Verende - of Flexibele zadelpen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Wil de scherpe piekbelastingen op onderrug en frame verlagen. Die moeten door de zadelpen worden opgevangen.

Voorwaarde is wel en pen zonder setback met een diameter van 27.2 en tenminste 400 lang.

Iemand een goed idee?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

15 jaar geleden had RS zo 'n ding...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mij valt op dat veel mensen continu (willen) blijven zitten. Ik sta veel op de pedalen, mede omdat ik star rijd natuurlijk maar je benen zijn uitstekende schokbrekers en een actieve houding heeft veel voordelen. Ik zou de oplossing dus eerder in je eigen techniek zoeken :-q

Als je toch perse geld wilt uitgeven kan een dropper aanschaffen helpen bij het voornemen meer uit het zadel te komen :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze had ik, in 27.2mm
Werkte nog aardig ook, maar of dat de oplossing is voor jouw probleem ???
Afbeelding

Dikke achterband, minder hard zadel en een Syntace HiFlex gecombineerd werken beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Helemaal eens met George vwb de houding. Een actieve houding en meer blijven staan is stap 0.

Andere zadelpen kan uiteraard ook.

Op de meeste plaatsen in NL is een dropper mi niet echt nodig. Een dropper zal niet zozeer het comfort vergroten maar je wel “dwingen” tot een actievere rijstijl (als je de dropper ook gebruikt). Het is iig wel een zinnige toevoeging als je op de uitdagender routes komt.

Helaas zijn er maar weinig merken die droppers in 27,2 maken. Leuk stuk leesvoer:
https://www.bikeradar.com/gear/article/ ... ide-49104/

Alternatief voor een dropper zou een Syntace Hi-Flex zadelpen (of vergelijkbaar) kunnen zijn. Ik heb hier zelf iig goede ervaringen mee. Door een flex-pen te te gebruiken én een maat dikkere banden te monteren werd een knetterhard carbon frame ineens wat comfortabeler.
StAlTiCa
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Verende zadelpennen... ik weet dat de hi-flex pennen van syntace een beetje helpen maar erg veel doen ze ook weer niet voor wat het kost. De specialized CG-R pennen zijn al wat effectiever.

De Ergon CF3 pen die ik in m'n gravelracer heb is effectief maar moet je echt niet gebruiken op een MTB. Hij gaat namelijk slippen door het gestuiter en dan komt de neus steeds omhoog.

De verende pennen zoals ThaSingleTrackMastah laten zien hebben het nadeel dat je zadelbuishoek verandert als je in veert. Hierdoor werken ze niet optimaal op een sportieve fiets.

Dan blijft over, de cane creek thudbuster lt. Dit werkt, en werkt goed. Het nadeel, het is vrij zwaar en lomp.
Een mooier alternatief is in de maak: https://www.kickstarter.com/projects/re ... -your-bike" onclick="window.open(this.href);return false;. Kickstarter maar ze hebben al een goed werkende verende stuurpen gemaakt, dus dit komt wel goed.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel staan, da's leuk gezegd maar ik ben heel eerlijk: ik trek het gewoon niet om een rondje van 25km voor 80% staand af te leggen. Op de minder hobbelige stukken zit ik dus grotendeels op het zadel en kom alleen omhoog bij de wat grotere kuilen. En zo zullen veel mensen het doen.
Zodra de ondergrond vraagt om actief rijden sta je natuurlijk, dat lijkt me logisch.

Een goede verende zadelpen ontlast zowel rug als materiaal, maar of het gebruiken ervan ook framebreuken voorblijft is de vraag (ik zag je topic over de gescheurde tita Mukluk weer omhoog komen ;-)).
Een dikke band is volgens mij al standaard op zo'n fiets :D

Volgens mij staat een Thudbuster op eenzame hoogte tussen de verende zadelpennen, maar dat is wel een pen die wat setback heeft. De ST (short travel) biedt naar mijn idee te weinig veerweg om echt effectief te zijn, dus ik zou altijd voor de LT versie gaan als je die route kiest.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

kermit schreef:Een goede verende zadelpen ontlast zowel rug als materiaal, maar of het gebruiken ervan ook framebreuken voorblijft is de vraag (ik zag je topic over de gescheurde tita Mukluk weer omhoog komen ;-)).
Een dikke band is volgens mij al standaard op zo'n fiets :D
Idd daar gaat het om. Ik heb intensief de afgelopen maanden met de mukluk gereden en vorige week op een droog traject ergens iets te hard een paar hobbels genomen. Met klein scheurtje begonnen en einde rit was het helemaal door. Nu opnieuw gelast en even de mogelijkheden bezien aangaande iets of wat flex in de pen. Ook de zojuist gesuggereerde zadelpen waar we op in kunnen schrijven gezien. Maar 450 US$ weerhoudt me toch een beetje buiten het feit dat die ook een setback heeft zo te zien.

Heb nu een goedkoop alu pennetje erin. Kan de oude titanium wel terug stoppen (heeft meer flex) maar net als de zware suntour die ik heb een setback van 20. Die setback wil ik niet.

Met welke zadelpen kan ik de meeste flex verwachten? Carbon toch zeker niet? Ik denk dat ik een goede rechte zadelpen van 27.2 x 400 of liefst iets meer moet gaan zoeken met de nodige flex en dus mogelijkheden om zware pieken op te vangen voor het frame.

Iemand die een goede flexibele rechte (zonder setback) 27.2 Zadelpen van tenminste 400 in de aanbieding (zwart, rood of tita kleur)?
Laatst gewijzigd door skidje op di 7 augustus 2018, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik weet wel een verende zadelpen te koop in 27.2 (lengte 350), maar die is chroomkleurig. Is wel met zadelstrop. Kost samen 15.50
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Verende zadelpennen blijven voor mij toch een beetje willen maar niet kunnen...heb ze wel eens op een racefiets over de kasseien gezien, en daar leek het nog wel wat zin te hebben.
Maar vanaf grotere putten moet je toch rechtop, frame wordt echt zwaar belast.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een dikkere zitbuis er in laten lassen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

ThaSingleTrackMastah schreef:Een dikkere zitbuis er in laten lassen?
Dat is een interessante optie. Er zit nu zo'n alu bus in die ergens ophoudt. zie onderstaande..
Als ik die eens uit een sterk materiaal kan laten maken en op de juiste diam. kan verjongen bij die overgang??
En misschien iets verder door laten steken dan die 3/4".. Hmmm..

Afbeelding[/quote]
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die constructie is veel te ingewikkeld, en heeft inmiddels bewezen niet te werken.
"Gewoon" een dikke rechte ti pijp als zitbuis.
30.9 binnenmaat, 2mm wanddikte, dus buitenmaat 34.9 (=1 3/8 inch)
Dat wordt wel handwerk voor een vakman, dus of het financieel haalbaar is...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik weet niet wat je nu voor zadelpen je nu hebt en wat je verwachtingen zijn? Maar toen ik van een aluminium zadelpen naar een 27.2mm carbon (Ritchey) zadelpen ging merkte ik al dat het carbon de klappen duidelijk wat meer absorbeert. Je voelt /ziet de zadelpen ook echt een beetje bewegen.
Je moet er uiteraard geen wonderen van verwachten, maar ik vond het verschil in comfort opvallend (ik kocht de zadelpen voor het lagere gewicht).
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Ik heb nu een controltech scandium. Dus niet de eerste de beste. Alu en redelijk stug net als de meeste van alu. Ik hang er eerst een suntour in en hopelijk loop ik tegen een mooie tweedehands pen van 27.2 x 400 of langer aan.
Plaats reactie