Spaak, nippel en velgcompabiliteit ivm Sporx nippels?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ben een nieuw wielset samen aan het stellen.
Keuze velg is de DT391 met 240 naven. Dat staat vast
De wielenbouwer die mijn voorkeur heeft werkt alleen met Sapim. Het worden dus Sapim spaken. Het is een ervaren bouwer.

Nu komt het: Hij wil de wielen opspaken met “normale” (Sapim) nippels, terwijl DT aangeeft deze velg alleen met DT Sporx nippels gespaakt mogen worden.

Nu weet ik niet wat het verschil is tussen “normale” en Sporx nippels, maar je wil hier nooit problemen door krijgen.

Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Freewheeler op ma 19 februari 2018, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou twee vragen hebben:
- wat geeft hij voor reden op om dat niet te doen?
- DT zal eventuele garantieclaims afwijzen, wil hij ze dan wel op zich nemen (= jouw problemen kosteloos oplossen).

Afhankelijk van de antwoorden zou ik het hem laten spaken op zijn manier, of naar een andere bouwer uitkijken. Er zijn er wel meer die een goed wiel kunnen bouwen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vreemd. Het enige verschil met gewone nippels is dat je de Squorx nippels van binnenuit kunt aandraaien met een torx sleutel. Verder is het een gewone nippels. Kan met niet voorstellen dat DT-Swiss dat voorschrijft. Het enige dat DT-Swiss wil is dat je de onderleg schijfjes gebruikt in verband met garantie (slecht ontwerp van de velg in mijn ogen...) en die kun je met allerlei nippels combineren, ook met die van Sapim.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Die Squorx nippels zien er uit als gewone nippels met een extra torx kop. Handig bij het machinaal spaken van wielen?

Ik zie de meerwaarde in een velg er niet van in. Dus ik denk dat het geen probleem is. Maar inderdaad, als hij garantie geeft op zijn wielen is het geen probleem toch? Garantie krijg je van de bouwer, niet van DT swiss
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

ik denk dat je wel elke soort nippel kan gebruiken, zolang je de stalen onderlegschijfjes maar gebruikt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De DT Squorx nippels hebben een iets andere (betere) ronding, las ik ergens op hun site.
Ongeveer zoals de Sapim Polyax nippels.
De spaken kunnen daardoor onder een iets grotere hoek met de velg staan.
Waarom wil je wielbouwer alleen met Sapim bouwen?
Hoop toch dat hij een technische reden heeft.
Heb je verder wel vrijheid in je keuze?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: Waarom wil je wielbouwer alleen met Sapim bouwen?
Hoop toch dat hij een technische reden heeft.
Ik ken geen enkele wielbouwer die alles dubbel of zelfs driedubbel heeft liggen...


Je mag best weer zeggen dat jij geen voorstander bent van Sapim :wink: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb onlangs een set gebouwd met gewone DT nippels ipv de meegeleverde squorx nippels. Uiteraard wel de washers gebruikt.

Bijzonder dat je voor alu velgen washers moet gebruiken. Maak dan de nippelgaten wat steviger. Met die washers moet je ook nog opletten, voor je het weet valt er eentje in de velg.

Zelf heb ik ook goede ervaringen met de Polyax nippels van Sapim. die zijn duidelijk gemakkelijker de goede richting in te krijgen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@Lars De nippels van Sapim gebruik ik graag :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Zijn voorkeur is gewoon Sapim. Hij werkt daar het liefst mee en goede ervaring. Het betreffen volgens mij Polyax nippels.
Ik kan helaas niet meer terugvinden waar stond geschreven dat het absoluut Sporx nippels moeten zijn! :-{
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik heb zelf ook betere ervaringen met Sapim Polyax tov DT Prolock. Die kop van Sapim valt toch beter in het spaakgat.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Sapim is vaak 'makkelijker' omdat je Sapim in losse aantallen kunt aanschaffen. De meeste DT verdelers verkopen spaken alleen in doos (aero spaken min. 20 stuks per lengte, ronde zijn meestal per 72 of 100 stuks). Ik koop zelf gewoon dozen van DT, ik gebruik ze toch wel.

Groeten,
Plaats reactie