Roval Control Carbon in de Alpen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je pakt je Camber voor een wedstrijd en je Epic voor de Alpen :~ :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Er waren afdalingen waar degene die liepen sneller waren dan degenen die fietsten door de lekke banden.

Door lage bandenspanning vooral erg veel lekke banden, voornamelijk snakebite.
Met het risico je velgen te slopen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Zorba
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: za 14 november 2009, 11:59
Mijn mountainbike: brabant en omstreken

Lars TB schreef:Je pakt je Camber voor een wedstrijd en je Epic voor de Alpen :~ :-{
Ja dat moet ik even verhelderen denk :wink: Ik wilde (mede door de Alpen trips) definitief gaan overstappen van HT naar Fully. Tijdje getwijfeld welk model totdat ik vrij recentelijk tegen een Camber aanliep op MP. Enigszins impulsief gekocht, schitterend ding overigens! Maar het laat me niet met rust dat ik waarschijnlijk om eerder genoemde redenen wellicht toch beter af ben met een Epic, die ik dus voornemens ben om aan te gaan schaffen.. capiche? :-q
Do not CROSS the road!
Zorba
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: za 14 november 2009, 11:59
Mijn mountainbike: brabant en omstreken

tiewrap schreef:Er waren afdalingen waar degene die liepen sneller waren dan degenen die fietsten door de lekke banden.

Door lage bandenspanning vooral erg veel lekke banden, voornamelijk snakebite.
Met het risico je velgen te slopen.
Helder, met hoeveel bar raadt je zelf aan te rijden dan, zeker ivm met Carbon wielen?
Do not CROSS the road!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zorba schreef:
Lars TB schreef:Je pakt je Camber voor een wedstrijd en je Epic voor de Alpen :~ :-{
Ja dat moet ik even verhelderen denk :wink: Ik wilde (mede door de Alpen trips) definitief gaan overstappen van HT naar Fully. Tijdje getwijfeld welk model totdat ik vrij recentelijk tegen een Camber aanliep op MP. Enigszins impulsief gekocht, schitterend ding overigens! Maar het laat me niet met rust dat ik waarschijnlijk om eerder genoemde redenen wellicht toch beter af ben met een Epic, die ik dus voornemens ben om aan te gaan schaffen.. capiche? :-q
Duidelijk. Hooguit dat de Camber een zeer efficiënte fiets is, waar het grootste verschil met de Epic het gevoel is dat de vering levert, niet dat 'ie langzamer is of zo. Ik ken beide fietsen zeer goed en merk omhoog geen verschil in snelheid. Het voelt alleen anders aan. En ook wat zithouding betreft zit de Camber heel dicht tegen de Epic aan, dus ook daar ga je niets verliezen.

Dan is het in mijn ogen dus hooguit een goede halve kilogram en het gevoel van een Epic dat het verschil maakt.


O ja, en dat de Camber bergaf gewoon rondjes draait om de epic... :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies.
En dat gecombineerd met eerdere opmerkingen vd TS denk ik dat de aanschaf van een HT naast de Camber, zinvoller is dan de aanschaf van een Epic (of soortgelijk) er naast of in de plaats van.
OK, in plaats van, dus als enige bike, kan de Epic een zinvol compromis zijn.
Maar compromissen kunnen ook tegenvallen.
Beter is twee verschillende fietsen, elk met hun eigen inzetgebied.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik rijdt normaal met 2,7 bar.
In de Alpen, (beetje afhankelijk van de trails) 2,5 a 3 bar. (Gewoon hard)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat weeg je dan en met welke band rijd je, in welke breedte? Dat is relatief hard, 2,7 bar.

TS weegt 88kg. Stel, hij gaat dan 2,35" NoNi's tubeless rijden of iets vergelijkbaars, dan is 2,0-2,2" bar ook al prima voor het XC werk dat hij beschrijft. Te hard en weg is je controle, dan kets je af op alle steen etc. Je band moet zich juist lekker kunnen plooien naar de ondergrond, dat zorgt voor comfort, grip, controle.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik schreef er al bij dat het wat van de trails af hangt.
Uiteraard ook van de combinatie.
Een aangelegde flowtrail kun je met normale spanning rijden.
Ik probeer alleen te waarschuwen dat er in de Alpen nog wel eens stenen kunnen liggen en je dan beter je banden hard kunt doen, zonder te discussiëren of een 2.3 band nu op 2,5 of 2,6 zou moeten.

Heb je vertrouwen in de trails ? Normale spanning.
Heb je dat niet ? = banden hard.

Ik heb geen ervaring met 3.0 banden, misschien dat het daarvoor anders ligt, maar ik geloof niet dat de ts 3.0 of 4,5 op z'n camber heeft.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als we dan toch bezig zijn, liefst wat lompere banden en tubeless.
Zelfs op de schotter paden is het geen nederlands xc rondje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

tiewrap schreef:Er waren afdalingen waar degene die liepen sneller waren dan degenen die fietsten door de lekke banden.

Door lage bandenspanning vooral erg veel lekke banden, voornamelijk snakebite.
Met het risico je velgen te slopen.
Als dat sporadisch 10~20m is om niet met banden te hoeven rijden die continue alle kanten opstuiteren, kan ik me er als compromis nog iets bij voorstellen. Maar wanneer het om meerdere afdalingen gaat dan zou ik me toch langzamerhand ernstig vragen gaan stellen of het de juiste setup qua banden voor het terrein is... (tubeless, reinforced banden met apex, inserts, ...?)

Wat niet wegneemt dat de bandenspanning inderdaad iets hoger zal moeten zijn dan je op een strand of in een bos zonder noemenswaardige boomwortels en stenen (eenvoudig omheen of overheen te hoppen) kunt rijden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie