Zadel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb de SMA3 en die bevalt mij prima.
Na heel wat zadels getest te hebben was dit een blijvertje, maar ja....niks zo persoonlijks als een zadel.
Wel kan er gezegd worden dat het een heel degelijk product is. Na vele duizenden kilometers is er geen slijtage te zien.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Na vele omzwervingen geloof ik niet meer in "een zadel moet wennen". Ik voel tegenwoordig direct of een zadel iets voor mij is of niet (ik heb al zoveel zadels gehad dat ik het al aardig kan inschatten aan de vorm).

Een zadel zal niet of nauwelijks vorm nemen (het is geen Brooks, en ook bij die zadels is veel romantiek over), dus dan zouden je zitvlak zich moeten aanpassen? Leuk idee, maar eerlijk gezegd kolder.

- Botstructuur staat vast.
- Vetweefsel: zal ook niet veel gaan toe/afnemen, in ieder geval niet door gewenning aan het zadel.
- Aderen (bijvoorbeeld in perineum): Staat vast.
- Eelt ga je gelukkig ook niet kweken.

Dus wat verwachten we van wennen? Afsterven van zenuwen?

Mensen zullen het niet met me eens zijn, maar mijn advies: Als een zadel niet lekker zit moet je direct een ander zadel hebben. Vooral niet gaan doorrijden en denken dat het beter wordt.

Het is iets heel erg persoonlijks, dus advies is lastig. Om maar aan te geven, Kermit en ik zijn even lang, maar daar waar hij lekker zit op een ronder zadel zonder gleuf heb ik weer een heel duidelijke voorkeur voor een plat zadel, al dan niet met gleuf.

Kan je iets duidelijker zijn waar het probleem zit? Is het je zitbotten of krijg je last van slecht doorbloede edele delen?
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Doublure.
Laatst gewijzigd door Loknor op za 11 augustus 2018, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies wat Loknor zegt.
Het moet goed zitten, wennen helpt niet.
Echter wel met een paar kanttekeningen:
-Als je voorheen niet of nauwelijks gefietst hebt, dan moet je wennen aan een zadel onder je aars.
niet specifiek aan dit zadel, maar gewoon in het algemeen.
-Een zadel dat in het begin enorm comfortabel lijkt, valt op de fiets vaak tegen.
Brede zachte zadels belemmeren je beweging en gaan tegen je werken.

Maar een zadel dat niet lekker zit past niet bij jou, dus snel iets anders.
Goede fietsenmakers hebben een aantal zadels om te passen/proberen.
Uiteraard moet je uit goed fatsoen het zadel van je keuze dan wel bij die fietsenmaker kopen, en niet bij die voordelige webshop. Wel zo fair, deze service is de meerprijs dubbel en dwars waard.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Wat betreft de vraag van Loknor: ik heb dit weekend nog eens geprobeerd wat er nou precies niet lekker zit en ik denk dat hij te plat is, en misschien ook iets te smal. ik hou wel van een hard zadel (hadden mijn vorige twee bikes ook) dus zoek het zeker niet in gelpadding e.d.

En ja ik vind dat je voor de service van een lbs best wat extra mag betalen, maar hij biedt dezelfde prijs als online stores, dus helemaal goed! :-D
Plaats reactie