vaste vork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
massah
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 14 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: is geniaal!

Ik heb een vraag over het vervangen van een verende voor een vaste vork.

Ik heb een Scott Scale 935 uit 2017 voorzien van een Fox Float Performance 32 vork, maar deze wil ik vervangen voor een vaste vork omdat deze fiets vrijwel alleen maar gebruikt wordt op de weg en incidenteel gravel of bospad.
Nu ben ik alleen een beetje in verwarring gebracht door het grote aanbod van deze vorken.

Deze 3 stonden mij wel aan:

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... isc-620504" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.fetherlight.nl/voorvork.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.mantel.com/3t-rigid-29-team-stealth" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar deze 3 hebben alle 3 een verschillende inbouwhoogte.
Mijn huidige vork heeft 100mm veerweg, is tapered en en de crown to axle hoogte is 506mm.

Nu is mijn vraag: welke vork past het beste bij mijn fiets zonder dat de geometrie al te veel verandert?
En weten jullie misschien nog vergelijkbare alternatieven?

Ik ben een beetje huiverig om er 1 op de gok te bestellen, zou een vrij prijzige fout zijn als het niet de goeie blijkt te zijn:-).
Alvast bedankt voor de antwoorden!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik Koop mijn vorken meestal in China. Dan kosten ze je ongeveer de helft van wat je hier linkt.
Volgens mij is die van Bike-discount ook een Chinees ding.

Kijk eens bij http://www.flyxii.com" onclick="window.open(this.href);return false;
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als je echt zo min mogelijk aan je geometrie wil veranderen zoek je een vork met een lengte die overeenkomt met je huidige axle-to-crown min de sag (inzakken bij opstappen, meestal 20-25% van de veerweg bij XC). Daarnaast zoek je een vork die dezelfde vorksprong heeft (offset).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een 100 mm geveerde vork heeft pakweg 505 mm inbouwhoogte. Die rijd je normaal met pakweg 20% sag en dan gaat er dus 20 mm vanaf. 485 mm is dus waar je standaard mee rijdt, maar de vork is actief. Bij remmen, dalen, maar ook in een bocht zal de vork iets verder inzakken. Je bent dus 'gewend' met nog een iets lagere vork te rijden in de praktijk. In dat opzicht zou bijvoorbeeld 475 mm het meest overeenkomen met de meest voorkomende huidige situatie. De vork met 470 mm komt dus het dichtst bij. Aan de andere kant zorgt de vork met 495 mm voor pakweg 1 graad vlakkere balhoofd (en zitbuishoek) en een rustiger stuurgedrag. Of dat dan beter is... . Je went zo aan beide situaties.

Ik zou dus kijken of je nu ook met 20% sag rijdt of dat altijd de lockout er op staat. In dat laatste geval zou ik de 495 mm vork pakken en in het andere geval de 470 mm.

Dan speelt eventueel ook nog de vorksprong mee, maar die wordt in 2 gevallen niet gemeld. Maar ook daar speelt een half ritje gewenning een grotere rol dan 5 pagina's discussie wat beter of slechter is... .


(lange versie van Baron's antwoord...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massah
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 14 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: is geniaal!

Bedankt voor de reacties, ik ben alweer een stuk wijzer.
Ik rijd idd met 20% sag. Maar als de reacties zo lees, geven die paar mm verschil geen wereldschokkend ander rijgedrag, als ik het goed interpreteer.

Die Chinese site ga ik ook even checken, bedankt.
Plaats reactie