Roval Control wielen in Epic

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Erik76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 april 2015, 21:01

Ik sta op het punt mijn Epic om te ruilen voor een nieuwe. De wielset in de nieuwe Epic is Boost variant maar is nogal redelijk zwaar. Twee jaar gelden heb ik een lichte set Roval Control wielen (aluminium variant) gekocht. Nu zie ik op de website van Specialized een conversie kit. Iemand ervaring met het ombouwen van deze wielen en hoe dit fietst ten opzichte van de Boost velgen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon deze set verkopen(of in de fiets laten zitten) en tzt een andere passende wielset in je nieuwe fiets.
Boostnaven zijn zinvol, ombouwsetjes kunnen juist problemen introduceren.
Het geld vd ombouwset stop je al vast in je spaarvarken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ombouwen kan wel, zeker het voorwiel kun je zelf doen.

Het achterwiel zul je opnieuw moeten (laten) centreren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rayb81 schreef:Ombouwen kan wel, zeker het voorwiel kun je zelf doen.

Het achterwiel zul je opnieuw moeten (laten) centreren.
Maar dan mis je de voordelen van Boost, namelijk de grotere afstand tussen de flenzen en daarmee het zijdelings stevigere wiel.
Verder blijven de lagers op dezelfde plek, dus de naaf steunt niet op de steekas direct naast de vork/achterbrug, maar 5mm daarnaast. Afhankelijk vd as is dat geen probleem of een klein probleem.
De remschijf zit ook 5mm offset, dus daar moet ook weer een adapter tussen, met langere boutjes.
Met een ombouwsetje past het dus wel, maar je mist de voordelen van Boost en je bouwt een paar nadelen in.
Lijkt me geen goed begin voor je nieuwe bike.

Koop dan een paar fatsoenlijke velgen en gebruik die in de standaard wielen van je nieuwe bike.

Bovendien moet je je niet blindstaren op het gewicht van het hele wiel, alleen de velg telt echt mee voor het lichte wendbare fietsgevoel.
Misschien is het verschil niet zo heel groot als je nu vreest.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk dat het allemaal nogal marginaal is wat voordelen betreft, zelfde als het verschil met steekassen/QR's/Thru Bolts.

Persoonlijk merk ik dat ook niet, maar ik rijd ook niet bovenaan in de hoogste klasse :P
Erik76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 april 2015, 21:01

Bedankt voor de reacties.
Ik laat de wielset zitten en spaar t.z.t. voor een andere wielset.

Ik ga wel een aantal andere aanpassingen doen, zoals GX Eagle.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wijs besluit.
Gewoon een tijdje mee rijden, dan besluiten of je alleen de velgen (en meestal ook de spaken) vervangt door lichtere/betere variant, of een complete wielset aanschaft (laat maken).
Goedkope en effectieve manier om op korte termijn iets te verbeteren is de aanschaf van hoogwaardig rubber en dat meteen tubeless maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie