120 mm voorvork voor xc / marathon

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

ThaSingleTrackMastah schreef:RS is ook gevoelig voor tijdig onderhoud. Wordt dan namelijk stug ;)
Deze SID is nog nooit echt pluche geweest, nieuw niet en na onderhoudsbeurt ook niet.
Maar ik zeg ook niet dat het slecht is, alleen anders ;-)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Jammer dat er geen dual air vorken meer gemaakt worden. Dat sprak heerlijk aan als je de goede instelling had gevonden.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die mening deel ik niet geheel.
Jammer nee.
Maar inderdaad wel goed ALS je eenmaal de juiste instelling had gevonden.
En als de zaak niet ging lekken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En vorken met één ventieltje zijn nu eenmaal wat makkelijker te doorgronden voor veel mensen ;-)

En niet persé minder goed, ik heb over het aanspreken van de Fox 34ers geen klagen.
De echte verschillen bij vorken komen vaak pas merkbaar naar voren als de snelheden oplopen, en de hobbels kort op elkaar volgen. Voor mezelf vind ik de remknippen op de UHR-routes een aardige indicatie voor de afstelling van (met name) de rebound en of een vork het allemaal wel bij kan houden. Is dat een beetje goed in orde blijft de fiets aan de voorkant merkbaar rustiger dan bij een vork die het niet kan volgen.

En dan moet ik zeggen dat zowel m'n beide Fox 34ers (2016 FIT4 en 2017 Grip) de beste vorken zijn die ik ooit gereden heb. Ik kan niet vergelijken met (dure) exoten als DVO, Ohlins e.d. maar wel met een redelijk aantal andere vorken uit het goede middensegment en dan winnen deze twee het wat mij betreft.

Als je zoiets dus in een goede aanbieding kunt vinden: een no brainer wat mij betreft.

De 34ers zijn vaak wel wat langer dan 120mm, maar met 75kg en 120mm veerweg kunnen 32mm poten ook wel. Dat vergroot de keuze weer wat ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

kermit schreef: En dan moet ik zeggen dat zowel m'n beide Fox 34ers (2016 FIT4 en 2017 Grip) de beste vorken zijn die ik ooit gereden heb.

Als je zoiets dus in een goede aanbieding kunt vinden: een no brainer wat mij betreft.

De 34ers zijn vaak wel wat langer dan 120mm, maar met 75kg en 120mm veerweg kunnen 32mm poten ook wel. Dat vergroot de keuze weer wat ;-)
Dus dan zou ik moeten gaan naar een 120mm Fox 32 of 34 Grip (FIT4 lijkt niet te betalen).
Ik wist niet dat de PIKE in 120mm te krijgen was. Is dat te vergelijken met FOX 34 Grip? PIKE is wellicht wat soepel en ik ben bang voor duikeffect. Hoe gaat de PIKE om met boomwortels, snelle rebound? Is dat goed in te stellen?

Een Reba dus duidelijk niet.
Haast u langzaam
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

En een revelation? Ook 120 mm, en een stuk lichter. Pak dan wel die met de compressie instellings mogelijkheid. De rtc 3 is dat.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pike is super, ik heb een 140 met RCT3.
De binnenpoten zijn met 35mm wel nog iets dikker dan de Fox34. (Geen idee of de Pike daardoor ook zwaarder is dan de Fox34)
Maar zoals ik al schreef, het kleine beetje extra gewicht ben je snel vergeten vanwege de extra controle die een dikkere vork geeft (minder flex).
Duiken hoef je niet bang voor te zijn, je raakt bij hard remmen echt niet je hele veerweg kwijt.
Geldt ook voor andere vorken. Als dat zo was kon niemand met +120 vorken rijden.

Revelation is toch ook 35mm geworden, of vergis ik me ?
net ff gespiekt, ja, ik vergis me ;) is 32mm
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nieuwe Revelation heeft het chassis van de Pike, dus idd 35mm. De oude Revelation was een lange Reba, dus 32mm. Beiden hebben een demper die duidelijk minder is dan de Charger uit de Pike of de Grip/Fit4 van Fox. Wil je lichter pak dan de non Step cast Fox 32. Ik gebruik die in 120mm op mijn UHR fiets (met flink meer gewicht dan ts) en ik ben elke keer nog verbijsterd over hoe goed die is.

Mocht je eens willen proberen: laat maar weten!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Fox met Grip demper waren al eens in de aanbieding voor minder, het loont je ogen open te houden.
Ik koop ook graag licht gebruikt spul. Velen gebruiken bikes spaarzaam en/of ver onder de belastbaarheid.

Als je extra budget kunt vrijmaken zou ik de wielset upgraden eerder dan de vork. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mees schreef:Ik wist niet dat de PIKE in 120mm te krijgen was. Is dat te vergelijken met FOX 34 Grip? PIKE is wellicht wat soepel en ik ben bang voor duikeffect. Hoe gaat de PIKE om met boomwortels, snelle rebound? Is dat goed in te stellen?
Juist een Pike duikt niet. Dat heeft namelijk niet veel met soepelheid te maken. Maar wel met de luchtkamer en de ingaande demping. En dat is bij vorken als de Pike (bijna altijd) beter in orde dan ongeveer alles wat er onder zit. Dus de vork is zeer soepel zonder te duiken.

En de klasse van de Pike vorken gaat ook beter om met boomwortels, de rebound is zeer goed in te stellen (high speed staat tegenwoordig goed snel bij Rockshox, kun je net als bij veel andere merken niet instellen).

Ik zou zeggen dat het ongeveer de beste 120 mm vork is die je kunt kopen. (Ware het niet dat nog een paar van die topvorken terug te zetten zijn van 170/160 mm naar 120 mm...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Deze vork heb ik dus recentelijk gekocht, voor dit geld (<300!) vind je niks beters. Er zullen best nog betere vorken zijn, maar die zijn geheid (flink) duurder.
Met een andere airshaft kan hij naar 120mm omgezet worden dacht ik, maar 10mm meer veerweg is zelden of nooit een probleem.
https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... tt-p61987/" onclick="window.open(this.href);return false;
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Pike RC 29er boost 140mm nu voor 299 bij RCZ. Met kortingscode

120mm airshaft erbij en voor 350 euro heb je een hele nette vork
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is inderdaad een mooie kans om betaalbaar een topvork te scoren, zag 'm ook voorbijkomen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

Heren, jullie zijn goed op de hoogte van de aanbiedingen! Ik zie alleen een bedrag van €599 bij RCZ en bovendien niet meer op voorraad. Hoe werken de codes van RCZ? Ik kon er wel een vinden van -35%, krijg je ze bij een nieuwsbrief?

Zoveel haast heb ik niet, zal iets voor einde voorjaar / zomer worden, maar ik begrijp dat ik op zoek ga naar een aanbieding van een non-boost 120mm Pike of Fox Float Grip. Al is die aanbieding van Bike-Components van de 130mm Fox ook erg aantrekkelijk.
Haast u langzaam
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

suravida schreef:Nieuwe Revelation heeft het chassis van de Pike, dus idd 35mm. De oude Revelation was een lange Reba, dus 32mm. Beiden hebben een demper die duidelijk minder is dan de Charger uit de Pike of de Grip/Fit4 van Fox. Wil je lichter pak dan de non Step cast Fox 32. Ik gebruik die in 120mm op mijn UHR fiets (met flink meer gewicht dan ts) en ik ben elke keer nog verbijsterd over hoe goed die is.

Mocht je eens willen proberen: laat maar weten!
Bedankt voor het aanbod :-q Als ik die kant op ga, laat ik het weten.
Haast u langzaam
Plaats reactie