Rechter shifter naar links?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Pimdegraaf
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 5 december 2017, 13:52

Beste Forum leden,

Mijn naam is Pim de Graaf, woon in Amsterdam en ben nieuw op dit forum! Om mijn grootste hobby's (kitesurfen en surfen) te ondersteunen in adrenaline ben ik lichtelijk verslaafd aan het raken aan mountainbiken!

Ik heb alleen 1 klein probleempje: Ik ben geboren met aan mijn rechterhand alleen een duim, waardoor ik niet zo snel kan schakelen met mijn rechterhand. Om dit op te lossen zou ik puur op het achterste blad willen gaan rijden, en alleen de shifter voor het achterste blad gebruiken.

Daarvoor moet ik dus mijn achterste blad schakelen met mijn linkerhand. Ik heb even zitten zoeken, maar ik kon nog niet tot een antwoord komen op de vraag:

''Zijn er shifters voor het achterblad die aan de linkerkant gemonteerd kunnen worden?''

Ik hoop dat jullie hier meer over kunnen vertellen.

Groeten Pim
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

SRAM, en dan een draaischakelaar?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Een twister lijkt me inderdaad een goeie oplossing.
Pimdegraaf
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 5 december 2017, 13:52

Dank voor de reacties al zo snel!

Twisters heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Ik vind alleen die andere soort zo fijn werken! Ze zijn natuurlijk niet symmetrisch, dus omzetten is dan geen optie.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Zou een X9/X0 trigger niet ondersteboven op de clamp gemonteerd
kunnen worden?

Anders een oude duimshifter 9 speed.

Staat toevallig een stuk op mtbr over iemand die geen rechterhand heeft:
http://forums.mtbr.com/giant/giant-anth ... 42960.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb je al een fiets? Met wat voor materiaal erop? (merk derailleur & hoeveel kransjes).

Afhankelijk daarvan kun je wel of niet een passende draaishifter vinden. Sram en Shimano shifters zijn namelijk niet onderling uitwisselbaar omdat het systeem met een andere overbrenging werkt.
Voor Shimano 11-speed kun je bijvoorbeeld geen draaishifter vinden (tenzij er een obscuur bedrijfje is dat bestaande shifters aanpast, dat zie je soms wel).

Voor sommige combinaties zijn er ook duimshifters. Eigenlijk verouderd, ze werden vooral in de begindagen van het mountainbiken veel gebruikt, maar er valt nog steeds heel aardig mee te leven.

Maar eerst dus even die eerste vraag: wat zit er nu op je fiets (of ben je nog op zoek...?)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als het iets mag kosten: Di2? Elektrisch schakelen?
Pimdegraaf
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 5 december 2017, 13:52

@ Pat Wow wat een toeval! haha leuk om te lezen. Ik zie dat hij beide shifters op 1 kant heeft. slim!

@ Kermit, ik heb een fiets ja. Ik zal vanavond even kijken hoe en wat erop zit.

@baron062 elektrisch zal te duur worden voor mij. Wel een mooi idee!!
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Shimano Shifters (vanaf XT geloof ik) kan je enkel met je duim bedienen. De "knop" waarmee je zwaarder schakelt, kan je met je duim en/of wijsvinger bedienen.

Zelf schakel ik daarmee bijna altijd enkel met mijn duim en het voordeel is dat je dan 2 kransjes in eens kan schakelen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met 'achterste blad' bedoel je de tandwielen aan de achterkant? En voor heb je dan maar 1 blad?

We spreken voor over de crank en die kan 3, 2 of 1 blad(en) hebben. Achter heb je de cassette met 10, 11 of 12 tandwieltjes.

Ik maak er op uit dat je het over 1x11 of 1x12 hebt, zodat je aan de voorkant niet hoeft te schakelen?

Ik zou ook voor de draaischakelaar van SRAM nemen, werkt super. Is misschien iets persoonlijks, maar iedereen kan er aan wennen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Helmuth schreef:Shimano Shifters (vanaf XT geloof ik) kan je enkel met je duim bedienen. De "knop" waarmee je zwaarder schakelt, kan je met je duim en/of wijsvinger bedienen.

Zelf schakel ik daarmee bijna altijd enkel met mijn duim en het voordeel is dat je dan 2 kransjes in eens kan schakelen.
met alleen een duim aan je rechterhand zal het ook lastig zijn om grip te houden tijdens het schakelen met je duim.. ik vermoed dat dat de reden is om links te willen schakelen.

Ik denk dat je zoals al aangegeven het best voor draaischakelaars kan gaan, dan werkt het in ieder geval out of the box en weet je dat je het ook altijd kan vervangen als het stuk is of versleten is. Alle andere oplossingen zijn volgens mij custom knutsel werk wat bij een shifter niet bevordelijk zal zijn voor de performance... dan kan je beter wennen aan een andere manier van schakelen met twisters.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Jammer dat Di2 buiten je budget ligt, je kunt namelijk 'out of the box' de trigger buttons vrij programmeren naar eigen voorkeur en dus ook met de linker shifter de achterderailleur bedienen.
Plaats reactie