Hallo,
Ik wil mn bike upgraden. Van 3x10 naar 2x10.
Ik rij op de weg voor de conditie en zo veel mogelijk trails is wat ik wil.
Mijn voorkeur nav info op het net:
Remmen voor en achter, crank met tandwielen en cassette van SLX M7000.
Voor- en achter derraileur met shifters XT M8000.
Remmen is makkelijk uitzoeken. Maar dan zie ik het even niet meer.
Van tandwielen en cassette zijn natuurlijk meer mogelijkheden. Crank 11x40 en 11x42. Cassette 34x24, 36x26 en 38x28.
Is 11x42 met 36x26 dan de goede optie?
Dan kom ik diverse soorten derraileurs tegen. Achter met shadow+ en medium en large etc. En voorderrailleur front pull, dual pull, low, high, mid, direct mount en side...
Waarschijnlijk is er geen eenduidig antwoord maar probeer het toch... Wat is voor mijn rijprofiel de meest ideale setup?
Alvast bedankt!
upgrade naar slx en xt
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Voor wat betreft de keuze van de tandjes op de crank en de cassette: dat hangt helemaal af van hoe sterk jij bent, waar je rijdt en wat je voorkeuren zijn. Het beste bekijk je wat je nu veel gebruikt qua verzetten. Ook het lichtste verzet wat je wilt, en het zwaarste (de uitersten dus) zijn van belang.
Vervolgens ga je naar http://www.ritzelrechner.de" onclick="window.open(this.href);return false; en kijkt wat je nodig hebt aan crank en cassette
Wij kunnen dat niet voor je doen, alleen jij weet wat je wilt (het aantal tandjes dus, niet het precieze type crank en cassette).
Let er bij de crank op dat je geen Boost-versie neemt, daarbij zitten de bladen wat verder naar buiten als bij de reguliere cranks. Jouw frame is nog geen Boost (afgaande op 3x10) en dan wordt de kettinglijn er niet beter op.
Shadow + wil zeggen dat de derailleur een clutch heeft, een mechanisme dat klapperen vermindert. Dat mechanisme kun je met een klein hendeltje uitzetten als je het wiel (de)monteert.
Medium (GS) of lange (SGS) kooi hangt af van de crank en cassette die je kiest. De kooi van een derailleur moet de ketting strak kunnen houden in de "slapste stand", dus op klein-klein. Tegelijkertijd moet hij ver genoeg kunnen bewegen om op de groot-groot stand de boel nog draaiend te houden. Een lange kooi kan een groter verschil overbruggen dan een kortere.
Dat wordt de capaciteit genoemd: (grootste kransje-kleinste kransje) + (grootste kettingblad - kleinste kettingblad). Bij een 11-42 cassette en 26/36 crank dus (42-11) + (36-26) = 41 tandjes. Bij de specificaties van een derailleur wordt die capaciteit genoemd, evenals het grootste kransje dat hij aankan.
Een voorderailleur is er met diverse bevestigingen: klemband, lage direct mount, hoge direct mount, e-type (met een plaat achter de trapas geklemd). Ook kan de kabel van onderen, van boven of tegenwoordig ook nog van voren komen: downpull, toppull of sideswing genaamd.
Daarnaast had je voorderailleurs met een kooi onder of boven de klemband (top- of downswing). Welke je nodig hebt hangt van je frame af, en van je crank (derailleur voor triple of double crank).
Dus je ziet het, het is nog niet zo simpel allemaal...
Een duidelijke foto van je fiets en exacte types van wat er nu op zit kan helpen voor het advies dat je krijgt.
Als je alles zelf wilt monteren, hou er rekening mee dat je wat speciaal gereedschap nodig hebt voor je cassette en trapaslagers. Niet peperduur, maar je moet het wel hebben. Ook is het aan te raden de remmen na montage te ontluchten, want je zult de leidingen moeten inkorten.
Shimano heeft een makkelijke methode, maar ook daar heb je weer wat spulletjes voor nodig (en een klein beetje handigheid, je remmen zijn best wel belangrijk ).
Vervolgens ga je naar http://www.ritzelrechner.de" onclick="window.open(this.href);return false; en kijkt wat je nodig hebt aan crank en cassette
Wij kunnen dat niet voor je doen, alleen jij weet wat je wilt (het aantal tandjes dus, niet het precieze type crank en cassette).
Let er bij de crank op dat je geen Boost-versie neemt, daarbij zitten de bladen wat verder naar buiten als bij de reguliere cranks. Jouw frame is nog geen Boost (afgaande op 3x10) en dan wordt de kettinglijn er niet beter op.
Shadow + wil zeggen dat de derailleur een clutch heeft, een mechanisme dat klapperen vermindert. Dat mechanisme kun je met een klein hendeltje uitzetten als je het wiel (de)monteert.
Medium (GS) of lange (SGS) kooi hangt af van de crank en cassette die je kiest. De kooi van een derailleur moet de ketting strak kunnen houden in de "slapste stand", dus op klein-klein. Tegelijkertijd moet hij ver genoeg kunnen bewegen om op de groot-groot stand de boel nog draaiend te houden. Een lange kooi kan een groter verschil overbruggen dan een kortere.
Dat wordt de capaciteit genoemd: (grootste kransje-kleinste kransje) + (grootste kettingblad - kleinste kettingblad). Bij een 11-42 cassette en 26/36 crank dus (42-11) + (36-26) = 41 tandjes. Bij de specificaties van een derailleur wordt die capaciteit genoemd, evenals het grootste kransje dat hij aankan.
Een voorderailleur is er met diverse bevestigingen: klemband, lage direct mount, hoge direct mount, e-type (met een plaat achter de trapas geklemd). Ook kan de kabel van onderen, van boven of tegenwoordig ook nog van voren komen: downpull, toppull of sideswing genaamd.
Daarnaast had je voorderailleurs met een kooi onder of boven de klemband (top- of downswing). Welke je nodig hebt hangt van je frame af, en van je crank (derailleur voor triple of double crank).
Dus je ziet het, het is nog niet zo simpel allemaal...
Een duidelijke foto van je fiets en exacte types van wat er nu op zit kan helpen voor het advies dat je krijgt.
Als je alles zelf wilt monteren, hou er rekening mee dat je wat speciaal gereedschap nodig hebt voor je cassette en trapaslagers. Niet peperduur, maar je moet het wel hebben. Ook is het aan te raden de remmen na montage te ontluchten, want je zult de leidingen moeten inkorten.
Shimano heeft een makkelijke methode, maar ook daar heb je weer wat spulletjes voor nodig (en een klein beetje handigheid, je remmen zijn best wel belangrijk ).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Ik zou van een Dual-Pull voorderailleur uit gaan. En dan een 1x11 set up kiezen. Dan kun je de rechter shifter al weer weg laten.
Maar voordat je er aan begint, zou je jezelf iets beter kunnen inlezen... .
Maar voordat je er aan begint, zou je jezelf iets beter kunnen inlezen... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Nog eens even nagedacht... als ik eerlijk ben zie ik niet zoveel winst in de overstap van 3 naar 2 bladen voor. Want de rest blijft min of meer gelijk. Je houdt nog steeds een voorderailleur, met shifter, kabel en meerdere voorbladen.
Misschien als je nu bijvoorbeeld veel schakelt van midden (32) naar groot (44) voor dat je daar winst kunt pakken door er een 36 op te zetten waar je vervolgens het grootste deel van de tijd op kunt rijden. Maar voor de rest verandert er eigenlijk niet veel.
Pas bij de stap naar een enkel voorblad is er meer "winst". Mits dat bij je past, want het totale bereik (de verschillen tussen de uitersten) wordt meestal wel minder groot. Daarom zag je dat ook pas op grote schaal gebeuren toen er 11- en 12-speed groepen kwamen. Met 9 of 10 kransjes lever je altijd ergens (te) veel in.
Dus eigenlijk toch even naar de vraag die ik meteen had moeten stellen, namelijk het waarom: wat rijd je nu, en wat denk je precies te gaan winnen met de aanpassingen?
Misschien als je nu bijvoorbeeld veel schakelt van midden (32) naar groot (44) voor dat je daar winst kunt pakken door er een 36 op te zetten waar je vervolgens het grootste deel van de tijd op kunt rijden. Maar voor de rest verandert er eigenlijk niet veel.
Pas bij de stap naar een enkel voorblad is er meer "winst". Mits dat bij je past, want het totale bereik (de verschillen tussen de uitersten) wordt meestal wel minder groot. Daarom zag je dat ook pas op grote schaal gebeuren toen er 11- en 12-speed groepen kwamen. Met 9 of 10 kransjes lever je altijd ergens (te) veel in.
Dus eigenlijk toch even naar de vraag die ik meteen had moeten stellen, namelijk het waarom: wat rijd je nu, en wat denk je precies te gaan winnen met de aanpassingen?
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Bedankt voor de reacties!
Ik heb de volgende fiets: http://www.cyclingboutique.in/mountain/ ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan wel de L versie. De specs staan er ook bij. Zie ff niet hoe ik een foto kan toevoegen.
Ik wil m upgraden omdat ik binnenkort de tandwielen en cassette toch moet vervangen.
Daarbij wil ik wat meer kwaliteit en minder slijtage met minder schakelen voor.
Misschien is dan toch 1x11 ook een goede en betere optie. Alleen fiets ik ook regelmatig op de weg en denk dan dat 2 bladen voor iets fijner is? (Geen ruimte voor een 2e fiets)
Het zwaarste verzet, 42 voor met 11 achter, gebruik ik eigenlijk niet. Het allerlichste soms wel maar niet heel noodzakelijk. Parcours Schoorl en Amerongen Leersum zijn mn favorieten.
Ik volg voor de 2e keer een gevorderde clinic niveau 3 en ga in de zomer naar de Eifel.
Ik heb de volgende fiets: http://www.cyclingboutique.in/mountain/ ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan wel de L versie. De specs staan er ook bij. Zie ff niet hoe ik een foto kan toevoegen.
Ik wil m upgraden omdat ik binnenkort de tandwielen en cassette toch moet vervangen.
Daarbij wil ik wat meer kwaliteit en minder slijtage met minder schakelen voor.
Misschien is dan toch 1x11 ook een goede en betere optie. Alleen fiets ik ook regelmatig op de weg en denk dan dat 2 bladen voor iets fijner is? (Geen ruimte voor een 2e fiets)
Het zwaarste verzet, 42 voor met 11 achter, gebruik ik eigenlijk niet. Het allerlichste soms wel maar niet heel noodzakelijk. Parcours Schoorl en Amerongen Leersum zijn mn favorieten.
Ik volg voor de 2e keer een gevorderde clinic niveau 3 en ga in de zomer naar de Eifel.
Om het nu goedkoop te doen: koop een 1x blad, 34t of 36t aan de voorkant, haal de voorderailleur en shifter weg. En monteer achter een Sunrace 11-46 10sp cassette. Daar red je het prima mee voor jouw gebruik. En kun je ontdekken of het voor jou werkt. En als de boel dan weer versleten is, dan stap je alsnog over op wat luxer spul.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
(verder zou ik deze fiets niet te veel opwaarderen. Want je hebt een betere vork nodig en een mooi setje wielen, naast dus de aandrijflijn. En dan zit je al aardig in de richting van een nieuwe, hoogwaardigere bike met standaard alles al een stuk beter en misschien zelfs 1x12!)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Pro Biker
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
- Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler
Dat vroeg ik me ook al af.Mike123 schreef:Bij een 1x10 of 1x11 laat je toch de linker shifter weg.Lars TB schreef:Ik zou van een Dual-Pull voorderailleur uit gaan. En dan een 1x11 set up kiezen. Dan kun je de rechter shifter al weer weg laten.
Mocht ik voren ooit naar 1-speed over stappen zou ik wel de shifter links willen hebben....Als dat nog niet bestaat zal t wss wel nog gaan komen....
feel the fear,do it anyway!
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1948
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
waarom? je bent nu toch al gewend om met rechts het meest te schakelen? waarom zou je dat links willen hebben...? (tenzij je iets van een beperking hebt misschien).
Als je regelmatig op de weg fietst zou ik niet voor een 1x setup gaan, dan mis je toch de nodige tussenstappen om een lekkere cadans te vinden. Heb je daar geen moeite mee, dan kan je alsnog een 1x setup nemen, want in de NL bossen vind ik dat persoonlijk een stuk prettiger (ik ben van 3x8 naar 1x11 geswitched )
Als je regelmatig op de weg fietst zou ik niet voor een 1x setup gaan, dan mis je toch de nodige tussenstappen om een lekkere cadans te vinden. Heb je daar geen moeite mee, dan kan je alsnog een 1x setup nemen, want in de NL bossen vind ik dat persoonlijk een stuk prettiger (ik ben van 3x8 naar 1x11 geswitched )
-
- Pro Biker
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
- Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler
Ik ben, was gewend om hier de leukere parcours te doen; wat dat betreft woon ik dan weer gunstig.
Dan heb ik liever mn rechterhand vrij om t handvat vast te klemmen dan mn linker..
Net zoals dat ik ook meestal mn voorrem rechts had zitten...
Dan heb ik liever mn rechterhand vrij om t handvat vast te klemmen dan mn linker..
Net zoals dat ik ook meestal mn voorrem rechts had zitten...
feel the fear,do it anyway!
Weer bedankt voor de reacties. Informatieve forum, top!
Ik ga de 10sp 11x46 setup binnenkort proberen. Klinkt logisch, scheelt hoge kosten en van het sleutelen steek ik ook vast wat op
In de tussen tijd maar sparen voor een luxere bike tzt
Ik ga de 10sp 11x46 setup binnenkort proberen. Klinkt logisch, scheelt hoge kosten en van het sleutelen steek ik ook vast wat op
In de tussen tijd maar sparen voor een luxere bike tzt
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Beetje off topic, maar met een gripshifter zou dat zonder gedoe kunnen. Achtershifter naar links, dan draai je natuurlijk wel van je af naar een groter tandwiel op de cassette.gekkokees schreef:Ik ben, was gewend om hier de leukere parcours te doen; wat dat betreft woon ik dan weer gunstig.
Dan heb ik liever mn rechterhand vrij om t handvat vast te klemmen dan mn linker..
Aan de andere kant, met een gripshifter heb je altijd je handvat goed vast, er hoeven geen duimen of vingers naar een knopje...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Begrijp ik je goed, rechts schakelen wil je liever niet?
Is er een medische reden waarom je rechts niet met een shifter overweg kunt?
Wereldwijd rijden er immers miljoenen mensen met dit soort shifters, dus als er een fundamenteel probleem zou zijn met deze manier van schakelen hadden we het allang vernomen.
Misschien moet je er aan wennen, zo verschrikkelijk is t niet;)
En anders doe je gewoon wat jij wilt, mag ook, maar verwacht dan niet dat ik (men?) het helemaal begrijp.
Is er een medische reden waarom je rechts niet met een shifter overweg kunt?
Wereldwijd rijden er immers miljoenen mensen met dit soort shifters, dus als er een fundamenteel probleem zou zijn met deze manier van schakelen hadden we het allang vernomen.
Misschien moet je er aan wennen, zo verschrikkelijk is t niet;)
En anders doe je gewoon wat jij wilt, mag ook, maar verwacht dan niet dat ik (men?) het helemaal begrijp.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
- Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler
Een gripshifter, hahhah, ben wel benieuwd hoe dat zou werken; gaan we ns testen.
Ik heb verder geen medische reden hoor, ik ben toch ook een van die miljoenen mensen die dat al decennia lang doet. Dus hoezo zou ik daaraan moeten wennen..
Maar als jij door ruig terrein rijdt en je wilt zwaaien naar iemand, doe je dat dan liever met links of met rechts?
Mss wordt t nog wel een trend...he he he ...
Ik heb verder geen medische reden hoor, ik ben toch ook een van die miljoenen mensen die dat al decennia lang doet. Dus hoezo zou ik daaraan moeten wennen..
Maar als jij door ruig terrein rijdt en je wilt zwaaien naar iemand, doe je dat dan liever met links of met rechts?
Mss wordt t nog wel een trend...he he he ...
feel the fear,do it anyway!