baggy shorts, maar niet te baggy :)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Ik overweeg om van de strakke pakjes over te stappen naar een baggy korte broek. Het nadeel lijkt me alleen dat je minder wendbaar/flexibel bent, bijvoorbeeld als je achter je zadel gaat hangen. Bestaan er ook tussenvarianten? Dus een broek met de gemakken van een strak broekje, maar de looks van een baggy short?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Er zijn genoeg merken die niet te ruim uitvallen.
Kijk ook goed naar het type dat je pakt. Pak je een echte downhill baggy dan zal er niet zo veel flex in de stof zitten. Die zijn stugger en alleen daar waar het nodig is komt er elastische stof.

Zelf verkoop ik baggy shorts. Beide types hebben gewoon flexibele stof die naar alle kanten stretch hebben. Sommige merken ook bijvoorbeeld alleen in één richting. Ook vallen de pijpen niet mega breed uit. Bij andere merken zou je moeten informeren hoe die uitvallen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bijvoorbeeld de Endura MTR is behoorlijk strak gesneden: https://www.endurasport.com/product/mtr-baggy-short-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Gore Alp-X is ook nog aardig strak.

http://www.goreapparel.eu/nl-en/gore-bi ... color=3599" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

De Vaude craggypants is ook een behoorlijk strak gesneden exemplaar. Vrij goede zeem ook in de losse liner. Kwaliteit van de broek is goed. Stevig (lees soepel en niet stug)en blijft goed in de was (ook niet onbelangrijk).

Succes met het vinden van voor jou de juiste.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Troy Lee Designs Ace shorts.
Afbeelding
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Die laatste is wel ongeveer wat ik voor ogen heb, het moet alleen niet lijken alslof je een net te grote 'strakke' broek aanhebt :) Endura MTR lijkt ook wel goed, ik ga eea overwegen, bedankt!
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Vwb je zorgen over bewegingsvrijheid. Nog nooit in 20+ jaar baggy daar een probleem mee gehad. Plus; ooit wel eens een freerider/enduro/DH pro in lycra gezien...

Endura is top, Specialized baggy’s zijn ook super. Licht en sterk.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met baggy en zadel hoog blijf ik wel regelmatig achter het zadel hangen, met het zadel laag nooit.
Dus bij een baggy hoort een dropper ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Precies wat ik vandaag weer heb ervaren, zelfs met mn reguliere strakke unit bleef ik soms achter de punt van mn zadel hangen. Kortom, de vraag is eigenlijk: waarom een baggy short? Puur en alleen voor de looks? Dat was wel mijn eerste overweging, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er ook maar 1 voordeel is qua comfort, 'veiligheid' daargelaten. Of is ik iets?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Bij de baggy hoort natuurlijk ook een bijpassende jersey wat ook relaxter draagt dan zo'n strak lycra gevalletje.

Dus buiten de looks om, het draagt gewoon veel lekkerder.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De looks tellen zeker mee, vind ik, maar mijn Endura SingletrackII is warmer (mar ook venilatie voor in de zomer), steviger, heeft broekzakken en geen bretels. En het zit gewoon prima met een Gore Bike Wear onderbroek met zeem eronder. Daarnaast is het wat makkelijker te combineren met kniebeschermers, mar ook dat komt neer op looks.

En wat Dice zegt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
massah
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 14 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: is geniaal!

Voor mij is het comfort en de looks ook het belangrijkste.
Als ik zomers tijdens een ritje ergens wat wil drinken, voel ik me gewoon een stuk prettiger als ik een vol terras over moet. In zo'n lycra broek voel ik me al snel bekeken.
Iedereen moet dragen wat ie wil, maar vooral bij mannen met overgewicht links en rechts (heb ik zelf ook beetje last van) vind ik zon strak pakje echt geen prem.

Endura fijn spul, maar ik heb ook de Tamaro van Vaude, ook een erg prettige broek.
Is wat dunner dan mijn broeken van Endura.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Deze is ook erg fijn. Licht, elastisch, fijne binnenbroek/zeem, baggy maar niet te baggy.

https://www.specialized.com/nl/nl/atlas ... 319-127692" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom baggy, ziet er beter uit :wink:

Endura vind ik ook top. Als je niet te baggy wilt kun je daar kijken naar de singletrack.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik ben erg blij met het spul van ION.
Naast de looks beschermt het ook beter tegen taken en als je op je plaat gaat.
De echte goeie fietsers doen dat natuurlijk niet...maar ik nog wel.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie