27.5+ / 29 (boost) vork en normale 27.5 wielen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Ik ben bezig met het opbouwen van een nieuw boost frame, geschikt voor normale (non-plus) 27.5 wielen. Bij het kiezen van de vork bedacht ik mij dat het geen slecht idee zou zijn om daar ook een boost vork te monteren. Sterker nog: misschien is het zelfs wel een goed idee om een 27.5+ vork te nemen, zodat ik in de toekomst wellicht met plus banden kan rijden.

De informatie die ik daarover kan vinden is een beetje tweeledig. Sommige mensen geven aan dat het niet handig is, omdat je geometrie wijzigt. Een 27.5+ band (of 29) heeft meer volume dan een normale band (bijvoorbeeld een 2.35 of zo). Anderen geven dan weer aan dat het niks uitmaakt. Je moet kijken naar je "axle-to-crown" lengte. En als die ok is, dan is het goed.

Dit is voor mij nogal abracadabra... dus ik dacht: laat ik het de experts eens vragen. Jullie een idee hoe het nou zit?
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Verschil tussen een 27,5 en 29er/27,5+ vork is meestal de 'offset': de afstand van je stuurbuis tot as. Deze is bij een 29er vaak 51mm en bij een 27,5 vork rond de 45mm. Daarmee wordt het verschil in wieldiameter gecompenseerd om tot ongeveer eenzelfde 'trail' te komen. (en dat is weer van invloed op het stuurgedrag van de fiets, hier een kort artikel daarover)
Afbeelding

Een 27,5 vork heeft normaal gesproken een kleinere axle-to-crown afstand dan een 29er vork. (bij gelijke veerweg) Een gewijzigde axle-to-crown afstand heeft invloed op de balhoofdhoek. Hoe groter de axle-to-crown afstand, hoe vlakker je balhoofdhoek wordt. (en dus je geometrie veranderd)

Verder is het een belangrijke afstand om te bepalen of een vork de extra diameter van een 29er of 27,5Plus band voldoende ruimte kan geven bij volledig inveren. (je wilt niet dat je band tijdens het fietsen vast komt te zitten tegen de crown bij inveren...)
Plaatje erbij voor het idee:
Afbeelding

Overigens is dan niet alleen de axle-to-crown afstand van belang, maar ook de afstand tot de onderbuis van het frame: door de grotere diameter van een Plus band of 29er wiel, loop je het risico dat bij volledig inveren je band de onderbuis kan raken en ook dat wil je liever niet...

De kenners zullen vast nog iets toe te voegen hebben, maar dan heb je alvast een idee. :-q
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Hmm.. kijk, dat helpt al een heel eind. Ik heb inderdaad gelezen over de offset en de mogelijke gevolgen die dat kan hebben. De vork die ik op het oog heb is een X-Fusion McQueen (http://www.xfusionshox.com/products/for ... series/rl2" onclick="window.open(this.href);return false;), met een offset van 46mm.

Ik heb ook de mannen van Cotic (het is een nieuwe Soul) maar eens gevraagd hoe zij het zien. Maar mochten er anderen zijn met input: graag!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar de smallere, lagere banden zorgen dan weer dat de naloop ('trail') weer iets korter wordt. Maar goed, dat gaat hier niet op omdat je juist bredere, hogere banden gaat monteren, dus de naloop wordt nog groter en het sturen stabieler.

En dan valt er nog te spelen: neem je de vork met iets minder veerweg om de axle-crown lengte te compenseren? Niet gunstig, want uiteindelijk biedt meer veerweg meer controle.

Past achter wel een plus-band? Want anders verander je de hoeken van de fiets ook nog eens.


Een verandering van 1 graad kan iedere fiets probleemloos aan. Dat is een goede 20 mm verschil in hoogte (de Amerikanen zeggen overigens 1 inch, dus 25 mm). Maar nu zal een 29er vork met gelijke veerweg al 20 mm hoger zijn en een 3.0 band voegt er ook nog eens een 10 mm aan toe. Je zou er voor kunnen kiezen met iets meer sag te gaan rijden, dan blijf je onder die 25 mm/ in de buurt van 20 mm. Maar aan de andere kant is die 20 mm zeker geen vaste waarde. Ik ben wel eens 30 mm hoger gegaan en dat ging goed. Slechts 1x kon ik geen vriendjes worden met het iets andere rijgedrag met een langere vork en dat was 'slechts' 20 mm... . Maar dat is op pakweg 20 gevallen.

Ik zou zeggen dat het te doen is. Misschien een vork kiezen met 10 mm minder veerweg en dan zijn de verschillen in de praktijk minimaal.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Dank voor de input mannen! Klinkt inderdaad alsof het allemaal wel te doen is, al vraag ik me af of de extra complexiteit de moeite waard is voor de optie om ooit misschien plus banden te kunnen monteren. Ik ben meer een "set & forget" biker - kan ik wellicht beter kiezen voor een vork die gewoon gemaakt is voor reguliere 27.5 banden.

De Soul die ik aan het opbouwen ben kan achter aan tot 2.6 - net geen Plus, zeg maar. Misschien kijk ik wat te beperkt naar goede, maar betaalbare vorken. X-Fusion is wat Cotic zelf monteert op haar fietsen, al gaan ze voor de Soul meestal voor een Sweep. Aangeraden veerweg voor de fiets is overigens 120mm, maar kan gaan tot 140mm.

Het moet een capabele trail fiets worden, waarmee ik ook de lokale XC rondjes hier in Limburg prima kan doen. Een Pike zou denk ik overkill zijn, maar gezien mijn bouw (95kg, 1,90m) moet het wel een vork zijn die wat kan hebben. Ik bedoel: straks krijg ik nog gekke ideeën en ga ik een bikepark bezoeken.. moet ie wel mee kunnen, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Ik weet dat bijvoorbeeld de 'normale' 27,5 Fox34 (FIT4) in Boost versie voldoende ruimte biedt voor Plus banden. Novaterra van hier op het forum rijd met een dergelijke combi. Dit heeft dan vooral weer te maken met de ruimte tussen de poten en de 'arch' in het plaatje dat ik hierboven al plaatste. Hoe dat bij andere merken zit, weet ik dan weer niet...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

'Plus' is in mijn ogen uitstekend op rotsachtige ondergrond zoals je die vindt in de bergen of in Zuid Frankrijk. Of op zanderige parcoursen als Schoorl. Op alles daartussen in hangt het sterk af van je rijstijl en wat je precies verwacht.

Met mijn eerder agressieve rijstijl willen bredere banden bij drukken waarbij ze daadwerkelijk comfort leveren nogal eens knikken in bochten of sprongen. Onvoorspelbaar en niet lekker. Bij iets hogere druk merk je dan wel meer grip in sommige bochten, maar het geheel wordt ook springerig met als gevolg verlies van controle. Rijdt je rustiger, dan biedt 'plus' uitstekend comfort en extra vertrouwen.

Ik houd het op maximaal 2.6, maar moet er dan ook bij zeggen dat ik voornamelijk dubbel geveerd rijd!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik sta ook een beetje dubbel tegenover plus banden.
Zoals Lars schrijft, plus doet t lekker op het droge.
Gorite losse keien, of los zand, prima.
Maar bij blubber en nattigheid kom je al snel grip te kort.
Dat kan je compenseren door meer profiel, maar dat betekent nog meer rubber, dus nog meer gewicht.
Volgens mij niet ideaal voor het natte seizoen in NL.

Verder komt de juiste druk heel nauw.
Te hard en je banden gaan stuiteren, te zacht en je zwabbert door de bochten.
De sweetspot is heel klein, met een beetje pech rij je de helft vd tijd niet met de optimale druk in je banden...

Zijn plus banden een compromis tussen conventionele breedtes en fatbike banden?
Dan zou het zomaar eens kunnen dat je niet de voordelen van beide krijgt, maar juist de nadelen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb een plus frame (29" * 3.0" mogelijk) gekocht, en rijd nu met 2.6" banden, en als er niet snel een lichtlopende 29*2.6" band beschikbaar komt gewoon weer een 2.3" / 2.4" achterband binnenkort :-)

Kortom, aangezien 2.6" banden in elke vork passen zou ik geen extra geld aan een boost&plus vork uitgeven.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Je vindt een rocket ron 2.6 niet licht lopen?
Bird Aeris 9 blurple
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Voor in de bagger zijn Plus banden zeker niet optimaal, of je moet de noppen van Novaterra hebben, maar als het nijgt naar droog geven ze mij flink meer vertrouwen dan een 2.35 brede 29er band met vergelijkbare noppen.

Dat vertrouwen wordt alleen af en toe op de proefgesteld door het rollen over de velg, maar dat zit mij niet negatief in de weg. Het grip- en comfortvoordeel in lastige situaties vind ik daarintegen echt een plus punt.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

baron062 schreef:Voor in de bagger zijn Plus banden zeker niet optimaal, of je moet de noppen van Novaterra hebben, maar als het nijgt naar droog geven ze mij flink meer vertrouwen dan een 2.35 brede 29er band met vergelijkbare noppen.

Dat vertrouwen wordt alleen af en toe op de proefgesteld door het rollen over de velg, maar dat zit mij niet negatief in de weg. Het grip- en comfortvoordeel in lastige situaties vind ik daarintegen echt een plus punt.
Idd, in de modder klaag ik ook niet erg, de voorkant is goed, en het zwaarder lopen merk ik noet echt
Bird Aeris 9 blurple
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

novaterra schreef:Je vindt een rocket ron 2.6 niet licht lopen?
Die bestaat niet in 29" & 2.6"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maja, is 2.6 al plus of niet...?

2.6 rubber wil ik nog weleens proberen, vooral vanwege mogelijk wat meer comfort op een hardtail.
Maar 2.8 (of nog breder) heeft mijn interesse niet. Zonder eigen ervaring, maar ik krijg uit alles wat ik zo om me heen hoor en lees het idee dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
Aangezien 2.6 blijkbaar al in je frame past en ook een boost-vork daar geen moeite mee heeft kun je dat tzt gewoon proberen zonder invloed op de geometrie, afgezien van een paar mm meer grondspeling.

En wil je voor eens 2.8 proberen zie ik ook geen problemen, aangenomen dat de vork die maat slikt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie