Hallo!
Nieuw op dit forum dus zal mij eerst kort voorstellen. Ik ben Mart 20 jaar en woon in Flevoland. Op een zondag met mooi weer kwam ik op het geweldige idee om een Mountainbike aan te schaffen. Deze heb ik ook direct besteld via internet, zo'n beetje de goedkoopste die ik kon vinden maar wel de juiste maat!
nou is mijn fiets binnen en ik heb ondertussen wat rondjes gefietst, geremd en geschakeld. over het schakel mechanisme heb ik nu mijn twijfels...
er zitten drie tandwiel bladen voorop en ik kan met mijn shifter 7 of 8 keer schakelen. wat betekent dat de ketting tegen de derailleur (als ik het goed begrepen heb) aanloopt dan nog wat erger en dan naar het volgende blad springt en ik de derailleur weer een tikje terug moet shiften.
ik heb gebeld met de webshop, het verhaal uitgelegd en die vertelden mij dat het zo hoort.
mijn vraag aan jullie is;
hebben jullie hier ervaring mee en hoe bevalt dat?
gaat de slijtage niet dubbel zo hard door het schakelen op deze manier?
kan ik hier eenvoudig een beter schakelmechanisme op zetten?
Ik hoor graag van jullie
Groeten Mart
shimano schakel mechanisme: friction
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5583
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Zo werkt een derailleur inderdaad alleen wat je bedoeld met terug shiften begrijp ik niet helemaal. Dat zou niet moeten iig.
https://youtu.be/yDjlRu4CnjI" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/yDjlRu4CnjI" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- All rounder
- Berichten: 149
- Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
- Mijn mountainbike: Cube LTD SL
klinkt alsof je voorderailleur shifter voor het achter derailleur is. dat verklaard de 7a8 tikjes.
vanzelf sprekend is er veel kwaliteit verschil en kun je eigenlijk niet zoveel van het goedkoopste model verwachten.
ik stel voor lekker te gaan fietsen (pas op, je raakt makkelijk verslaafd ).
vanzelf sprekend is er veel kwaliteit verschil en kun je eigenlijk niet zoveel van het goedkoopste model verwachten.
ik stel voor lekker te gaan fietsen (pas op, je raakt makkelijk verslaafd ).
Terugsturen en laat ze het maar oplossen!! Serieus! Als zij jou zo afwimpelen, dan moeten ze maar 'bloeden'!
Aanlopen hoort niet, zelfs niet bij de goedkoopste fietsen. Maar bij ongeveer al het schakelspul bij fietsen onder de €750,- moet je geen wonderen in precisie verwachten. Hoewel nieuw spul wel min of meer trefzeker moet werken als je het niet belast. Als je kracht zet en probeert te schakelen, dan werkt goedkoop spul slecht.
Maar de versnellingen verlopen in het begin ietsje. En dat je dan 2x moet schakelen en eventueel weer terug, dat is een kwestie van bijstellen.
Daarnaast, als je ketting helemaal dwars ligt, dus voor op het kleinste blaadje en achter ook (dus voor aan de binnenkant en achter aan de buitenkant)(en andersom), dan loopt het meestal wel aan.
Een dealer om de hoek kan het voor je bijstellen. Je kunt het jezelf ook aanleren. Op internet vind je genoeg uitleg.
Maar goed, laat dit je niet tegenhouden om verder lekker te fietsen. En als je aan het fietsen zelf lol beleeft, dan is het snel tijd voor iets beters!
(wat heb je nu gekocht?)
Aanlopen hoort niet, zelfs niet bij de goedkoopste fietsen. Maar bij ongeveer al het schakelspul bij fietsen onder de €750,- moet je geen wonderen in precisie verwachten. Hoewel nieuw spul wel min of meer trefzeker moet werken als je het niet belast. Als je kracht zet en probeert te schakelen, dan werkt goedkoop spul slecht.
Maar de versnellingen verlopen in het begin ietsje. En dat je dan 2x moet schakelen en eventueel weer terug, dat is een kwestie van bijstellen.
Daarnaast, als je ketting helemaal dwars ligt, dus voor op het kleinste blaadje en achter ook (dus voor aan de binnenkant en achter aan de buitenkant)(en andersom), dan loopt het meestal wel aan.
Een dealer om de hoek kan het voor je bijstellen. Je kunt het jezelf ook aanleren. Op internet vind je genoeg uitleg.
Maar goed, laat dit je niet tegenhouden om verder lekker te fietsen. En als je aan het fietsen zelf lol beleeft, dan is het snel tijd voor iets beters!
(wat heb je nu gekocht?)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- wpee
- Extreme Biker
- Berichten: 548
- Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
- Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico
Wat zijn de nummers en merk van jou shifters, shimano/sram type......
Een kennis van mij heeft dat ook met shimano shifter maar ik weet zijn type niet. Wellicht staat er iets in de spec bij shimano.
Een kennis van mij heeft dat ook met shimano shifter maar ik weet zijn type niet. Wellicht staat er iets in de spec bij shimano.
Laatst gewijzigd door wpee op do 1 maart 2018, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
voor de duidelijkheid; toen ik mijn verhaal vertelde over mijn fiets (de Ultra nitro 27.5 inch) vond de meneer aan de telefoon dat ook vreemd en vroeg is het een shimano friction systeem werd er een boel duidelijk en het hoort zo, hij vertelde wel dat het lastig is om af te stellen maar zeker wel te leren.
de keuze voor de ultra nitro was vooral de prijs, dus ik had ook geen grote verwachtingen. ik wil eerst wel eens ontdekken of ik er wel op zondag trek in heb.
ik zal opzoek gaan naar de type nummers.
alvast bedankt voor de reacties
de keuze voor de ultra nitro was vooral de prijs, dus ik had ook geen grote verwachtingen. ik wil eerst wel eens ontdekken of ik er wel op zondag trek in heb.
ik zal opzoek gaan naar de type nummers.
alvast bedankt voor de reacties
-
- Moderator
- Berichten: 13044
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Frictie? Dus geen klikjes?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
https://www.matrabike.nl/product/4607/ultra-nitro-27-5" onclick="window.open(this.href);return false;
Eigenlijk zonde van je geld... De eerste de beste gebruikte mtb was beter geweest... Sterker nog, die voorvork is bijna gevaarlijk om mee het terrein in te gaan.
Eigenlijk zonde van je geld... De eerste de beste gebruikte mtb was beter geweest... Sterker nog, die voorvork is bijna gevaarlijk om mee het terrein in te gaan.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- All rounder
- Berichten: 63
- Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
- Mijn mountainbike: On-One Parkwood
Och... als je bij de aankoop van een nieuwe MTB uit onervarenheid niet weet waar je op moet letten, dan weet je dat bij gebruikte MTB's ook niet. Er is genoeg prut te koop op de tweedehandsmarkt.
De Matra is inderdaad geen state-of-the-art MTB. Maar zo'n ramp is het ook allemaal weer niet. De meesten van ons zijn op eenvoudige fietsen begonnen. Rij er een jaar op, leer om standaard onderhoud (schoonmaken, afstellen en kleine vervangingen zoals banden en ketting) zelf te doen en heb vooral veel lol met rijden. Vindt je het over een jaar nog leuk (of erger), zet 'm dan te koop op Marktplaats en koop iets beters. Ga niks zelf upgraden met dure onderdelen, die investering loont niet met de Matra.
De schakelproblemen lijken het gevolg van afstelling. Kijk jezelf suf op Youtube, daar staan heel wat nuttige video's. De Shimano Revoshift shifters zijn klonen van de oude Sram Gripshifters. Niks frictie, de Revoshifters zijn gewoon geïndexeerd (een vaste stand per versnelling). Erg el cheapo en heel plastic, maar het werkt. Je kunt ze vervangen door goedkope Shimano Altus 3x7 duimshifters, als je toch niet aan Gripshift kunt wennen. Ook daarvoor staan video's online.
Lars heeft wel een punt dat deze MTB niet voor het hele zware werk geschikt is. Ga er niet mee downhillen. Ik zou er ook niet mee gaan jumpen. Maar de meeste trails in Nederland kom je er wel mee door. Geniet van het rijden en maak je hoofd leeg met een uitdagende route! De meesten van ons kijken toch altijd met enige nostalgie terug op hun eerste MTB. Niet de beste fiets, maar vaak wel het apparaat waar veel eerste spannende kilometers mee zijn gemaakt. Ik verlang soms nog wel eens naar m'n Trek 3500 met v-brakes...
Grt, Geoffrey
De Matra is inderdaad geen state-of-the-art MTB. Maar zo'n ramp is het ook allemaal weer niet. De meesten van ons zijn op eenvoudige fietsen begonnen. Rij er een jaar op, leer om standaard onderhoud (schoonmaken, afstellen en kleine vervangingen zoals banden en ketting) zelf te doen en heb vooral veel lol met rijden. Vindt je het over een jaar nog leuk (of erger), zet 'm dan te koop op Marktplaats en koop iets beters. Ga niks zelf upgraden met dure onderdelen, die investering loont niet met de Matra.
De schakelproblemen lijken het gevolg van afstelling. Kijk jezelf suf op Youtube, daar staan heel wat nuttige video's. De Shimano Revoshift shifters zijn klonen van de oude Sram Gripshifters. Niks frictie, de Revoshifters zijn gewoon geïndexeerd (een vaste stand per versnelling). Erg el cheapo en heel plastic, maar het werkt. Je kunt ze vervangen door goedkope Shimano Altus 3x7 duimshifters, als je toch niet aan Gripshift kunt wennen. Ook daarvoor staan video's online.
Lars heeft wel een punt dat deze MTB niet voor het hele zware werk geschikt is. Ga er niet mee downhillen. Ik zou er ook niet mee gaan jumpen. Maar de meeste trails in Nederland kom je er wel mee door. Geniet van het rijden en maak je hoofd leeg met een uitdagende route! De meesten van ons kijken toch altijd met enige nostalgie terug op hun eerste MTB. Niet de beste fiets, maar vaak wel het apparaat waar veel eerste spannende kilometers mee zijn gemaakt. Ik verlang soms nog wel eens naar m'n Trek 3500 met v-brakes...
Grt, Geoffrey
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Oh, bij mijn kleine man wel. Maar meestal ontstaat dit probleem hierboven ook bij dit schakel systeem in de kabels. (Iets wat ook bij de duurste groepen gebeurt.)Alien schreef:Nee, de linkershifter is een niet geïndexeerd.en_voyage schreef:Niks frictie, de Revoshifters zijn gewoon geïndexeerd (een vaste stand per versnelling).
Vroeger in die mooie oude tijd hebben we veel voor shifters gehad waarbij je ook kon tussen schakelen. Dit werd juist gedaan om aanlopen bij de voorderailleur te voorkomen. Vooral de duurdere Campagnolo en Sram groepen hadden dit. (Dit is overigens niet het geval bij de Revoshifter.)
Hm, dan zijn er waarschijnlijk verschillende versies in omloop:Real Epic '89 schreef:Oh, bij mijn kleine man wel.Alien schreef:Nee, de linkershifter is een niet geïndexeerd.
SRAM weet ik niet; Campagnolo shifters zijn niet geïndexeerd voor de voorderailleur. Om te kunnen "trimmen", zoals dat heet. (Sommige) Shimano (race) shifters hebben die functie ook, maar anders geïmplenteerd: een klein schakelklikje om te trimmen.Vroeger in die mooie oude tijd hebben we veel voor shifters gehad waarbij je ook kon tussen schakelen. Dit werd juist gedaan om aanlopen bij de voorderailleur te voorkomen. Vooral de duurdere Campagnolo en Sram groepen hadden dit. (Dit is overigens niet het geval bij de Revoshifter.)
Vorsprung durch Pedantik.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Blijkbaar;
Hallo allemaal!
ten eerste bedankt voor jullie reacties, vanmorgen heb ik mijn eerste kilometers gemaakt door het kuinderbos, erg leuk gehad maar nog heel erg wennen aan het schakelen. toch jammer als je bergopwaarst naar een zwaardere versnelling schakelt in plaats van een lichtere :$.
de voorvork doet zijn werk nog.
@en_voyage bedankt voor je tips en ik ben al druk bezig youtube af te struinen.
Vriendelijke groet!
ten eerste bedankt voor jullie reacties, vanmorgen heb ik mijn eerste kilometers gemaakt door het kuinderbos, erg leuk gehad maar nog heel erg wennen aan het schakelen. toch jammer als je bergopwaarst naar een zwaardere versnelling schakelt in plaats van een lichtere :$.
de voorvork doet zijn werk nog.
@en_voyage bedankt voor je tips en ik ben al druk bezig youtube af te struinen.
Vriendelijke groet!