Welke 1x11 of 1x12 budgetversie ipv 3x

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Mark-ering ( je heet niet toevallig dave markerink he?) als ik zie wat deze kost is deze evenduur als een sunrace 11-42 10 speed cassette compleet. Dan pak ik liever een nieuwe cassette compleet.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Zo heet ik niet nee,
Klopt ja, duur tandwieltje. Maar je hoeft geen andere derrie en shifter.
Ben zelf na het zelfde zoektochten voor de gx set gegaan. Nog geen spijt van.
One life, ride it!
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Waar hoef ik dan hierbij geen andere derrie? Waar ik bij andere gegeven opties eigen toch wel een clutchderrie moet hebben of een chainguide in ieder geval?
Gebruikersavatar
izzibram
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 15:31
Mijn mountainbike: Bulls Black Adder 29 / 2012

Hier een interessant artikel van Gerard Vroomen uit november 2016 mbt ombouw naar 1x
https://opencycle.com/updates/convertin ... drivetrain

En mijn tip: Koop een narrow wide blad (32 of 34t) van Motsuv op Ali xpress incl. single speed boutjes en test of 1x iets voor je is. Voor 10 euro het proberen waard toch? 8)
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Ik heb net via jou artikel de range gerekend met een 32T blad en met een 30T blad. Als ik een 30T blad neem zit nagenoeg gelijk aan de rang die de cassette nu heeft. Ik ga gewoon eens zo'n blad bestellen met een bashguard erbij. Dan is en het blad beter bescherm en ik hoef geen andere boutjes te pakken ( niet dat dat t geld is hoor). Zometeen even de steekmaat meten wat er nu op zit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vermoed dat je (op de meeste NL rondjes) heel veel op de kleinste kransjes van je cassette zult gaan rijden met een 30 vooraan.

Voor mijn nieuwe project ga ik ook met een 1x setup aan de slag, voornaamste reden is dat het makkelijker schoon te houden is zonder voorderailleur en meerdere bladen. Ik heb wel meteen de investering gedaan in 1x11 en gekozen voor een (Sunrace) cassette tot 50 tandjes. Dit juist om te voorkomen dat ik een 30 nodig heb voor de steile klims, nu kan ik een 32 blad monteren wat hetzelfde is als wat ik nu als grootste blad heb (2x setup).
Al met al een wat grotere investering dan jij misschien wil doen: Sunrace 11-50 cassette, Sram ketting (2 stuks), GX derailleur, NX gripshifter en Ebay NW blad. Je kunt het iets goedkoper maken door een NX derailleur te nemen en maar een ketting (of Shimano te nemen, meestal wat goedkoper te vinden dan Sram).

Het zal allemaal best werken, daar ben ik niet bang voor. Ik ben vooral benieuwd naar de kettinglijn op de 50 en hoe het bevalt om achter in één keer veel versnellingen lichter te moeten schakelen. Met een voorderailleur pak je in één klikje een flink lichter verzetje, daar heb je achter toch vlug vier of vijf kransjes voor nodig. Met een gripshifter nog te doen, met triggers lijkt me dat niet handig.

Op mijn andere fiets (die meer bergen ziet en minder modder :)) hou ik het lekker bij een 2x11 setup.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Ik ga een 32T narrow wide blad bestellen. Ik ga wel de keuze maken om toch over te stappen op een 1x11 setup dan. Dus dat wordt dan een sunrace cassette, sram shifter (NX of GX), en een andere derrie achter. De crank blijf ik gewoon houden en zet hier dan het 32T blad op. Denk dat dit de beste en uiteindelijk de goedkoopste oplossing is.
En mocht het voorblad van Ali het niet geweldig doen heb ik nog altijd snel een raceface of dergelijk besteld en dee erop gezet.

Setup zou dan worden:

Sunrace 11-50 11 speed
Ketting van Sram
NW 32T ali blad
en een andere derrie (denk zelf dan aan een Shimano SLX)
Shifter Shimano SLX
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Mocht bovenstaande 1x11 setup me goed bevallen kan ik nog altijd een upgrade toen en een complete Sram groep erop zetten, maar dat zien we t.z.t. dan wel weer
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zou zonde van je geld zijn (twee keer kosten maken), maar SLX is op zich gewoon prima spul. Sram is niet persé beter, het voelt gewoon wat anders dan Shimano.

Ik ben zelf een gripshift-fan en dan kun je niet om Sram heen, Shimano heeft geen draaischakelaars in het kwaliteits-segment. Dat is voor mij veruit de voornaamste reden om Sram te rijden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Kan natuurlijk ook gewoon een shifter en derrie van Sram pakken. Dan zou je bij een volledige overgang naar 1x11 alleen nog een sram cassette en crank nodig hebben. Net even een filmpje van zo'n gripshift bekeken maar dat ziet er niet verkeer uit! Zelfs ook helemaal niet duur.

Moet ik trouwen als ik nu op de huidige cassette een NW blad 32T zet, de achterderailleur nog aanpassen qua bereik? Of is dit echt een kwestie van voorderailleur verwijderen, blad uitwisselen en overige verwijderen en klaar?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als je van 10sp naar 11sp gaat, wel ja. En mss ook je kettinglengte checken/aanpassen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk niet dat je iets hoeft aan te passen naast het verwijderen van je voorderailleur en aanverwante zaken als je alleen je voorbladen vervangt door een single ring. Misschien dat je ketting een schakeltje korter kan omdat je het 42 blad verwijdert, dan staat-ie ook wat strakker wat gunstig is tegen aflopen.

Als je naar 11-speed over zou stappen heb je geen Sram cassette nodig hoor, Sunrace of Shimano werkt ook. Sterker nog, je hebt nu een freewheelbody op je naaf die Shimano-compatible is, met een stel groeven ("splines"). Voor 11-speed cassettes bestaan er twee passingen, die met splines zoals je nu hebt en de Sram Xd-body.

Jij hebt dus een cassette nodig die op die splines past, en dan heb je bij 11-speed de keus uit Shimano, Sunrace en het instapmodel van Sram. Alle andere Sram 11-speed cassettes zijn alleen passend voor Xd-body (en zijn reteduur).
En meteen nog maar een weetje: 11-speed road cassettes zijn breder dan 11-speed mtb cassettes, dus die passen net als Xd-cassettes niet op je huidige body.

Bij 10-speed heb je dat probleem niet, daarvoor is maar één standaard in mtb-land.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Ik leer hier nu zo veel bij haha, bedankt voor alle info. Ik ga het NW blad zo bestellen. Dan gooi ik die er alvast eens op. Kijken hoe goed ik ermee uit de voeten kom. Volgende is dan de rest vd aanschaf tbv 1x11.

Een chainguide is niet nodig of wel aan te raden/handig?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Bij Bike Discount heb je voor 157,- een SLX 11speed upgrade groep met 11speed derrailleur, een 11-46 casette en ketting. Bestel er een NW kettingblad bij uit China en klaar is klara.
https://www.bike-discount.de/en/shop/mt ... nd-shimano" onclick="window.open(this.href);return false;.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Super snel gegaan: 32T narrow wide van ali. Nu nog wachten op de boutjes/moertjes en dan kan die erop. Als ik zo kijk zie ik geen specifieke voor en achterkant aan het tanwiel klopt dat? Ben namelijk niet zo fan van de opdruk.

Afbeelding
Plaats reactie