Slijtage - de verzameling

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Medebikers,

Zo nu en dan tref ik interessante informatie aan voor wat betreft slijtage ketting, tandwielen en voorbladen. Ik heb dat echter nooit zo goed op mijn netvlies bij aankoop van nieuwe onderdelen. Zonde, want daar is wellicht nog wel wat te winnen. Na even zoeken, zag ik nergens een "het grote slijtage" topic. Vandaar deze post. Kunnen jullie aantal kilometers, slijtage, gebruikt materiaal en omstandigheden opgeven? Bundel ik het zo nu en dan in deze post. Onderstaand al wat zaken die ik tegenkwam en gejat heb.

Eagle cassette (precieze productnaam?)
- Fred (mtb-sport): 4.500 km | 2 kettingen | 36’er voor | droge omstandigheden | Rijstijl gematigd | Slijtage: ~ op de helft
- RobinG: 6500 km | 2 kettingen | Slijtage: lijkt af en toe iets over te slaan
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hmm...ik ben bang dat dit erg subjectief gaat worden...
Wat is een gematigde rijstijl? Wat Fred gematigd noemt kan voor een ander rocketspeed zijn.
En wanneer slaat het door vanwege slijtage en wanneer vanwege een verkeerde afstelling?
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het een interessant onderwerp, maar weet niet zo goed hoe de diverse waarden goed geïnterpreteerd moeten worden.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Ik snap je punt. Wel denk ik dat er alsnog goede indicaties kunnen komen dan.
Toch een soort richtlijn en als je een stuk minder fietst met een cassette dan iemand anders, kun je juist gaan kijken of het misschien wel door je rijstijl komt.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Bij 200 km door de bagger slijt alles net zoveel als bij 2000 km in mooie weer omstandigheden.
Lastig vergelijken dus.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

byorka schreef:Bij 200 km door de bagger slijt alles net zoveel als bij 2000 km in mooie weer omstandigheden.
Lastig vergelijken dus.
Dat is - als ik TS‘ startpost goed begrijp - toch ook de opzet, om die omstandigheden erbij te vermelden? Al zou dat per individu al n wisselend beeld opleveren lijkt me (tenzij je altijd in dezelfde condities rijdt) maar wellicht toch ook paralellen met anderen. Best interessant om es te vergelijken.

Ik moet wel zeggen dat ik zelf die gegevens (tot nu toe) niet echt bijhou, qua kilometrage enzo...heeft ergens niet echt m’n prioriteit. 8)
white knight
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: do 24 maart 2011, 20:12
Mijn mountainbike: geen mud op mijn bike

byorka schreef:Bij 200 km door de bagger slijt alles net zoveel als bij 2000 km in mooie weer omstandigheden.
Lastig vergelijken dus.

Helemaal mee eens. De baggeraars moet je er buiten laten voor een vergelijk
the trail blazer
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Is niet te doen zo vergelijken. Wisselende omstandigheden, onderhoud en smeermiddelen verschillen. Er loopt toch ook een topic hier van iemand die slijtage bijhoudt op de weg met verschillende kettingen. Kan het zo 123 niet vinden.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Ik snap jullie punten, maar is het niet het proberen waard? Lijkt mij interessant inzichten geven en ja omstandigheden zijn subjectief. Voor de 1 is modder andere modder dan voor de ander.
Dus als mensen ervaringen hebben, graag delen, indien je het onmogelijk vindt, dat is al gezegd en waarvan akte!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Shimano XT Chain CN-HG95 10-speed - Opgelegd 1 december 2016 - 2.300km gereden - staat nu op 0,75cm slijtage. Die gaat eraf. Op die manier verslijt ik drie kettingen op éen cassette/tandwielen. Omstandigheden: Nederland, Heuvelrug, #Trailrespect en veldtoertochten.

Bij de racer werkt het bij mij ook zo, maar dan rijd ik er 7.500km mee.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik verslijt de ketting die mee is geweest op vakantie - meestal bergen - binnen 1.500 km, terwijl de ketting die alleen maar NL ziet, inclusief modder zo rond de 2.500 km. En dan heb ik het over dezelfde ketting. Met de cassette is het net andersom... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

bert l. schreef:Shimano XT Chain CN-HG95 10-speed - Opgelegd 1 december 2016 - 2.300km gereden - staat nu op 0,75cm slijtage. Die gaat eraf. Op die manier verslijt ik drie kettingen op éen cassette/tandwielen. Omstandigheden: Nederland, Heuvelrug, #Trailrespect en veldtoertochten.

Bij de racer werkt het bij mij ook zo, maar dan rijd ik er 7.500km mee.
Ook XT cassette?
Lars TB schreef:Ik verslijt de ketting die mee is geweest op vakantie - meestal bergen - binnen 1.500 km, terwijl de ketting die alleen maar NL ziet, inclusief modder zo rond de 2.500 km. En dan heb ik het over dezelfde ketting. Met de cassette is het net andersom... .
:-q
Heb je ook het type ketting en cassette?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik denk dat het meer het punt was te illustreren wat een kansloze onderneming dit is.
Vorsprung durch Pedantik.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik heb me begin dit jaar laten verleiden om een superdure KMC X11SL 11 speed DLC ketting te plaatsen, omdat een vertegenwoordiger zei dat deze echt lang meegaan.
Na 10000km komt er nu wel echt sleet op, en binnenkort wordt alles vervangen: cassette, ketting en voorblad.
Ik let wel erg op onderhoud, en fiets veel in het veld, wel bij droog weer..
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Is toch echt terrein afhankelijk. Puur op kilometers is het toch lastig onder elkaar te vergelijken.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen die veel in heuvelachtig terrein (zeker als ze de extremere routes opzoeken) veel meer verslijten als iemand die in vlak terrein alleen maar wat over de veldwegen rijdt. Je schakelt meer en soms niet op de ideale momenten.

Met de cassette en ketting op mijn santa rij ik ook minder kilometers dan de cassette op mijn gravel-fiets.
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

TaurineR schreef:Ik heb me begin dit jaar laten verleiden om een superdure KMC X11SL 11 speed DLC ketting te plaatsen, omdat een vertegenwoordiger zei dat deze echt lang meegaan.
Na 10000km komt er nu wel echt sleet op, en binnenkort wordt alles vervangen: cassette, ketting en voorblad.
Ik let wel erg op onderhoud, en fiets veel in het veld, wel bij droog weer..
10.000km is niet heel verkeerd...
Lekker vies is niet bah...
Plaats reactie