Advies: upgrade wielen of toch eerst de vork?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, wielsetje, evt een adapter van 100x15 naar QR in het voorwiel, zodat het past in je huidige en je toekomstige vork.
Lichtere velgen, betere banden en tubeless maken meer verschil dan de vork.

Mits het zo is dat dit frame “upgrade-waardig” is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Als je naar een luchtgeveerde vork wil met dit frame en deze wielen zou je eventueel een Rockshox 30 gold kunnen pakken, die zijn er nog wel in 1 1/8 recht. Volgens mij schrijf je daarmee al 800+ gram weg. Goed zelf te onderhouden, aardig in te stellen (snelheid demper, preload, lockout). Hoger in het segment is volgens mij alles taps.

De poten zijn relatief smal vergeleken met vorken hoger in het gamma, maar ik heb daar met mijn 100 kilo geen last van. 100 mm veerweg, gemakkelijk om te bouwen naar 120 (al lever je daarmee mogelijk wat starheid in).
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maatchen schreef:Als je vind dat de suntour zijn werk doet maar te zwaar is kan net zo goed een starre vork monteren.
Een goede vork heb je voor dezelfde prijs als de XCM, je spaart zo 1,5 kilo en bijvoorbeeld een Niner vreet kleine oneffenheden beter dan je huidige vork (vooropgezet dat je niet met knalharde banden rijdt).
Met je specificaties van de wielen kan je veel kanten op. Waarschijnlijk niet de lichtste maar als je zorgt dat de naven goed onderhoud krijgen kunnen die tourneys lang mee,
Uhm, zo slecht is die SR-Suntour vork echt niet en die Niner vork vreet echt geen kleine oneffenheden, dat doet alleen je band.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is het frame misschien wel tapered?
Foto?
Specs?

Of moet ik mn glazen bol weer afstoffen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Lars TB schreef:
maatchen schreef:Als je vind dat de suntour zijn werk doet maar te zwaar is kan net zo goed een starre vork monteren.
Een goede vork heb je voor dezelfde prijs als de XCM, je spaart zo 1,5 kilo en bijvoorbeeld een Niner vreet kleine oneffenheden beter dan je huidige vork (vooropgezet dat je niet met knalharde banden rijdt).
Met je specificaties van de wielen kan je veel kanten op. Waarschijnlijk niet de lichtste maar als je zorgt dat de naven goed onderhoud krijgen kunnen die tourneys lang mee,
Uhm, zo slecht is die SR-Suntour vork echt niet en die Niner vork vreet echt geen kleine oneffenheden, dat doet alleen je band.
Afbeelding

Niner vreet kleine oneffenheden zowel bij het ontbijt, de lunch en het avondeten. De reden waarom je 'm niet met een knoeperdharde band moet rijd is dat ie geen demping heeft. Dat geeft hetzelfde effect als er mee in bijv. een rock garden rijden (met wel de juiste luchtdruk). Dan gaat ie stuiteren, niet oncontrolleerbaar maar wel meer eisend. Daarom rijd ik dan liever met een stijvere stalen vork. Dat geeft een meer voorspelbaar gedrag.
Maar dat speelt in Nederland ongeveer geen rol, daar kom je voornamelijk slechts kleien oneffenheden tegen.

En met een lengte van 470mm vaak een goede opponent van 29"-vorken.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

ThaSingleTrackMastah schreef:Is het frame misschien wel tapered?
Foto?
Specs?

Of moet ik mn glazen bol weer afstoffen?
Nou als ik het zo begrijp krijgt die bij jouw niet de kans om stoffig te worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb m anders sinds de verhuizing niet meer gebruikt ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Zeker gisteren verhuisd?

Volgens mij komt alleen de boost met tapered. Nu kan het natuurlijk dat ze een rechte met 'tapered' crown race gebruikt hebben maar ik denk dat het bijvoorbeeld om een Talon gaat (geen blik in de bol geworpen natuurlijk) en vermoed dat we zo wie zo praten over standaard 1 1/8.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gezien de foto idd een kaarsrechte 1 1/8. Maar het lijkt wel een 44 mm balhoofd te zijn, dus met externe cup kun je een tapered vork monteren.

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

1 1/8 met 44 lijkt het op ja.
Daar gaat zo'n stalen Niner recht in. Had nog de goede kleur gekozen ook.

Hoop dingen waar je wat mee kan doen. Zadelpen, stuur, voorbouw, handvatten (maar die zijn niet standaard zo te zien dus dat valt al af), inkorten van de remleidingen, andere remschijven, andere pedalen. Maar niks gaat zoveel gewicht besparen als een vaste Niner.

Zou er eigenlijk niks aan doen anders dat gewoon onderhoud. Elke keer als je wat wil veranderen het geld op zij leggen en over een tijdje een andere fiets kopen als je MTB-en leuk blijft vinden. Evt. een 2e hands.

Heb vorig jaar nog een marathon in de bergen gefiets met een MTB van dikke 200 euri. Nul stress. Gewoon lekker doorfietsen zoals ie nu is.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

De starre vork is typisch iets voor een hele kleine doelgroep en imho niet echt passend bij dit geval. Het hele effect van gewichtgedoe is zwaar overrated, tenzij je zo hard mogelijk (xc wedstrijden) wilt oid.

Heel rationeel is niets aan deze fiets doen en er gewoon lekker op gaan fietsen.
Nog steeds vrij rationeel; koop een wielset met Hope naven (adapters & waardevast) en vervang je de vork enkel als er een koopje op bv RCZ voorbij komt.
Niet slim is nu voor de de adviesprijs een vork kopen die past met de huidige wielset en later een wielset die weer bij de vork past...

Overigens, tov de foto zou een net setje platform pedalen wel een vooruitgang zijn!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij zijn het 'halve' SPD pedalen. De vooruitgang zou dan zijn gewoon naar normale SPD pedalen te gaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
whitecobra87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 september 2016, 21:27
Mijn mountainbike: Bergamont Revox

De foto is wat verouderd, de volledige afmontage is anders zoals ik al aangaf volledig XT, de cockpit is ondertussen ook anders er zit een BGM Prorace stem en stuur op.

Als ik alle reacties zo lees kan ik beter alles zo laten en in 1 keer gelijk zowel vork als wielen vervangen.
Ook ben ik even langs de LBS geweest en gekeken of er zoveel verschil zou zitten als ik direct een duurdere variant had gekozen.
Maar goed de kleurcombi was voor mij leidend bij aanschaf en omdat mij verteld was dat in de Revox serie wat betreft frame geen verschil zat heb ik gekozen om zelf langzaam alles te vervangen.
En idd als ik al 1 stap duurder was gegaan had ik een "tapered"' voorvork gehad. Verder is het frame exact hetzelfde. Als ik de Cups voor de vork wou vervangen konden hun dat ook voor niet al te veel.

Ik leg het geld even opzij en vervang t.z.t. alles in 1 keer.
Lars TB schreef:Volgens mij zijn het 'halve' SPD pedalen. De vooruitgang zou dan zijn gewoon naar normale SPD pedalen te gaan.
Dit zijn idd halve ik heb hiervoor gekozen omdat ik de fiets ook voor het werk gebruik.
Plaats reactie