Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: di 6 februari 2018, 10:31 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 12 januari 2006, 19:19
Berichten: 2564
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2, Sram XX, hope stealth, notubes crest, acros.54
Hij bedoelt dat de ketting minder weerstand heeft omdat door de het verder van elkaar afstand van beide derailleur wieltjes de hoek die de ketting moet maken iets kleiner is.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 6 februari 2018, 11:08 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6188
Cube-Elite schreef:
Hij bedoelt dat de ketting minder weerstand heeft omdat door de het verder van elkaar afstand van beide derailleur wieltjes de hoek die de ketting moet maken iets kleiner is.


Dat lijkt mij sowieso niet het geval en ik vermoed dat Alien dus ergens anders op doelt.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 6 februari 2018, 12:53 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: do 17 juli 2008, 13:10
Berichten: 679
Mijn mountainbike: is een verzameling losse onderdelen.
Een korte kooi schakelt beter, omdat de hoek (zijdelings!) die de ketting maakt ten opzichte van de kransjes, kleiner is en de ketting dus sneller (en makkelijker) van het ene op het andere kransje geleid wordt. Die hoek is kleiner om dezelfde reden dat een langere weg naar boven minder steil is.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 6 februari 2018, 15:08 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6188
Alien schreef:
Een korte kooi schakelt beter, omdat de hoek (zijdelings!) die de ketting maakt ten opzichte van de kransjes, kleiner is en de ketting dus sneller (en makkelijker) van het ene op het andere kransje geleid wordt. Die hoek is kleiner om dezelfde reden dat een langere weg naar boven minder steil is.


Dan zou de kooi van een korte derailleur dus onder een andere hoek staan dan die van een lange?


Maar volgens mij heeft het vooral met het bovenste derailleurwieltje te maken en hoe dicht deze onder de tandwielen staat. De rest (onderste wieltje...) volgt gewoon.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 6 februari 2018, 18:01 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: do 17 juli 2008, 13:10
Berichten: 679
Mijn mountainbike: is een verzameling losse onderdelen.
Het bovenste derailleurwieltje schakelt niet; deze geleidt alleen de ketting (en houdt die voldoende rond de tandwielen om niet over te slaan). Daarom kan het ook heen en weer bewegen binnen de kooi: om de ketting de vrijheid te geven tussen de kransjes heen en weer te bewegen tijdens het schakelen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 6 februari 2018, 18:06 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6188
Je uitleg blijft beperkt... .

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 7 februari 2018, 08:58 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: do 17 juli 2008, 13:10
Berichten: 679
Mijn mountainbike: is een verzameling losse onderdelen.
Ok.

Op het moment dat je schakelt, maakt de derailleur(kooi) een zijdelingse beweging, Laten we er van uitgaan dat je één kransje verder schakelt met een perfect afgestelde derailleur. De kooi staat nu recht onder het kransje náást het kransje waar de ketting overheen loopt. De ketting loopt dus scheef tussen het onderste derailleurwieltje en het achterkransje. Het bovenste derailleurwieltje is nu maximaal zijdelings verschoven in de kooi; zo is dat ontworpen en dit kunnen we verder buiten beschouwing laten. Bij een lange kooi loopt de ketting nu minder scheef dan bij een korte kooi, omdat de afstand die de ketting overbrugt tussen derailleurwieltje en kransje groter is dan bij een korte kooi; terwijl de zijdelingse afstand, die tussen de kransjes, gelijk blijft. Dat vergemakkelijkt in het geval van de korte kooi het schakelen: de ketting zal makkelijker door het volgende kransje worden opgepakt.

Bij een MTB-cassette, waarbij de verschillen tussen de kransjes groot zijn, zal dit effect overigens enigszins teniet gedaan worden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Bikers op dit forum: Act, baron062 en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: