flexibel (niet verwarren met comfortabel) in richtingen waar je dat niet wilt.
Mijn keuze zou gaan naar een rechte unicrown Ti vork met flink oversized poten (Steve Potts, Groovy, Black sheep ..) Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie