Nieuwe ketting en cassette

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Hallo allemaal,

Ik heb een emtb haibike hardnine 7.0 en had een paar vraagjes over een ketting en casette.
Standaard staat er normaal een sram nx schakelset op. Nu een tijd terug tijdens het fiesten was de achterste derailleur kapot "gebroken". Deze heeft de fietsenmaker dan gemaakt onder garantie maar heeft daar een shimano deore xt (schiet me niet dood als de namen niet kloppen, ik ben geen kenner) opgezet omdat deze beter zou zijn en dat zonder al te veel problemen nadien.
Gisteren is dan mijn ketting gebroken, heb dan een prijs gevraagt voor het te laten maken.
Beweerde hij dat ik dan ook de achterste casette moet vervangen omdat het anders allemaal niet meer goed zou werken.
Kopt dit of?
Nu had ik op internet gezien dat er heel wat afgeprijsde onderdelen zijn en dat ik heel wat goedkoper zou af zijn online

Zou deze set goed werken met een sram nx schifter en een xt derailleur ? https://www.mantel.com/be/shimano-xt-11 ... combi-deal
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vind het al merkwaardig dat hij een Sram NX vervangt door een Shimano derailleur.

2 opties:
1) Hij weet heel goed wat hij doet (dus blijkbaar weet hij zeker dat een Shimano derailleur goed werkt met een Sram shifter)
2) Hij heeft geen idee wat hij doet.

In dat laatste geval kan (moet!) je ook vraagtekens zetten bij zijn andere acties en adviezen.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 7 augustus 2019, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is inderdaad zo dat een ketting en tandwielen op elkaar inslijten. Zeker als je maar een paar versnellingen heel veel gebruikt zal ook de cassette versleten kunnen zijn. Bij een nieuwe ketting gaat de boel dan flink overslaan, tot aan het onberijdbare toe.

Hoe erg het versleten is hangt van het aantal kilometers af. Gebruik je inderdaad maar 2 verzetten achter (doen veel e-bike rijders), dan kan de boel al binnen 500 km zo versleten zijn dat met een nieuwe ketting die op die 2 cassettewieltjes meteen door slaat.


En inderdaad kun je op internet de boel een stuk goedkoper krijgen. Zelf de boel vervangen kan dat zeker ook interessant zijn.


SRAM maakt trouwens een 7 speed versnellingssysteem speciaal voor e-bikes, dat zou langer mee moeten gaan en voldoet waarschijnlijk ook prima om mee te mountainbiken. Misschien ter overweging als de slijtage nu te snel gaat... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je linkje is van een 11-speed Shimano XT.
Je had ook Sram NX 11-speed?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Excuseer ik bedoelde xt ipv sram in de link.

Hij heeft die xt gezet omdat ik deze kan vastzetten voor in de bos, hij vermoede dat de sram kapot ging door de te ruige paden en dat ie tegen de grond sloeg. En die en met die shimano sram heeft voor 1700 km goed gewerkt( enkel een 2 keer moeten afstellen )
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ik heb wel 1 x het kleinste tandwiel laten vervangen omdat deze versleten was door de hoge snelheiden dat ik deed met de fiets
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sandercl schreef: wo 7 augustus 2019, 18:14 Hij heeft die xt gezet omdat ik deze kan vastzetten voor in de bos, hij vermoede dat de sram kapot ging door de te ruige paden en dat ie tegen de grond sloeg. En die en met die shimano sram heeft voor 1700 km goed gewerkt( enkel een 2 keer moeten afstellen )
Oké, tijd voor een andere fietsenmaker... .

SRAM heeft een systeem dat alleen maar 'vast' staat, kun je dus niet uit zetten, zoals bij Shimano. Kan dus niet de oorzaak geweest zijn. En bij gebrek aan zulke basic kennis van je fietsenmaker zul je daar dus nooit ergens een goed antwoord op kunnen krijgen als het ietsje technisch gaat worden. Sorry, klinkt keihard, misschien heeft hij een zwak momentje gehad, maar nogmaals, op zo iets basics mag je die fout niet maken. Nu heeft het je geen geld gekost, maar een volgende keer... ?

Goed, 1.700 km. Met middenmotor. Wonder dat de boel (ketting EN cassette) sowieso nog niet versleten zijn!! In dat opzicht probeert hij je dus niet te naaien en moet je serieus zijn advies wel opvolgen.

Of je dan zelf materiaal via internet aanschaft kun je nog in overleg bespreken. Maar vaak betaal je dan de hoofdprijs in arbeidsloon. Dus zelf doen is een optie. Moeilijk is het niet, je hebt alleen voor een paar tientjes gereedschap nodig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ik heb in totaal 2800 km met dezelfde ketting en cassette gereden(met een speedchip)
Maar die link wat ik doorgestuurd heb zou die geschikt zijn voor mijn fiets? Ik bedoel dan die shimano cassette en kmc ketting
Of is sram casette even goed voor deze fiets?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt wel 11-speed?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ja 11 speed 11-42t voor zover ik op internet gevonden heb
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die spullen uit de link gaan gewoon passen.


(tenzij je om 1 of andere reden een duurdere SRAM cassette had, dan heb je een XD-body op je naaf en dan past deze cassette weer niet. LIjkt me stug, maar kan toevallig zo zijn. Dan hebben we even een foto van je huidige cassette nodig!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

De fietsenmaker zou er een sunrace csm8x 11-42t opzetten met een kmc e11 ketting met een kost van 135 euro voor de onderdelen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Wow dat is nog een stuk goedkoper. En deze past 100%?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja.
En een Shimano 11--speed cassette is steviger dan een Sunrace (heb ze beide).
Lijkt me zeker op een ebike een voordeel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie