Roval Control wielen in Epic
Ik sta op het punt mijn Epic om te ruilen voor een nieuwe. De wielset in de nieuwe Epic is Boost variant maar is nogal redelijk zwaar. Twee jaar gelden heb ik een lichte set Roval Control wielen (aluminium variant) gekocht. Nu zie ik op de website van Specialized een conversie kit. Iemand ervaring met het ombouwen van deze wielen en hoe dit fietst ten opzichte van de Boost velgen?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Gewoon deze set verkopen(of in de fiets laten zitten) en tzt een andere passende wielset in je nieuwe fiets.
Boostnaven zijn zinvol, ombouwsetjes kunnen juist problemen introduceren.
Het geld vd ombouwset stop je al vast in je spaarvarken.
Boostnaven zijn zinvol, ombouwsetjes kunnen juist problemen introduceren.
Het geld vd ombouwset stop je al vast in je spaarvarken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maar dan mis je de voordelen van Boost, namelijk de grotere afstand tussen de flenzen en daarmee het zijdelings stevigere wiel.Rayb81 schreef:Ombouwen kan wel, zeker het voorwiel kun je zelf doen.
Het achterwiel zul je opnieuw moeten (laten) centreren.
Verder blijven de lagers op dezelfde plek, dus de naaf steunt niet op de steekas direct naast de vork/achterbrug, maar 5mm daarnaast. Afhankelijk vd as is dat geen probleem of een klein probleem.
De remschijf zit ook 5mm offset, dus daar moet ook weer een adapter tussen, met langere boutjes.
Met een ombouwsetje past het dus wel, maar je mist de voordelen van Boost en je bouwt een paar nadelen in.
Lijkt me geen goed begin voor je nieuwe bike.
Koop dan een paar fatsoenlijke velgen en gebruik die in de standaard wielen van je nieuwe bike.
Bovendien moet je je niet blindstaren op het gewicht van het hele wiel, alleen de velg telt echt mee voor het lichte wendbare fietsgevoel.
Misschien is het verschil niet zo heel groot als je nu vreest.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5593
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Ik denk dat het allemaal nogal marginaal is wat voordelen betreft, zelfde als het verschil met steekassen/QR's/Thru Bolts.
Persoonlijk merk ik dat ook niet, maar ik rijd ook niet bovenaan in de hoogste klasse
Persoonlijk merk ik dat ook niet, maar ik rijd ook niet bovenaan in de hoogste klasse
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wijs besluit.
Gewoon een tijdje mee rijden, dan besluiten of je alleen de velgen (en meestal ook de spaken) vervangt door lichtere/betere variant, of een complete wielset aanschaft (laat maken).
Goedkope en effectieve manier om op korte termijn iets te verbeteren is de aanschaf van hoogwaardig rubber en dat meteen tubeless maken.
Gewoon een tijdje mee rijden, dan besluiten of je alleen de velgen (en meestal ook de spaken) vervangt door lichtere/betere variant, of een complete wielset aanschaft (laat maken).
Goedkope en effectieve manier om op korte termijn iets te verbeteren is de aanschaf van hoogwaardig rubber en dat meteen tubeless maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.