Syntace P6 carbon zadelpen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik ben aan het rondkijken inlezen voor het gebruik van een carbon zadelpen met een "ingebouwde flex" in de pen.
Zodat de harde hobbels die niet goed zijn opgemerkt niet zo hard aankomen.
Dus voor een meer relaxte rit zogezegd.
Mijn oog was gevallen op de Syntace zadelpen. Mijn huidige fiets is een Canyon AL SLX 29 model 2015.
Daar zit een standaard zadelpenklem op met een handel die je omhaalt. (http://www.mountainbike-magazin.de/sixc ... ils-DI.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;). Dat schijnt voor carbon pennen niet echt goed te zijn, mits goed gebruikt. Dat zegt Syntace zelf in de pdf die op hun site staat. Ze adviseren een klem die de pen niet raakt en dat zou de Syntace Superlock niet doen. Ze adviseren ook de carbon pen niet in te smeren met carbonpasta omdat dan de gebruikte afwerking van de pen beschadigd. Je moet hem en de zadelbuis ontvetten en inspuiten met siliconenspray.
Maar mijn huidige pen heb ik ingesmeerd met carbonpasta om zakken te voorkomen. Handleiding https://www.syntace.com/fileserver/synt ... _18324.pdf

In hoeverre zou het een probleem kunnen opleveren als ik mijn huidige zadelpenklem gebruik en deze zo vast zet dat het zadel net niet kan draaien, zoals beschreven in de handleiding. En geen carbonpasta gebruiken, zou deze pen dan alsnog ook gaan zakken? En als ik het wel gebruik, in hoeverre is de beschadiging van de lak dan schadelijk.

Af en toe gaan we weg met 2 mtb's en dan moet de zadelpen helemaal zakken/of eruit. Ben dan van plan om niet de pen naar beneden te schuiven maar eruit te halen en gewoon een oud stuk zadelpen in het frame te doen en daar de fiets mee vast te zetten.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Beschadiging van de lak lijkt me niet schadelijk voor de zadelpen, het is gewoon niet zo mooi. Die Syntace Superlock heb ik ook, is een mooi ding, hoewel nu niet in gebruik. Ik gebruikte hem namelijk icm een alu zadelpen, die ik met carbonpasta in smeer - da's het enige dat helpt tegen kraken. Ook die zadelpen gebruikte ik daarom, maar alleen carbonpasta was dus voldoende.

De Superlock heeft één nadeel, vind ik, dat voorkomt uit een voordeel: de rubberrand die modder en vuil van bovenaf moet tegenhouden zit vrij strak om de pen. Als je dus je pen met montage- of carbonpasta in je frame wil doen, schraapt die rubber rand alles eraf. Dus je moet óf eerst de klem om de pen doen, dan de pasta aanbrengen en dan de boel in je frame steken, of proberen de binnenkant van je zadelbuis in te smeren. Met beide heb ik geen goede ervaringen.

Mocht je dus een Superlock voor diameter 27.2 nodig hebben... ik heb er nog eentje.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Eigenlijk spreekt het produkt/concept zelf al boekdelen...wat heisa om een zadelpen. Daarmee bedoel ik het gedoe om het uiteindelijk überhaupt te kunnen gebruiken. Andere zadelpenklem, pasta's en blijkbaar een hoop zorgen om de schade bij normaal gebruik. Niet zorgeloos met je fiets/zadelpen om kunnen gaan is erger dan een zere kont.

Ik begrijp de behoefte aan comfort maar of zo'n ding, buiten het gedoe hierboven, ook daadwerkelijk dat comfort levert dat je zoekt vraag ik me af. Ik heb ooit, toen ik nog dacht dat het een goed idee was, een carbon 'verende' Cannonfail zadelpen gehad en ik vond het resultaat te verwaarlozen. Het kan zijn dat de huidige zadelpennen beter zijn al lijkt me dat sterk. Ik merkte wel iets maar dat gaf mij absoluut geen comfort. Dat ietsje dat ik ervaarde voelde eerder zorgingwekkend aan dan comfortabel. Niet dat het zomaar knapt ofzo maar het idee vond ik zeer onprettig. Het gaf een heeeeeeel licht wippend gevoel. Ik was meer bezig met m'n zadelpen dan met lekker zorgeloos biken.
Als het om het gewicht te doen is dan is zo'n carbon pen misschien wel wat, mocht het om het comfort gaan dan zou ik zeggen ga voor een Thudbuster. Wil je beide? Dan zul je moeten leven met een kwetsbaar en slecht 'verend' compromis. Met een Thudbuster ben je misschien nog wel sneller over die gemiste hobbels omdat hij ze best goed vlak strijkt. Dit baseer ik op één rit van een paar uur op een fiets met zo'n ding. Mocht je meer willen weten over Thudbusterachtige pennen zou je Kermit eens kunnen vragen, hij heeft er geloof ik best veel ervaring mee.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Sorry dubbelpost...
Laatst gewijzigd door Gebbetje op do 18 augustus 2016, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Sowieso schijnt diameter al veel te doen, dus ik ben benieuwd wat voor diameter de zadelpen nu heeft. 31.6 gok ik. 27.2 schijnt ook flexibeler en vergevingsgezinder te zijn.

Bullcrap, in mijn beleving.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Een QR zadelpenklem kan wel, net als anders niet te strak aantrekken. Las er niks over in de pdf. Wat ze denk ik met een klem bedoelen die de pen aanraakt is een die ook op de pen klemt en niet alleen om de zitbuis, dat zijn speciale voor wanneer je zadelpen blijft zakken, die zie je zelden, een reguliere moet gewoon kunnen.
Je kunt eerst proberen of de pen niet zakt als alles schoon en droog is, mocht hij dan toch zakken doe er dan wat carbonpasta aan, lees niet dat ze het niet aanraden, alleen dat het wat krast, moet verder geen kwaad kunnen. Er komen altijd wel wat krasjes op met erin en eruit halen.
Ik gok dat het wel los loopt.

In een test van dit soort 'verende' carbon zadelpennen die ik hier een tijd terug langs zag komen kwam hij er erg goed uit. Zelf geen ervaring mee, ik heb twee aluminium P6'en in 34,9mm en die flexen heeeeel weinig...
Wel een van de beste zadelpennen in mijn optiek, erg goede klemming en verstelling van zadel.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb een raceface next 31,6mm carbon pen gekocht. Of deze bedoeld is om enigszins te bewegen weet ik niet. Ik merk echter zelf nauwelijks verschil met de alu pen die erin zat. M'n portemonnee merkt het wel want deze pen was in de aanbieding nog boven de 100 euro.
Ach het staat wel aardig maar had ik het geweten dan denk ik dat het geld aan iets anders had besteed.
Syntace heeft wel een extra beweeglijke pen (p6 hiflex ofzo) maar dan praat je al snel over >200 euro trouwens.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een beetje beleid gaat t best.
Hope heeft ergens een filmpje online waarin ze het boutje of moertje vd QR met een momentsleutel aandraaien. Dus QR dicht en dan aandraaien.
Dan kan t zeker niet fout :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Kapitein Iglo schreef:Sowieso schijnt diameter al veel te doen, dus ik ben benieuwd wat voor diameter de zadelpen nu heeft. 31.6 gok ik. 27.2 schijnt ook flexibeler en vergevingsgezinder te zijn.

Bullcrap, in mijn beleving.
De maat van mijn huidige pen is 30,9 en 40 cm. Steekt zo'n 25 cm boven de zadelpenbuis uit.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Nimbus schreef:Een QR zadelpenklem kan wel, net als anders niet te strak aantrekken. Las er niks over in de pdf. Wat ze denk ik met een klem bedoelen die de pen aanraakt is een die ook op de pen klemt en niet alleen om de zitbuis, dat zijn speciale voor wanneer je zadelpen blijft zakken, die zie je zelden, een reguliere moet gewoon kunnen.
Je kunt eerst proberen of de pen niet zakt als alles schoon en droog is, mocht hij dan toch zakken doe er dan wat carbonpasta aan, lees niet dat ze het niet aanraden, alleen dat het wat krast, moet verder geen kwaad kunnen. Er komen altijd wel wat krasjes op met erin en eruit halen.
Ik gok dat het wel los loopt.

In een test van dit soort 'verende' carbon zadelpennen die ik hier een tijd terug langs zag komen kwam hij er erg goed uit. Zelf geen ervaring mee, ik heb twee aluminium P6'en in 34,9mm en die flexen heeeeel weinig...
Wel een van de beste zadelpennen in mijn optiek, erg goede klemming en verstelling van zadel.
In de pdf staat dat je de klem zo vast moet zetten dat je de pen net niet meer kan draaien.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Hiflex zijn fijne pennen die goed dempen, voelt minder hard dan een alu p6, wel de juiste maat nemen (niet veel langer dan je nodig hebt voor je frame), gaat prima met requliere QR clamps. Zakken van je zadel is wel een issue, althans; daar wordt de pen niet mooier van.
Laatst gewijzigd door Knakker29 op wo 17 augustus 2016, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Iedereen die hier gereageerd heeft, bedankt voor de input. Ik ga ook nog even verder zoeken op het www of ik nog meer ervaringen kan vinden. Mocht ik overgaan tot de aanschaf laat ik het hier wel weten. Tis toch veel geld. Of het duur is weet ik niet. En als het uiteindelijk toch niks is dan is het duur leergeld.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Mike123 schreef:Iedereen die hier gereageerd heeft, bedankt voor de input. Ik ga ook nog even verder zoeken op het www of ik nog meer ervaringen kan vinden. Mocht ik overgaan tot de aanschaf laat ik het hier wel weten. Tis toch veel geld. Of het duur is weet ik niet. En als het uiteindelijk toch niks is dan is het duur leergeld.
Gelukkig doen ze het 2e hands ook goed, dus dan is de schade een beetje beperkt, al zijn ze inderdaad gewoon duur.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Schijnen erg fijne pennen te zijn. Vriend van mij heeft er een en is er volgens mij heel tevreden over. Bijna alle goede carbon zadelpennen zijn stevig aan de prijs. Ook een echte (!; 2e hands is veel nepspul in omloop) Ritchey kost al snel richting of zelfs meer dan € 200,-.

garantie van Syntace (1e eigenaar) is volgens mij 10 (!) jaar.
StAlTiCa
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Heb zo een syntace en deze is comfortabeler dan de thomson alu die ik daarvoor had. Op de andere fiets een ritchey carbon, ook een prima zadelpen maar iets minder vergevingsgezind. Heb de pen vast gezet volgens de gebruiksaanwijzing en dat werkt tot nu toe prima. Pen was een tijdje terug in de aanbieding bij futurum
Plaats reactie