Paar verhelderende vragen voor een herintreder,bomen/bos

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Goed, dan toch maar nog wat gegoogled. Op bikeradar werden de verschillen uitgelegd.
Blijkt dus dat die i-specs alleen maar voor dics ontworpen zijn!!
Pfhh, ik begrijp dat die i-spec A dus ontwikkeld is samen met de xtr remmen in 2011.

En i-spec B dan....voor de slx,xt en xtr categorie?
i-spec 2 ook?

Past er ook een i-spec op een ouder type rem, van voor 2011? Bijv. een deore..
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Lees ff mijn post terug, kortom, als je geen nieuwe remmen wil, moet je op zoek naar een set met klemband shifter. Als je wel remmen wilz ga dan voor xt met Ispec ii
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Keb je post 7 x gelezen hoor...
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Wat is je doel? Wil je "goedkoop" naar 1x11 xt drivetrain upgraden of wil je extra geld uitgeven voor een opgeruimd stuur?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

gekkokees schreef:Blijkt dus dat die i-specs alleen maar voor dics ontworpen zijn!!
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... -T610.html :roll:
gekkokees schreef:En i-spec B dan....voor de slx,xt en xtr categorie?
I-spec B is de opvolger van I-spec A. Van sommige shifters en remmen zijn zowel A als B in omloop, waarbij A-shifters alleen met A-remmen gaan, B-remmen alleen met B-shifters en B-shifters met A/B-remmen. Opletten dus... Zie ook: https://bike.shimano.com/en-EU/technolo ... -spec.html
i-spec 2 ook?
Opvolger binnen de x000 groepen, die alleen compatible is met zichzelf. Al zijn de shifters als I-spec B verkrijgbaar voor XT, etc...
Past er ook een i-spec op een ouder type rem, van voor 2011? Bijv. een deore..
Nee.
Prulleman schreef:I-spec is niet zo moeilijk.. je remhendels zijn leidend, deze zijn i-spec a (erg oud), b (low/mid end) of II (huidig mid/high end).
Saint/Zee zijn nog altijd I-spec B, waarbij tenminste de Saint eerder XTR niveau is dan low/mid end.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Kee, tis me duidelijk, marketingcrap van shimano, as usual. Ach ja, wat moeten ze anders he..

Ik wil niet "upgraden" of zo. Ik wil t gewoon begrijpen zodat ik mijn eigen keuzes kan maken en weet wat ik kan mixen en wat niet.

Tx...
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als het elimineren van klembanden en daarmee ook het elimineren van interference tussen klembanden om een enigszins ergonomische positie te vinden inclusief dropper remote etc... (iets wat bij SRAM ongeveer een USP geworden was en bijzonder gewaardeerd werd...) marketing crap is, dan inderdaad...

Al had I-Spec A eigenlijk niet mogen bestaan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Nahja, in 4 jaar tijd 3 verschillende klembandomzeilers uit brengen met daarop aangepaste levers en ervoor zorgen dat t niet past op bestaande, lees "oudere" parts, waarmee we t een jaar of 15 jaar goed gedaan hebben, noem ik marketing.
En wat betreft de innonovatie op zichzelf....mwah!
Maar ik ben dan ook een conventionele, traditione purist...in mijn gedachtes althans, bla.

In een paar jaar tijd de hele drivetrain omgooien van 3 naar 2 naar 1... x 10, 11 of 12 same same..
Het is imo t bedienen van show offs met teveel geld...maar ik besef heel goed:" Wie ben ik?"..

:bier: :winkie:
feel the fear,do it anyway!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Daarmee no offence naar lui die veel geld aan hun hobby willen uitgeven he, Begrijp me niet verkeerd.
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

gekkokees schreef:Daarmee no offence naar lui die veel geld aan hun hobby willen uitgeven he, Begrijp me niet verkeerd.
Dit bergrijp ik, dus maak je niet druk ;)
De rest van je vraag/betoog waarschijnlijk nog niet helemaal.
Maar wellicht moeten we hier op terugkomen wanneer je concrete plannen hebt om iets aan te schaffen of te combineren?
Nu kunnen we alle hypothetische scenarios gaan doorspreken, maar daar wordt het niet duidelijker op.

Nu volstaat het om te weten dat je ispec kunt gebruiken wanneer je een Shimano rem hebt en er een Shimano shifter bij wilt gebruiken.
Ispec A, B en II moet je zien als een tijdperk.
(een kort tijdperk welliswaar, maar toch)
Noem het marketing of voortschrijdend inzicht, als je Shimano kiest en je wilt combineren, dan moet je er mee dealen.
Koop je shifters met klemband, dan ben je vh gezeik af.
Nu en in de toekomst.
2e hands of nieuw maakt dan niet uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb een tijdje terug een 1x9 fiets omgebouwd naar 1x11.
Remmen waren geen ispec maar nog wel goed.
Dus SLX shifter en achter derrie en een sunrace cassette 11-48 en ketting gekocht bij Bikecompoments.de en klaar was ehh Kees.
Kan je prima met je Vbrakes gebruiken, want shifter is met klemband.
Kost rond de €120 of als set met Shimano cassette €145: https://www.bike-components.de/en/Shima ... it-p50818/" onclick="window.open(this.href);return false;
Moet je alleen nog kijken of je body 11 speed aan kan.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Nahja, in 4 jaar tijd 3 verschillende klembandomzeilers uit brengen met daarop aangepaste levers en ervoor zorgen dat t niet past op bestaande, lees "oudere" parts, waarmee we t een jaar of 15 jaar goed gedaan hebben, noem ik marketing.
En wat betreft de innonovatie op zichzelf....mwah!
Maar ik ben dan ook een conventionele, traditione purist...in mijn gedachtes althans, bla.

In een paar jaar tijd de hele drivetrain omgooien van 3 naar 2 naar 1... x 10, 11 of 12 same same..
Het is imo t bedienen van show offs met teveel geld...maar ik besef heel goed:" Wie ben ik?"..
Je hebt helemaal gelijk! Vanaf circa 2011/2012 hebben marketingafdelingen het overgenomen van ontwerpafdelingen. Je ziet nu bijna elk kwartaal nieuw spul verschijnen wat net weer anders is dan de bestaande standaard.
Overigens is dat een wereldwijd trendje, dat heet dan dat alles precies op jouw wensen is afgestemd... :lol: Het is niet voor niets dat Google en Amazon momenteel zo'n beetje de grootste bedrijven op deze planeet zijn (qua beurswaarde). Verdienen allebei hun geld met verkopen van advertenties... :o
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie