Setback etc overzetten naar nieuwe fiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:...
Ander idee.
Pak je oude fiets.
Maak van touwtjes die niet rekken de driehoek bracket-zadel-stuur.
Pak het touwtje en maak het op je nieuwe fiets vast aan je bracket.
Nu zie je meteen wat er met je zadel en stuur moet gebeuren op je nieuwe fiets.
Dit al gedaan ?
Dan zie je wat je moet aanpassen om je oude zit op je nieuwe fiets over te nemen t.o.v. je bracket.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Zet je zadel tov je bracket gelijk aan je oude fiets ivm je knieklachten en los het verschil in afstand vervolgens op met een andere stuurpen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De meeste bikefitters vinden dat de afstand en hoek bracket - zadel heilig is. De rest van de wereld weet dat dit niet zo is. Met een 'long en low' geometrie van moderne frames kantel je namelijk je gehele lichaam voorover. Je zitbuishoek wordt dus steiler, je komt dieper te zitten. Dit geldt ook voor racefietsers, waar een enorm verschil is tussen verschillende types rijder op dezelfde frames.

Als je stuur lager t.o.v. en verder van je zadel af staat dan mag je zitbuishoek steiler zijn. Waarschijnlijk zit je op je nieuwe Scale net iets steiler.

Maar je zadel een centimetertje naar achter met een andere pen mag ook best hoor, als je niet op de pumptrack gaat rijden krijg je er echt geen last van.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Er zal ook vast wel voor iedereen een 100% ideale positie zijn maar ik geloof meer in bepaalde bandbreedtes kwa afstelling waarin je fijn op je fiets zit. Ik weet zeker dat als je de afstelling van iemands fiets, zonder zijn medeweten, een paar millimeter wijzigt 99% dat niet eens zal merken.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Sowieso: stuur 1 fietser langs 5 bikefitters en je krijgt 5 verschillende posities.
Everybody bought a new bike!
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Een en ander even bekeken. Heb mijn houding gekopieerd. Bij maat M moest een andere zadelpen met meer setback komen, plus dat het stuur nog verder weg moest vergeleken met nu (langer dan 10cm). Kortom, het zal een L moeten zijn.
Deze ook hetzelfde ingesteld, en met dezelfde zadelhoogte (en dezelfde hoeken aan de achterkant) stond deze een cm verder naar achteren. De aangegeven hoek uit de geometrietabel klopt dus totaal niet. Waarschijnlijk (mede) door die knik in de zitbuis. Maar dat is dus positief.
De reach is twee cm langer, dus dat zal ook wel goed komen.

Maar: met de Scale met dezelfde afstellingals mijn huidge test gereden op asfalt, en schrok van het grote verschil met de M. Op de L moet dus goed getest worden, alleen heeft volgens Google werkelijk niemand een Scale testfiets in maat L staan.
Uitendelijk Scott zelf gemaild, en ze gaven enkele adressen die er een moeten hebben. Niet dus... "Misschien" nog een of twee tussen 145-175km rijden.
Er zijn wat testdagen maar dat vind ik veel te weinig testkilometers. Dat is meer voor iemand die niet weet wat hij zoekt. In een tweede rit ga je pas een beetje wennen.
Als Scott niets kan regelen valt de fiets helaas alsnog af...
Laatst gewijzigd door Freewheeler op ma 12 maart 2018, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Een en ander even bekeken. Heb mijn houding gekopieerd. Bij maat M moest een andere zadelpen met meer setback komen, plus dat het stuur nog verder weg moest vergeleken met nu (langer dan 10cm). Kortom, het zal een L moeten zijn.
Deze ook hetzelfde ingesteld, en met dezelfde zadelhoogte (en dezelfde hoeken aan de achterkant) stond deze een cm verder naar achteren. De aangegeven hoek uit de geometrietabel klopt dus totaal niet. Waarschijnlijk (mede) door die knik in de zitbuis.
De reach is twee cm langer, dus dat zal ook wel goed komen.

Maar: met de Scale met dezelfde afstellingals mijn huidge test gereden op asfalt, en schrok van het grote verschil met de M. Op de L moet dus goed getest worden, alleen heeft volgens Google werkelijk niemand een Scale testfiets in maat L staan.
Uitendelijk Scott zelf gemaild, en ze gaven enkele adressen die er een moeten hebben. Niet dus... "Misschien" nog een of twee tussen 145-175km rijden.
Er zijn wat testdagen maar dat vind ik veel te weinig testkilometers. Dat is meer voor iemand die niet weet wat hij zoekt. In een tweede rit ga je pas een beetje wennen.
Als Scott niets kan regelen valt de fiets helaas alsnog af...
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

* zip *
Laatst gewijzigd door Beastie Berend op wo 13 november 2019, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar de effectieve zithoek van die Vitus is geen 68 graden (maar 73 op basis van het tekeningetje?)
Om de effectieve zithoek te bepalen gebruik je de lijn vanuit hart trapas tot midden bovenkant zadelpen. En inderdaad, die verandert met de zadelhoogte die je nodig hebt. Zit je laag zul je een steilere hoek krijgen.

@Freewheeler, ik weet niet waar je woont maar misschien heeft Ventoux (Tilburg) een test Scale in L? Of kan er een regelen?
Dat is een goede shop, de eigenaar is ooit fysiotherapeut geweest en kan z'n klanten goed adviseren over houding en afstelling.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

* zip *
Plaats reactie