Nieuwe fietsendrager

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!

Moderator: jf

Plaats reactie
Paulvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 14:32

do 21 december 2017, 15:24

Beste medebikers,

Heeft er iemand een idee of dit mag in Nederland?

https://www.scorpionracks.com/

Volgens mij gaat het dan om het maximaal uitsteken van 1 meter uit de achterkant van de auto en dat er een extra nummerplaat achterop moet.
Verlichting blijft zichtbaar.

Of moeten de dragers nog voldoen aan een keuring?
(Ik wil hem zelf proberen te maken)
Gebruikersavatar
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2012
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Locatie: Kona Manomano

do 21 december 2017, 15:49

https://www.fietsendragercenter.nl/advi ... agers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14116
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

do 21 december 2017, 20:22

Waarom ???
Some days it's easy, some days it's a fight.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Locatie: onbelangrijk

do 21 december 2017, 22:48

Ja, de voordelen ontgaan mij ook. Bovendien heb je nog een trekhaak nodig mocht je een karretje achter je auto willen hangen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4930
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Locatie: '93 Batavus Buster

do 21 december 2017, 23:55

1) Vergeleken met de gemiddelde trekhaakdrager nemen ze weinig ruimte in in de garage wat met toch een voordeel lijkt, al zijn er opvouwbare "traditionele" trekhaakdragers* waarvoor dat ook gezegd kan worden.
Niet modellen als een Xpress 970 welke ook heel compact is maar met veel fullies niet echt werkt...

2) Ik heb mensen zulk soort dragers (er zijn er meer uit de US volgens mij) in de Alpen zien gebruiken en het erop hangen ging toch een aanzienlijk stuk sneller dan de normale trekhaakdrager (vergelijkbaar met trage liftopties) wat voor shuttlen in ieder geval een voordeel is.

3) Ik betwijfel of je officieel onder een markeringsbord voor overstekende lading uitkomt. Bij 1 van m'n fietsenrekken zat iets van een typegoedkeuring maar ik heb eigenlijk nooit de moeite genomen om te kijken wat daar precies in stond; is overigens Duitse import, die zijn sowieso dol op ABEs voor alles wat aftermarket is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Stokpaardjes A. B. C. D. | La Thuile |
Paulvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 14:32

vr 22 december 2017, 09:56

Waarom:
Ik woon in een appartement met veel te veel spullen dus een klein opvouwbare fietsendrager heeft sterk de voorkeur.
Ook de fietsen staan in de woonkamer en die moeten dus schoon naar binnen.
Het idee is dan dat ik de fietsen aan de drager zo de wasstraat in kan rijden, afspuiten en alles schoon weer het huis in.
Bij een traditionele drager heb ik het gevoel dat de drager vies blijft.
Nu gaat de fiets in de auto en heb net een nieuwe auto met een trekhaak.

De Voordelen:
Kleine opvouwbare fietsen drager.
Alles makkelijk schoon te maken.
Te bouwen onder de €100,-
Beter voor de fiets (Je klemt niets op het frame).
Vindt het er ook wel cool uitzien
zok
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: di 12 januari 2010, 21:08

vr 22 december 2017, 10:14

Dat mag niet, denk ik.

Je nummerplaat is niet goed zichtbaar.
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Locatie: Cannondale Habit

vr 22 december 2017, 11:21

Als je zelf bouwt; denk dan ook om kentekenplaatverlichting. De bekende merken hebben TUV goedkeuring, al kon ik zo snel niet vinden wat dat precies inhoudt.

Zelf gebruik ik de Thule Velocompact 926 (3 fietsen) en parkeer deze op de grond, met twee fietsen erop. Op deze manier neemt hij ook relatief weinig ruimte in. Het is alleen wel een zwaar ding om ver mee te moeten lopen. Qua gebruiksgemak en stabiliteit (ook icm carbon frame adapter) subliem.
Gebruikersavatar
floris500
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Locatie: Cotic BFe 275 '16 | Kona Rove Al '15

vr 22 december 2017, 11:59

Interessant systeem. Ik zie weleens vaker systemen uit/in Amerika die ik hier weleens zou willen zien, deze ook bijvoorbeeld; https://www.saris.com/product/superclamp-ex-2" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=oW0V3CE ... gNbrWeYTcq" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik houd het even in de gaten hier :bier:
It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers
Cotic BFe 275
Kona Rove AL
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Locatie: Edelsten HT1 Super Light 29er (van m'n dochter)

vr 22 december 2017, 15:57

Als je een lichte, compacte drager zoekt, dan is de Spinder Urban een perfecte oplossing.

Ze worden niet meer gemaakt, dus je zult tweedehands moeten zoeken.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-diver ... ousPage=lr
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
h67racing
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 11 februari 2013, 19:21
Locatie: Trek superfly al 100 pro 2013

vr 22 december 2017, 20:03

heb pas een spinder colibri gekocht, goedkoop en ook compact
as ut ni giët zoë as ut mot da mot ut ma zoë as ut giët
Gebruikersavatar
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Locatie: 11ANTS ANTelope
Contacteer:

vr 22 december 2017, 20:29

h67racing schreef:heb pas een spinder colibri gekocht, goedkoop en ook compact
Zeker een mooi compacte en lichte drager. Maar pas op, het aluminium kokerprofiel waar de wielbakjes aan zitten is maar zeer fragiel bevestigd aan het deel dat op de trekhaakkogel zit. De zeskant kop van de m6 boutjes zit in een sleuf van deze koker geschoven,als je deze iets te vast aandraaid vreet de boutkop zich in het aluminium. Er is niet veel voor nodig om dan de halve drager inclusief bike te verliezen.
Zelf gebruik ik de Colibri ook regelmatig, maar wel met een modificatie waardoor de boutkopjes er niet uit getrokken kunnen worden. Ik heb hiervoor een soort T vorminge bout gemaakt die veel meer oppervlak heeft als de standaard boutjes waardoor het praktisch onmogelijk is dat deze uit de sleuf getrokken worden.
Plaats reactie