oplossing probleem te "grote" cassette 11-42 naar 11-28

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Hij bedoelt dat de ketting minder weerstand heeft omdat door de het verder van elkaar afstand van beide derailleur wieltjes de hoek die de ketting moet maken iets kleiner is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef:Hij bedoelt dat de ketting minder weerstand heeft omdat door de het verder van elkaar afstand van beide derailleur wieltjes de hoek die de ketting moet maken iets kleiner is.
Dat lijkt mij sowieso niet het geval en ik vermoed dat Alien dus ergens anders op doelt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Een korte kooi schakelt beter, omdat de hoek (zijdelings!) die de ketting maakt ten opzichte van de kransjes, kleiner is en de ketting dus sneller (en makkelijker) van het ene op het andere kransje geleid wordt. Die hoek is kleiner om dezelfde reden dat een langere weg naar boven minder steil is.
Vorsprung durch Pedantik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alien schreef:Een korte kooi schakelt beter, omdat de hoek (zijdelings!) die de ketting maakt ten opzichte van de kransjes, kleiner is en de ketting dus sneller (en makkelijker) van het ene op het andere kransje geleid wordt. Die hoek is kleiner om dezelfde reden dat een langere weg naar boven minder steil is.
Dan zou de kooi van een korte derailleur dus onder een andere hoek staan dan die van een lange?


Maar volgens mij heeft het vooral met het bovenste derailleurwieltje te maken en hoe dicht deze onder de tandwielen staat. De rest (onderste wieltje...) volgt gewoon.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Het bovenste derailleurwieltje schakelt niet; deze geleidt alleen de ketting (en houdt die voldoende rond de tandwielen om niet over te slaan). Daarom kan het ook heen en weer bewegen binnen de kooi: om de ketting de vrijheid te geven tussen de kransjes heen en weer te bewegen tijdens het schakelen.
Vorsprung durch Pedantik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je uitleg blijft beperkt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ok.

Op het moment dat je schakelt, maakt de derailleur(kooi) een zijdelingse beweging, Laten we er van uitgaan dat je één kransje verder schakelt met een perfect afgestelde derailleur. De kooi staat nu recht onder het kransje náást het kransje waar de ketting overheen loopt. De ketting loopt dus scheef tussen het onderste derailleurwieltje en het achterkransje. Het bovenste derailleurwieltje is nu maximaal zijdelings verschoven in de kooi; zo is dat ontworpen en dit kunnen we verder buiten beschouwing laten. Bij een lange kooi loopt de ketting nu minder scheef dan bij een korte kooi, omdat de afstand die de ketting overbrugt tussen derailleurwieltje en kransje groter is dan bij een korte kooi; terwijl de zijdelingse afstand, die tussen de kransjes, gelijk blijft. Dat vergemakkelijkt in het geval van de korte kooi het schakelen: de ketting zal makkelijker door het volgende kransje worden opgepakt.

Bij een MTB-cassette, waarbij de verschillen tussen de kransjes groot zijn, zal dit effect overigens enigszins teniet gedaan worden.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie