Nukeproof Horizon vs Race Face Turbine R wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Ik ben al een tijdje op zoek naar een fast-engagement wielset voor mijn Enduro fiets. (Canyon Strive).

Een tijdje tweedehands i9's in de gaten gehouden, maar tot zover geen geluk.

Nou las ik gister op pinkbike de aankondiging van de Nukeproof Horizon wielen (https://www.pinkbike.com/news/nukeproof ... video.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Welke een engagement hebben van 4.25graden (1.25% slechter dan i9), 1195gram wegen, en al voor 375~390 te koop zijn op CRC en Wiggle. Dat trok mijn aandacht wel.

Toen ik toch op CRC aan het kijken was naar deze Horizon's (welke daar te koop zijn), liep ik tegen de Race Face Turbine R set aan. (https://www.pinkbike.com/news/race-face ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;) Hier had ik eerder al van gehoord maar vond de prijs wat hoog (+-1000euro), maar is nu op CRC in de aanbieding voor 550euro in de configuratie die ik zoek (http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod152286" onclick="window.open(this.href);return false;, geconfigureerd op 27.5", non-boost, 15x100 & 12x142).
Deze set heeft 3graden engagement (zelfde als i9) en weegt 1730gram.

De pinkbike review van de Turbine R was positief, echter de comments eronder waren niks dan slechts over producten van RaceFace met lagers erin. (alhoewel niks over de wielset zelf, meer BB's e.d.)

Wat zouden jullie verkiezen? De zwaardere, goedkopere Horizons met minder snelle engagement, of de 175euro duurdere Turbine's welke lichter zijn met snellere engagement?
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Ik weet niet hoe zwaar je weegt, maar ik zou liever voor 32 spaken gaan ipv 28. Het feit dat Nukeproof er een aantal spaken bijlevert, is natuurlijk mooi maar voorspeld volgens mij niet veel goeds.

Ik heb een setje i9 met DT XM481 velgen laten spaken bij BikeWheels en dat koste me geloof ik €750.
Kost dus iets meer maar dan wel handgespaakt en i9 naafjes. DT velgen zijn iig steviger dat die van RaceFace.
Ride a bike!
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

RaMoNNeKe schreef:Ik weet niet hoe zwaar je weegt, maar ik zou liever voor 32 spaken gaan ipv 28. Het feit dat Nukeproof er een aantal spaken bijlevert, is natuurlijk mooi maar voorspeld volgens mij niet veel goeds.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zie het meer als service, welke (naar mijn mening) elke wielenfabrikant zou moeten aanhouden. Hoe sterk je wiel ook is, dat er ooit een spaak sneuvelt is eigenlijk onvermijdbaar.
RaMoNNeKe schreef: Ik heb een setje i9 met DT XM481 velgen laten spaken bij BikeWheels en dat koste me geloof ik €750.
Kost dus iets meer maar dan wel handgespaakt en i9 naafjes. DT velgen zijn iig steviger dat die van RaceFace.
Hm, klinkt schappelijk, zal eens navraag doen.
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

Ik heb een model eerder van de Turbine wielen gehad (welke nog geen Vault hubs had). Hier altijd prima mee gefietst zonder problemen, ook in franse en zwitserse alpen. Dus persoonlijk heb ik prima vertrouwen in het genoemde setje
Plaats reactie