flats versus SPD-SL versus SPD

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Op de MTB reed ik vroeger met SPD.

Na een clinic ben ik echter overgestapt op flats. Five-ten's met goeie platform pedalen. Voor mij nu de ideale combi, waarop ik eigenlijk direct mee had moet beginnen.

Nu heb ik sinds een half jaar een Kona Rove, voor mij de ideale cross/race-fiets om lkkr lange afstanden op te fietsen en te verdwalen in Nederland. Op deze fiets, fiets ik echter op SPD-SL (combi racepedalen en schoenen). Nu wil ik echter weer overstappen op SPD, (voordeel makkelijker kunnen wandelen, loopschoenen en toch vast) alleen ben ik bang voor een puntbelasting onder mijn voet, omdat een SPD pedaal minder breed is dan een SPD-SL-pedaal.

Dit staat mij nog zo bij van vroeger (5-6 jaar terug). Had ik toen gewoon niet de goede schoen, of zijn ze nu verbetert? Of zal het helpen een breder SPD pedaal kopen?

Ik heb vroeger op de race-fiets speedplay pedalen gehad, maar daar kreeg ik knieklachten van, terwijl ik met SPD-SL nergens last van had.

Wat zijn jullie ervaringen?
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

Ik rijd mijn racer altijd al met spd. Vooral omdat het makkelijk is mer lopen, en geen kunststof plaatjes die slijten bij lopen.

Koop een paar goede schoenen(met een harde zool) dan vangt je schoen de druk op en niet dat kleine plaatje. Vevalt me prima
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Stijvere schoen helpt. SPD platform met meer schoencontact dan de 'klassieke' pd-m520 etc helpt ook. De race/trekking spd pedalen van Shimano hebben dat wel, net als de MTB pedalen met kooi (M530, 785 etc), en zelfs de nieuwste XT en XTR pedalen zonder kooi. Ik heb A520 op mijn racefiets maar als ik nieuwe koop zou ik eerder voor de A530 gaan, dan heb je tenminste nog iets aan de onderkant.
Look, crankbrothers en time maken ook pedalen met een platformpje en klik.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik heb deze pedalen op m'n gravelracer. Dan pak je de fiets ook nog eens in je "gewone kloffie" om wat te toeren.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/7 ... SY355_.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik weer zou moeten zou ik deze doen, iets meer streetlegal.
http://s.wiggle.co.uk/product-media/536 ... h=1200&a=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Als je flats op de mtb ideaal vindt, waarom niet ook op de gravelracer?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

precies, want schoenen om makkelijk mee te wandelen zijn niet stijf en dus kan je dan best last krijgen van spd,s

Het is of een stijve schoen of een schoen om makkelijk te wandelen.
Maar wat versta je onder wandelen van je voordeur naar de schuur of echt honderden meters
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

@ Floris klopt helemaal.

@Cube-elite denken vooral lopen van voordeur naar schuur, terras bezoek ed.

Twijfel alleen omdat je bij gravel-racers bijna iedereen op SPD ziet fietsen, daar moet toch een voordeel aan zitten, anders gebruiken zij het niet.
En misschien had ik wel de verkeerde schoen/pedaal combi, en is het wel de ideale combi. Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ik denk afhankelijk van persoonlijke voorkeur... op mijn racer heb ik spd pedalen met een platform (Shimano A520) en gebruik daarbij MTB schoenen. Nog nooit last gehad van puntbelasting of andere last van mijn voeten. Ben me nu aan het oriënteren voor een gravel racer...zou daarop weer dezelfde combi nemen.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Vliegende ton schreef:@ Floris klopt helemaal.

@Cube-elite denken vooral lopen van voordeur naar schuur, terras bezoek ed.

Twijfel alleen omdat je bij gravel-racers bijna iedereen op SPD ziet fietsen, daar moet toch een voordeel aan zitten, anders gebruiken zij het niet.
En misschien had ik wel de verkeerde schoen/pedaal combi, en is het wel de ideale combi. Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen.
Weet niet of je het helemaal af kan schuiven op dat eventuele voordeel..
Denk dat er heel veel mensen zijn die niet helemaal voor zichzelf nadenken en maar gewoon voor SPD gaan omdat "iedereen" dat doet. Of mensen denken misschien van "gravelracer is toch een soort van racefiets, dus het ziet er niet uit met flats". Buitenom dat, op de MTB zie je ook bijna iedereen op SPD fietsen. Hier in de buurt in ieder geval..
Zou dus hetzelfde gelden qua dat voordeel, maar dat doet het niet voor jou ben je achter gekomen. Best kans dus dat het ook zo voor de Rove is?

Ik rijd juist uit persoonlijke voorkeur met flats op mijn Rove. Ieder voor zich natuurlijk, maar ik ben van mening dat je het echt voor jezelf moet doen, zonder te kijken naar anderen.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Dat vermeende voordeel is niet voor ieder het zelfde voordeel, je moet afwegen waar jouw belang ligt.
Als je voornemens bent om er ook mee naar het terras en zo te gaan, dus niet alleen kilometers wegdraaien, zou ik inderdaad flats overwegen, je zit dan niet vast aan speciaal schoeisel.

Ik ben zelf ook een ex-spder, al mijn fietsen hebben flats ook de straatfiets, ik wil nogal eens voor lokaal werk één van de fietsen grijpen en dan vind ik het beere handig om niet eerst van schoenen te hoeven wisselen, ook heb je geen last van die stomme knarsende schoenplaatjes, om het maar niet te hebben over eventuele schade die die dingen aan laminaat en dergelijke kunnen aanbrengen.

Het niet vastzitten wat door vele als groot nadeel wordt gezien, is dat niet voor mij, met een goede traptechniek kan je ook met flats prima een molentje draaien/ trekken aan de pedalen.
Gewoon vanuit je gebruiksdoel redeneren en daar je keus vanaf laten hangen.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Of zoiets
Afbeelding

Heb ik voor mijn dochter om haar MTB omdat ze zich niet fijn voelt bij het vastgeklikt zijn.
Behoud hier tov gewone pedalen wel het voordeel van de trekkracht en je kunt met goede wandelschoenen op rijden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eigenlijk zijn bovenstaande pedalen linker dan klikkers, kost je meer tijd om je voet eruit te halen dan om los te klikken. Heel veel vroeger heb ik wel met toeclips op mtb-pedalen gereden, maar dan zonder riempjes.

Voor de Rove uit de startpost lijkt spd met een kooitje icm met een paar mtb-schoenen met goed stijve zolen me de beste keus. Combinatie van goede krachtoverbrenging, geen drukpunten en een stuk beter kunnen lopen dan met raceschoenen en bijbehorende plaatjes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Bandjes niet te vast doen of idd eventueel zonder bandjes dan geeft het verder geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

streetracer schreef: http://www.vanseggeren.nl/pics/large/A4 ... dalen1.JPG

Heb ik voor mijn dochter om haar MTB omdat ze zich niet fijn voelt bij het vastgeklikt zijn.
Behoud hier tov gewone pedalen wel het voordeel van de trekkracht en je kunt met goede wandelschoenen op rijden.
Shimano heeft zgn 'multi-release' plaatjes, die gaan makkelijker los :-q
Everybody bought a new bike!
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Ok, oud topic, maar misschien kan iemand me helpen. Ik ben op zoek naar SPD in combi met een soort van flat-profiel. Dus niet met die ouderwetse tandjes en zodat je niet van je pedalen glijdt zoals wel bij bovenstaande makkelijk kan gebeuren. Weet iemand of zoiets wel bestaat?
Plaats reactie