Hoeveel rise ga je echt voelen? Of moet het stuur korter?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Onlangs mijn nieuwe Cotic Soul in gebruik genomen. Ik kan het iedereen aanbevelen - ik vind hem erg comfortabel. Als je naar de geometrie kijkt, zie je dat ie een behoorlijke reach heeft. Cotic zelf monteert op deze fietsen een korte pen (35mm) en een breed stuur (780mm) met 25mm rise. Ik rijd er vooral algemene trails mee, hier in Limburg. Geen enorme drops of andere zaken, dus ik dacht: we gaan voor wat meer XC georiënteerd.

Op de mijne heb ik het voorbeeld van Cotic gevolgd, op de hoeveelheid rise na: ik zit op 15mm rise. Voor mijn gevoel zit ik op deze fiets wat meer voorover gebogen. Het stuur is lager dan mijn zadel, als dat tenminste een graadmeter is.

Ik ben benieuwd of mensen ervaringen hebben op een dergelijke fiets en dan met 25 of 30 mm rise. Ga je dat echt voelen? Of zou ik meer baat hebben bij het inkorten van het stuur? Of trek ik helemaal aan de verkeerde touwtjes... ? :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt helemaal aan jouw houding op de fiets. Misschien is inderdaad een goede centimeter omhoog de oplossing. Maar het kan ook zijn dat er alleen een kortere stuurpen op moet... . Kunnen we zo geen goede uitspraken over doen.

Maar een centimeter omhoog of korter kan al veel verschil maken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ga eens voor de gein met je vuisten op je handvatten rijden. Dan heb je het gevoel van een +3 cm. Echt nauwkeurig is dit natuurlijk niet, maar het geeft wel een snelle weergave of je dat beter bevalt. Het finetunen kun je daarna altijd nog doen. Maar gewoon even een paar testmeters op de weg, geeft al vrij snel een indicatie.

Heb je ook nog de mogelijkheid om spacers onder je stuurpen te plaatsen???
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

mud mate schreef:Ga eens voor de gein met je vuisten op je handvatten rijden
op een vlakke weg, niet in een rotsachtige afdaling :lol: :wink:

Maar wat al gezegd is, dat verschil ga je wel merken. Het is heel persoonlijk wat je fijn vind. Mijn Tarn heeft 'officieel' een flatbar, maar ik vind hem met 15mm rize beter rijden.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Lars en Mud al zeggen.
1cm maakt best veel verschil, maar je kan het ook met spacers compenseren/bereiken.
Mits je stuurbuis lang genoeg is.
Kan je stuurpen niet hoger mbv spacers en je wilt je stuur toch hoger, dan moet je toch aan meer rize denken, of een stuurpen die meer omhoog wijst.
Voor je handen maakt het namelijk niet uit waar je de hoogte maakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jan the Man schreef:
mud mate schreef:Ga eens voor de gein met je vuisten op je handvatten rijden
op een vlakke weg, niet in een rotsachtige afdaling :lol: :wink:

Maar wat al gezegd is, dat verschil ga je wel merken. Het is heel persoonlijk wat je fijn vind. Mijn Tarn heeft 'officieel' een flatbar, maar ik vind hem met 15mm rize beter rijden.

Ciao
Jan
Maar gewoon even een paar testmeters op de weg
Had ik er niet voor niets bijgeschreven... :lol: :lol: :lol:

Alhoewel ik net een filmpje zag van een rider die ongeveer overal in het bikepark reed met zijn losse handen. Ook bij het landen van een sprong... :o
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Wat een fabrikant op een fiets monteerd is meestal wel hoe zij het bedacht hebben. Op een xc fiets zijn die cm's echt veel. Als je een kortere stuurpen neemt kom je rechterop te zitten, met een riser ook uiteraard. Zadel 2-3cm hoger dan het stuur is vrij normaal voor een xc fiets.
Als je em als xc bike wilt rijden zou ik rond 90-110mm stuurpen gaan zitten met een smaller stuur rond de 660mm.
Je kunt het best makkelijk zelf controleren; Als je van de zijkant kijkt (in de spiegel bv) moet je bovenlichaam en je armen bijna een hoek van 90 graden hebben.
Als het meer is zit je veel te gestrekt. Dat kan komen door een te lange stuurpen of te breed stuur omdat je daardoor meer naar voren gaat hangen.
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie