Alternatief Cane Creek 40 lagers

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Na 1 seizoen downhillen zijn de lagers van mijn Cane Creek 40 headset al helemaal gaar. Natuurlijk kan ik er nieuwe Cane Creek lagers in zetten, maar vroeg me af of er ook alternatieve lagers zijn die in mijn headset passen en mogelijk langer mee gaan?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je de seal van de CC lager op wipt en het lager vult met hoogwaardig vet, dan gaat het lager wel lang mee. Standaard zijn ze inderdaad wat bedroevend. Of iets anders past heb ik nooit geprobeerd, maar het zou zomaar kunnen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Cane Creek 110 lagers. Mijn ervaring op de enduro bak is dat de 40's iig onderaan niet heel lang mee gaan. De 110 is goud waard & heb die dan ook bij de opbouw direct in m'n kliene-veerweg-fietsje gezet.
Stamppot with weaksauce!
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Wat Lars zegt, vanaf nieuw eerst volproppen met vet. De mijne lopen na een jaar gewoon nog als nieuw, om de zoveel tijd ff vet controleren. De mijne lopen nu nog steeds niet ruw.
⛧⛧⛧
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

eRicW schreef:Cane Creek 110 lagers. Mijn ervaring op de enduro bak is dat de 40's iig onderaan niet heel lang mee gaan. De 110 is goud waard & heb die dan ook bij de opbouw direct in m'n kliene-veerweg-fietsje gezet.
Past dat gewoon in een cc40 headset dan?
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

xRemcox schreef:Wat Lars zegt, vanaf nieuw eerst volproppen met vet. De mijne lopen na een jaar gewoon nog als nieuw, om de zoveel tijd ff vet controleren. De mijne lopen nu nog steeds niet ruw.
Laat dat nou precies zijn waar ik eigenlijk geen zin in heb. Behoorlijk gedoe om vork steeds uit de fiets te halen (zeker met dual crown)
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

maaf2 schreef:Past dat gewoon in een cc40 headset dan?
Ligt er aan - alles hier in huis is volledig geïntegreerd dus die lagers zijn direct over te zetten.
Stamppot with weaksauce!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat die lagers inderdaad gelijk zijn wat vorm betreft. Die 110 lagers zitten op Chris King niveau wat kwaliteit en prijs betreft!

Overigens prop ik er maar eenmalig veel vet in en kijk er daarna niet meer naar om. Helaas zijn mijn fietsen meestal binnen 2 jaar weer weg en weet ik dus niet hoe lang de lagers het daadwerkelijk houden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Industrie lagers zijn gemaakt om flink rond te draaien.
Er zit standaard dus maar weinig vet in, het zou er toch maar uit geperst worden.
In een headset draaien ze maar een klein stukje, maar staan ze wel bloot aan modder, schoonmaakmiddel, tuinslang en misschien wel de hogedruk spuit.
Een andere wereld dus. Sommige headset fabrikanten houden daar misschien rekening mee, maar de meeste (goedkope) niet.
Eenmalig vol met watervast vet scheelt echt veel.
Nog wat vet bij het monteren en naderhand het teveel afvegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie