remschijven voor in de alpen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Niet remmen kan beduidend meer kosten, afhankelijk van hoe je verzekerd bent.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

bert l. schreef:De meeste onzin laat ik gaan, want anders blijf je bezig.

Ooit reed in Alpenwedstrijden met HS33 hydraulische velgremmen.
Afbeelding

Ene G. Theunisse reed zelfs met V-brakes
Afbeelding

Forumlid Van Zetten reed met schijfremmen. Van die kleintjes. Doodeng allemaal.
Afbeelding

We zijn allemaal thuisgekomen, rosten met 80kmh (gemeten) naar beneden en we hoeven niet via een rietje onze koffie te drinken.

Mijn twee centjes: ga het eerst een proberen. Komt vast goed. Velen gingen u voor.
Goh Bert, wel; jammer dat je met die remmetjes moest lopen :winkie:

Alle gekheid op een stokje, ik heb ook met mijn toen nog 96kg een volledige Grand Raid gereden op een ongeveerde stalen hardtail met Cantilever remmetjes, alles kan met de juiste skills.
Maar de keuze is er tegenwoordig en dan ga je van dat nieuwe spul de grenzen opzoeken (ik wel tenminste) en dan krijg ik ook op mijn hardtail op Motolino bikepark in Livigno mijn remmen aan de kook (en ja, ik kan rijden en weet hoe ik remmen moet) ....
Dus het goedbedoelde advies om voor 203 te zetten en de 180 naar achter te schuiven sluit ik mij bij aan. Hoe "stoer" we vroeger ook waren :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
uphillsucks
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 17:21
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy LT

gewoon lekker 203 voor en 180 achter, ik heb ook met 180 voor en 160 achter in Zwitserland gereden maar als je op een hele steile afdaling opeens niet meer tot stilstand komt word het toch wel eng hoor.
de rest van de dagen iets voorzichtiger gedaan maar thuis toch maar groter erop gezet.
waar ik heel blij mee ben is uiteraard meer remkracht maar vooral een betere doseerbaarheid.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

ThaSingleTrackMastah schreef:1) De TS is verstandig en heeft al een 203 schijf besteld.
2) Natuurlijk kan je met velgremmen in de Alpen rijden. Of met 160 schijfjes.
Zelf ook gedaan en overleefd.
Maar ga nu niet beweren dat het allemaal is aangepraat door de marketing.
Er is verschil, alleen toen wisten we nog niet beter.
Ja, we wisten wel beter maar zoals in het algemeen in de 'fietserij' waren we oerconservatief en hielden ons af van alles wat nieuw is (kijk maar eens hoe vaak mensen nog een touwtje over hun knie hangen om te zien of hun knieen wel goed boven de pedalen staan) . Pas nu nadat we WW II hebben overleefd zie je dat functionaliteit voor het meeste gaat. Maar hoe lang dat gaat duren?

We rijden nu met geveerde voorvorken, demper achter en sjoemelpen. Wat rest nog?
Gezien het eindeloze geleuter over stack en reach denk ik dat de volgende stap frames met verstelbare stack en reach wordt. Eerst met wat gemier aan het frame natuurlijk maar het zal al gauw met remote komen. Sinds we maar 1x rijden is er genoeg plaats op het stuur voor nog een paar handeltjes.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

We wisten misschien wel beter (enkelen dan toch...), maar er was niet beter.
Zomaar een paar dingen die toen niet verkrijgbaar waren maar waar nu hele volksstammen mee rijden en die ook echt een verbetering zijn imo:
- sturen van meer dan 70cm.
- dropper posts.
- brede banden onder een kg.
- geometrieën die stuurpennen van 15cm overbodig maken.
En er zijn nog genoeg verbeteringen tov toen, een goed setje schijfremmen met voldoende grote schijf veegt toch de vloer aan met elke velgrem...

Maar iedereen moet natuurlijk z'n eigen afwegingen maken.
Mijn idee: bij twijfel gewoon de grootste schijf nemen ;-)

Conservatief is de fietsenbranche voor een deel zeker, je zou misschien zelfs kunnen zeggen hoe meer racefietsgericht hoe conservatiever. We kennen allemaal voorbeelden van mensen die van de racefiets op een mtb stappen maar dan allergisch zijn voor brede banden, vering en het niet hebben van een remote lockout. Terwijl de eerste twee toch echt het rijplezier verhogen, en de derde niet nodig is voor de gemiddelde hobbyist...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Ik ga mijn geluk beproeven met 2x 180 icetech in de Alpen, gewoon lekker op mijn gemakkie, extra setje blokjes mee, en If you ain't hiking you ain't biking ;) Machtig mooie uitspraak van Rate Ride Review op zijn Ezel Enduro.

Ik zal laten weten hoe het is gegaan na de zomervakantie. Duurt nog even, damn... maar wel over 4 weken de MMT :)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Uitspraak van Nico Lau: "I'm a Biker, not hiker" :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

MacReal schreef:Uitspraak van Nico Lau: "I'm a Biker, not hiker" :lol:
In een reclame filmpje van Shimano 2x11 omdat ze aan het verliezen zijn van eagle. Wel in de juiste context zoeken :wink: enduro rijders worden niet getimmed op klimmen dus they don’t care so much. Met hun conditie kunnen ze makkelijk 1x11 rijden voor tussen de stages.

De meeste lopen ook stukken omhoog om energie te besparen. There’s no shame in a hike-a-bike, voor mij. Better safe then sorry.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

BadmonkeyNL schreef:enduro rijders worden niet getimmed op klimmen dus they don’t care so much. Met hun conditie kunnen ze makkelijk 1x11 rijden voor tussen de stages.
Ik weet niet hoeveel klimmen je hebt gereden die in een enduro zitten maar zeer geregeld is een klim zwaarder qua klimmen dan een hele XC route in NL, zou het niet onderschatten te meer omdat ze wel op tijd gereden worden. Je hebt namelijk gewoon een vaste tijd die je over de liason mag doen en daarvoor moet je nog steeds aardig doortrappen omhoog. In EWS wordt er af en toe geklaagd dat het tempo dat aangehouden moetw worden dat van een XC wedstrijd is (Whistler 1 of 2 jaar geleden oa).

Ten tijde van de 1x11 waren er anders nog SRAM rijders die een granny op hun crank monteerden om handmatig naar een nog lichter verzet om te kunnen. Deels omdat ze geen 28T voor willen monteren omdat je daar op een stage niet zoveel aan hebt.
BadmonkeyNL schreef:De meeste lopen ook stukken omhoog om energie te besparen. There’s no shame in a hike-a-bike, voor mij. Better safe then sorry.
Korte stukjes waar fietsen niet sneller is dan lopen en je je normaal waarschijnlijk opblaast qua inspanning worden gelopen, maar als je rustig omhoog probeert te wandelen dan haal je het tijdschema nooit.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat en fietsen is negen van de tien keer minder inspannend dan je fiets omhoog sjouwen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

MacReal schreef:Dat en fietsen is negen van de tien keer minder inspannend dan je fiets omhoog sjouwen.
Och, het hoort er allemaal bij.
Af en toe moet je gewoon tegen de grenzen aanlopen. Dat geeft je het gevoel dat je leeft.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

kermit schreef:We wisten misschien wel beter (enkelen dan toch...), maar er was niet beter.
Zomaar een paar dingen die toen niet verkrijgbaar waren maar waar nu hele volksstammen mee rijden en die ook echt een verbetering zijn imo:
- sturen van meer dan 70cm
- dropper posts.
- brede banden onder een kg.
- geometrieën die stuurpennen van 15cm overbodig maken.
En er zijn nog genoeg verbeteringen tov toen, een goed setje schijfremmen met voldoende grote schijf veegt toch de vloer aan met elke velgrem...
Veel was er best, alleen lastig te vinden.
Wij reden begin jaren '90 al met brede Renthal Crossmotor sturen, specialized Ground Control banden in 26x2.5 en zo breed mogelijke velgen.
Eigenlijk had mijn eerste MTB, een Raleigh Maverick uit 1987, al best brede velgen en een korte (bmx) stuurpen..... we zijn terug bij af :winkie: :winkie: :winkie:

Afbeelding

Het materiaal is gelukkig wel een stuk verbeterd in de 31 jaar dat ik nu mountainbike
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie