shimano schakel mechanisme: friction

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Eigenlijk ideaal hoor, een niet geïndexeerde voorshifter. Als je je fiets nou eens ophangt aan iets en dan zelf gaat kijken hoe een schakelmechanisme nou eigenlijk werkt denk ik dat het allemaal vrij snel duidelijk wordt.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

met een draaischakeleaar kan dat prima inderdaad, maar met een trigger wordt het toch lastiger en de meeste mensen hebben voorkeur voor een trigger
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Ach, bij racefietsen is het ook niet ongewoon met tussenstapjes, zijn ook triggers, en daar mekkert niemand over.
Heb nog diverse setjes frictieshifters liggen van het vorige millenium. Gaan nooit stuk en je kan er elk wiel en elk aantal versnellingen in duwen. Werkt altijd. ;)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Frictieshiften met een 12-speed cassette is wel een precisiewerkje denk ik ;)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

op een racefiets schakel je ook anders dan op een MTB he.. dan heb je op een mooie lange weg het idee dat de wind veranderd en dat je voor je cadans/snelheid beter 1 kransje terug kan schakelen. dus ga je op je gemak aan met die hendel pielen tot je het juiste verzet hebt. Op een MTB is het: BOCHT! 3 tandjes omhoog, AFDALING! 4 tandjes omlaag!
Ik moet er niet aan denken op de MTB. Maar voor je shifter voor is het nog wel te doen, omdat je daar andere stappen hebt.

indexed shifters bestaan ook al best lang, en rond 1990 werd het ook een beetje gemeengoed.
Mijn MTB uit ~1996 had ook prima indexed XT shifters (M739).
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Als jij op de racert op het dooie gemakje eens een lekker verzet gaat zitten zoeken, dan zie je de rest van je groepje rap achter de horizon verdwijnen, hoor.
Vorsprung durch Pedantik.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Makkelijk schreef:Frictieshiften met een 12-speed cassette is wel een precisiewerkje denk ik ;)
Ja net als vioolspelen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Alien schreef:Als jij op de racert op het dooie gemakje eens een lekker verzet gaat zitten zoeken, dan zie je de rest van je groepje rap achter de horizon verdwijnen, hoor.
Maat op de mtb flikker je omver als je een heuveltje tegenkomt... Dat was mijn punt
Plaats reactie