BSA 30mm Bottom bracket

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

de RaceFace 30mm bracket (dus voor 30mm as) met schroefdraad BSA laten nog al wat te wensen over lees ik uit de diverse reviews.
Welke andere merken maken die units ook en zijn ook kwalitatief OK? Iemand ervaringen die ze kunnen delen?
Hope zag ik al...
Rotor
Chris King
E*thirteen
...
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

https://www.c-bear.com/nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.enduroforkseals.com/id232.html" onclick="window.open(this.href);return false;
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Rotor is naar mijn ervaring vergelijkbaar met Race Face qua levensduur, Hope doet het een stuk beter maar daar betaal je dan ook voor... Let ook op dat je voor montage van Race face en Rotor BSA's een speciale tool nodig hebt, bij Rotor krijg je die er gratis bij (vroeger toch) en die kan je ook gebruiken voor Race Face BB's.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb bijna al m'n fietsen uitgerust met E13 BB's. Ik weet niet zeker of je die ook kunt gebruiken voor RF cranks. De E13 cranks hebben een preload adjuster (zoals Middleburn die gebruikte voor de RS8).

Over de BB's ben ik zeer tevreden. De oudste zit er al weer een jaar of 3 in, en werkt nog probleemloos. Voordeel is dat ze gemakkelijk te onderhouden zijn (wat ook aanbevolen wordt door E13), zodat ze, als je dat af en toe doet, theoretisch eindeloos lang meegaan.

Ook E13 heeft een bijzondere tool nodig om te monteren/demonteren. Die zit volgens mij bij de cranks, niet bij het BB. Mocht je die eentje zoeken om te lenen weet je me te vinden (ook als je de BB's een keer wilt zien of passen).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Same here, zit er nu 2600km in en al vermoede ik het einde, nieuw onderhoud en loopt weer super.

E13 dus, en meen dat deze ook met RF werken.
Bijpassende crank is ook een oplossing natuurlijk al ben ik niet super te spreken over de eenvoud van het demonteren daarvan....
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Thanks guys. Ik ga wel efkes kijken naar de E13 units (en of er een tooltje bij ye leveren is, staat mooi tussen de verzameling). Klinkt als een duurzaam onderrdeel.
Ik heb zelf met de Middleburns al ervaring met dat preload verhaal. Werkt prima.
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

dale c schreef:Thanks guys. Ik ga wel efkes kijken naar de E13 units (en of er een tooltje bij ye leveren is, staat mooi tussen de verzameling). Klinkt als een duurzaam onderrdeel..
Er zijn 2 tooltjes (kosten ongeveer 15 euro):
- eentje met een klein gat in het midden waar een 6-kant sleutel in past: werkt voor het BB maar NIET om de spider van de crank te monteren/demonteren (gat te klein om door de as heen te gaan).
- eentje met een groot gat, en met platte kanten waar je een bahco op kunt zetten: werkt voor beide. Dus als je de keuze hebt...

Succes,

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Die laatste kan ook een std bb sleutel op de karteling. Zo doe ik het altijd minder kans op krassen van de bahco
Plaats reactie