Tips en aanbevelingen nieuwe wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik gaf ook al aan dat de prijs met 350 naven was en dat gewicht. 6bolt of centerlock maakt geen zak uit.

Je hebt niet echt gelezen wat ik in mijn eerste post vermeld had.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Je kan ook even bij slowbuild.eu kijken. Ik heb geen ervaring met hun spaakwerk maar zelfs als het beroerd is zijn ze nog heel goedkoop.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Dennisvdb schreef:Ik gaf ook al aan dat de prijs met 350 naven was en dat gewicht. 6bolt of centerlock maakt geen zak uit.

Je hebt niet echt gelezen wat ik in mijn eerste post vermeld had.
Voor de QR front versie scheelt het 37, achter 32 gram. Als je nog verder gaat en een QR center vergelijkt met een boost TA scheelt het voor een set 172 gr. Tel daar de 1554 van de 350 basis set bij op en je zit op mogelijk op 1726
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Nee. Gewoon nee.

1554g (DT Swiss 350 front + DT Swiss 350 rear, Evolution SL X.A.25, 28/28). Bij build options gaan de 350 naven uit van QR15x100 en 12x142. 6 bolt altijd, geen center lock.

Waarom je over boost begint, geen idee. Vorig setje van eigenaar is QR15/X12 dus boost wat je aanhaalt is onzin.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Prima, maar ik zou die gewichten met een korreltje zout nemen, ik zou dan meer vertrouwen hebben in bv Ernie, hoe crappy die site er misschien uit ziet, het is wel volledig en eerlijk.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Godnondeju zeg, je hebt de site echt nog niet bekeken he!?
Die mensen van R2 zijn echte weight watchers.

Zelfs een handdoek van Fox wegen ze nog wel!
https://r2-bike.com/FOX-Podium-Towel" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij elk artikel op de site staat wel een foto van het product op een weegschaal.
Moeilijk he, iets aannemen van een ander...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Relax... Ik geloof je helemaal
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Over het gewenste gewicht van de wielen: volgens mij heeft1 van de forummembers het volgende in zijn handtekening staan: Light, cheap, strong. Pick two? Oftewel soms moet je je wensen bijstellen.
Daarbij, een zwaardere naaf merk je toch niet direct wat van t.o.v. een zwaardere velg?
En zou het bijvoorbeeld echt op 200-300gram op het geheel aankomen? TS kan dan beter een boterhammetje minder eten.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies, de velg (en de band natuurlijk, maar da's een vrije keuze achteraf) zijn veeeeel belangrijker dan de naaf.
Spaken hangen daar letterlijk en figuurlijk tussen in, maar overdrijf niet.
Alu nippels schelen slechts 15g per wiel, dus daar moet je ook nog eens goed over nadenken, hoewel ze bij 77kg wel kunnen, mits de wielen goed worden gebouwd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Marco79 schreef:Over het gewenste gewicht van de wielen: volgens mij heeft1 van de forummembers het volgende in zijn handtekening staan: Light, cheap, strong. Pick two? Oftewel soms moet je je wensen bijstellen.
Daarbij, een zwaardere naaf merk je toch niet direct wat van t.o.v. een zwaardere velg?
En zou het bijvoorbeeld echt op 200-300gram op het geheel aankomen? TS kan dan beter een boterhammetje minder eten.
Ja, maar nu is 1600 gram niet zo heel licht dus met cheap en strong kom je er dan bijna wel ;).
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

http://www.bikeboosting.nl/index.php?formulier28d" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier de config met Ryde Trace 22:
Dt Swiss 350 disk
Trace 22
32 spaken, als je minder spaken nodig heb kun je weer een bredere velg nemen om onder je streef gewicht van 1600 gram te blijven
competition / revolution mix spaken
alu nippels

gewicht voorwiel :
719
gewicht achterwiel :
848
gewicht totaal :
1567

Prijs :
€628

Volgens mij heb je dan echt een topset. Misschien kunnen andere mensen hier hun mening geven over de sets van Frieke.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik zou zelf iets kiezen met wat meer impact resistance dan een Ryde Trace, daar heb ik toch wel iets te veel voorbeelden van deuken en breuken van gezien. En 22 vind ik een beetje smal. Maar ja, ik ben ook meer van het cheap and strong zelf
Give me little bits of / more than I can take
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Rijd zelf met een setje van Ernie.
Prima set, onder de 1500 gram met Cresten, DT350's en een combi van DT Revo en Revo-light spaken (32).
Niet geschikt voor jouw gewicht.

Als ik nu mag kiezen zou ik toch naar de 25mm intern gaan, dan maar iets zwaarder.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik kon het niet laten om nog even rond te speuren.
https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=240783" onclick="window.open(this.href);return false; Syntace naven in de aanbieding.
https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=235313" onclick="window.open(this.href);return false; DT Swiss velgen 25mm intern

Dan heb je nog 300 gram en 250 euro over voor spaken en een goede wielbouwer. Lijkt me te doen.
Give me little bits of / more than I can take
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik zit met exact dezelfde kwestie.
Ik wil zelf een wielset bouwen.
Voor steekas, achter QR.
Zelf ben ik 75 kg en rijdt zelden iets kapot.
100% tevreden over Crest velgen.
Ik heb Reynolds Straightpull naven liggen maar hoeven niet perse gebruikt te worden.
Budget rond de € 300,- / €400,-. liefst licht.
Ik rijd op 2.25-(of een smal uitvallende conti 2.4 Race en X band.)
Twijfel tussen een Crest MK3 velg en wellicht een DT XR391 velg?
Twijfel ook of ik mijn eigen naven moet gebruiken of toch maar even snel andere naven kopen?

Dit sluit volgens mij naadloos aan op dit topic, dus ik ga het een weekje volgen.
Tips zijn natuurlijk zeer welkom.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie