Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: do 25 januari 2018, 01:07 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 5 januari 2012, 00:23
Berichten: 2493
kermit schreef:
Een krap half jaar is wel erg kort!
Of je rijdt veel in modder en maakt rijkelijk gebruik van de hogedrukspuit (maar die indruk heb ik niet afgaande op jouw posts), of ik zou de afwerking van het frame verdenken.
De bb moet niet alleen perfect parallel zijn, maar ook perfect haaks (al weet ik niet of aan dat laatste nog veel te doen is als de fabrikant het niet goed gedaan heeft).

Ik vervang ze altijd als de lagers zijn gaan roesten, heeft niets met parallel zijn te maken. Ik gebruik geen echte hogedrukspuit maar rijd wel regelmatig in modder en gebruik dan een tuinslang. Ik train 's winters altijd met de cyclocrossers van onze club mee in de blubber, goed voor de techniek maar niet voor je fiets. 's Zomers houden ze het langer vol. Bij mijn vorige crank een aantal keren gehad dat de rechter cup veel sneller ging roesten dan de linker, zal wel iets met dat miniscule o-ringetje om de crank mis zijn geweest.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 25 januari 2018, 02:26 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 7 januari 2014, 00:11
Berichten: 2672
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned
Je kunt er ook zo'n gesealed ding instoppen, is dat niks?
Zo'n octalink.

Die zat origineel ook op mijn Camber.
Nooit gekraak gehad, tot het ging vervangen voor een Hollowtech2 + crankstel.

_________________
Mijn Camber

Strava: https://www.strava.com/athletes/1890561


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 25 januari 2018, 10:01 
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Berichten: 8995
Mijn mountainbike: twee mooie :-)
Roesten kan alleen als er geen vet meer zit... dat heeft inderdaad weinig met wel of niet goed parallel zijn te maken. Maar bij verhoogde slijtage is dat soms wel de oorzaak, vandaar mijn opmerking daarover.

Ik rijd -zeker tegenwoordig- niet veel in de modder, bij mij gaan de lagers dan ook met gemak meerdere seizoenen mee.

_________________
"I'd love to change the world but I don't know what to do
So I'll leave it up to you"


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 25 januari 2018, 15:08 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 13077
Mijn mountainbike: Is stoffig
Wat Kermit zegt.
Zolang er vet tussen zit roest het niet.
Mijn BSA buitenboordlagers zitten ook al bijna 2 jaar in mn Parkwood.
Gewoon die cheapo Shimano's. Wel met een extra likje watervast vet tussen de plastic afdichting en het lager.

Dat de jouwe binnen een half jaar door roest overlijden geeft aan dat je het vet binnen dat halve jaar verliest.
Misschien wat minder schoonmaken, minder schoonmaakmiddel gebruiken, of wat vaker nieuw vet aanbrengen ?

Over RVS lagers, die zijn minder belastbaar dan stalen lagers.
Dus die slaan eerder in (of slijten harder als het vet er tussenuit is).
Ceramische lagers zijn wat dat betreft beter, die roesten niet en houden het zelfs nog wel een tijdje uit zonder vet.
Maar dan alleen volledig ceramische lagers, niet alleen de kogeltjes! (DUUR)

Beste optie voor jou lijkt me om het roesten te voorkomen.

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 00:45 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 5 januari 2012, 00:23
Berichten: 2493
ThaSingleTrackMastah schreef:
Misschien wat minder schoonmaken, minder schoonmaakmiddel gebruiken, of wat vaker nieuw vet aanbrengen ?
Dat laatste neem ik mij altijd voor maar komt er steeds niet van. Schoonmaakmiddel gebruik ik niet. En ik ben geen poetsfreak maar als er zonder overdrijving zulke klonten modder aan je fiets zitten dat je je voorderailleur niet meer kunt zien dan ben je wel even aan het spuiten voor het weg is.
ThaSingleTrackMastah schreef:
Beste optie voor jou lijkt me om het roesten te voorkomen.
Dat dacht ik ook. Een lager met betere seals lijkt me gezien het bovenstaande dus wel eens het proberen waard. RVS ook, zelfs al is dat zachter dan chroomstaal. Full ceramic wordt me te gortig. Dat bracket van Acros dat ik nu heb besteld wordt de testcase. Als dat het aanzienlijk langer volhoudt ga ik voortaan op dat soort dingen over, anders weer terug naar Shimano.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 00:53 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 5 januari 2012, 00:23
Berichten: 2493
Rayb81 schreef:
Je kunt er ook zo'n gesealed ding instoppen, is dat niks?
Zo'n octalink.

Die zat origineel ook op mijn Camber.
Nooit gekraak gehad, tot het ging vervangen voor een Hollowtech2 + crankstel.


Zou kunnen, maar dan moet er ook weer een nieuwe crank bij en wat je tegenwoordig nog voor interne lagers aan cranks kunt krijgen is meestal low-end, dat vind ik dan ook weer zo wat.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 14:17 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: za 28 december 2013, 15:48
Berichten: 34
Las ergens dat XTR een betere afdichting had dan XT
Weet niet of het echt waar is. Heb laatst mijn XT door een XTR vervangen, was maar 5 euro meer geloof ik (wel PF en geen BSA)

Hope is meteen 4x zo duur en gaat echt niet 4x zo lang mee
En een bottombracket vervangen is zo gepiept


Laatst bijgewerkt door Jordyyyy op vr 26 januari 2018, 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 15:06 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 13077
Mijn mountainbike: Is stoffig
Ik heb op aanraden van BC een PF BB van XTR(94xxxx) geprobeerd omdat de XT(71xxxx) telkens te snel speling kreeg.
Dat was een goede tip, het XTR PF BB zit er nu zo’n 1 1/2 jaar in.
Toevallig vorige week een ander crank gemonteerd, lagers liepen nog soepel en spelingsvrij.

Ik weet niet of datzelfde opgaat voor BSA buitenboord lagers.
Want met die heb ik in mn andere fiets (XT) en die zitten er ook als bijna 2 jaar in.
De fiets met XTR PF BB maakt de meeste kms, maar de fiets met XT buitenboordlagers maakt de zwaarste kms.

Ik maak mn fietsen niet vaak schoon, ketting ook niet.
Zeep en ontvetter zijn ook slecht voor de lagers, omdat de afsdichting meestal niet geweldig is.

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: