Dirt of 4x frame als klein XC frame?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Iemand er ervaring mee om een Dirt of 4x frame op te bouwen als een klein XC frame?

Voor mijn zoon ben ik al een tijdje op zoek naar een goede vervanger voor zijn Ghost Powerkid 20 en heb nog veel 26" spullen liggen welke ik kan gebruiken om een bike op te bouwen. Nu zijn 13 ~ 14" XC frames zeer schaars en vaak ook nog eens heel magertjes afgemonteerd.

Waar kan ik tegenaan lopen als ik een betaalbaar Dirt / 4x frame op de kop kan tikken?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Let er wel op dat die DJ frames bij een korte zitbuis vaak wel een lange bovenbuis hebben!

Kijk ook hier even:
https://www.bike-discount.de/de/shop/ha ... esse-14%22" onclick="window.open(this.href);return false;

Is weliswaar 27,5", maar het is meestal geen probleem daar 26" delen als vork en wielen in te monteren. Gaat vaak om millimeters verschil. Hooguit de bb hoogte kan even kritisch worden als je een 175 mm crank monteert.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Die zijn klein en sterk maar daardoor ook zwaar en stug. Daarnaast zijn ze vaak relatief lang en hebben een afwijkende geo, een hoger BB bijvoorbeeld wat ze minder geschikt maakt voor het doel dat je voor ogen hebt.

Waarom niet deze?: https://www.on-one.co.uk/i/q/FROOVDO126 ... al-dropout" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je zoon van een 20" afkomt weet je dan zeker dat hij al groot genoeg is voor een 26" frame?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik weet niet wat het budget is maar;
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Thanks. :-q

Gewicht en reach issue had ik idd gezien.
Project om op te bouwen mag een paar maanden duren maar hij moet er natuurlijk wel op kunnen rijden.

Hij heeft nu een binnenbeen lengte van 59cm met een lengte van 135cm.
Nu verwacht ik dat hij niet zo heel veel moeite zal hebben met een heel klein beetje te groot maar het moet overdreven zijn.

De On-one doet voor het gewicht niet onder. Staal en onverwoestbaar is wat je ervoor terugkrijgt.
De Cube frames 27,5 kunnen dus zonder problemen met een 26" 100 mm Sid gecombineerd worden?
Wil er sowieso kortere cranks inzetten 165 of 170.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Real Epic '89 schreef:Ik weet niet wat het budget is maar;
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
14,5 had ik niet naar gekeken.
Dat is iig. wel een pareltje voor zo'n klein mannetje. :tong
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Bowiex schreef:
Real Epic '89 schreef:Ik weet niet wat het budget is maar;
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
14,5 had ik niet naar gekeken.
Dat is iig. wel een pareltje voor zo'n klein mannetje. :tong
Die van mij rijd met een 14" Lynskey. Eigenlijk heeft hij veel te kort op een 24" gereden.

Maar meest belangrijke, hij is dezelfde kleur als die van mam en pap..... :wink:
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Het zoeken naar heel specifieke termen/maten blijft een ramp.

Ik kwam deze tegen waarvan ik denk dat het best een redelijke fiets is.
http://2015.konaworld.com/lanai.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sid vork erin, 10 speed groep en hydraulische remmen erop en voorlopig lekker rijden.
De afkomende nieuwe onderdelen verkopen en zo dan tot het gewenste budget (+/-€250) komen.

Zou het wat zijn?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bowiex schreef:De Cube frames 27,5 kunnen dus zonder problemen met een 26" 100 mm Sid gecombineerd worden?
Ik zou er niet moeilijk over doen. Inbouwhoogte scheelt misschien een centimeter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Het probleem met Kona frames is dat ze sinds jaar en dag lange frames bouwen. Die S met een 56cm top tube lijkt mij veel te lang. Ik zou rondkijken voor frames tot 54cm. De kleinste Kid Cube 26" heeft bv. een HTT van 51,5cm
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Dat viel mij ook al op.
De 14" Cube die Lars opperde heeft een ETT van 52.7 en de 13" Kona een ETT van 55.9.

Het is nog niet gemakkelijk om een leuk fietsje in zo'n klein maatje op te bouwen. :lol:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Nee, ik snap ook niet hoe bikers van kleiner dan 170 dat doen tegenwoordig. Sinds de introductie van de grotere wielmaten zijn leuke frames/ bikes met een bovenbuis korter dan 56 een zeldzaamheid aan het worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu moet ik zeggen dat mijn nichtje van 155 cm laatste erg goed zat op de 16" van mijn vriendin. Met 31 mm stuurpen in combinatie met de 565 mm bovenbuis. En zonder zadels extra naar voren te schuiven. Wel de riser nog iets naar achter gekanteld, dus stuurpen 'ingekort' naar misschien wel 25 mm.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik heb er geen grote moeite mee om in den beginne wat aanpassingen te maken.
Korte stem erop, zadel wat naar voren en klaar. :D

Maar het moet natuurlijk wel acceptabel zijn.

Hij rijd ondanks zijn jonge leeftijd (6) al hele aardige ritten van zo'n 40 km
oa. TT Venray, TT Horst, TT Overloon, TT Venray (25km) reed hij al toen hij net 4 was.
Daarom verwacht ik ook geen grote problemen als de bike een heel klein beetje te groot is.
Zijn skills zijn supergoed voor zijn leeftijd. Al zeg ik het zelf. :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat een ETT van pakweg 525 wel gaat lukken als ik dat vergelijk met mijn nichtje: 20 cm kleiner, dus zeg 10 cm benen. En dan zou je die 10 cm bovenlijf kunnen verdelen over lijf en armen, dus 5 cm wat de ETT korter zou moeten zijn. Dan is in dat opzicht die 525 net 1 cm te groot. Maar mijn nichtje zat echt goed, niet te gestrekt of voorover. Dus waarschijnlijk is 525 nog precies goed (met een zo kort mogelijke stuurpen) en kan de fiets even mee.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie