Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 2 november 2017, 22:55 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er
Hoe zwaar wegen die biba's?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 2 november 2017, 23:02 
Pro Biker
Pro Biker
De complete band weegt 300 gram, waarvan 180 gram voor de binnenband en 120 gram voor de sealant. Dus erg zwaar :lol: :lol: :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 2 november 2017, 23:21 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
Voor mij tubeless of Schwalbe xtra light als ik veel banden wil wisselen. Bevallen al jaren uitstekend op 29er en nu ook op gravelbike (kleinere maat)

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: do 16 november 2017, 11:47 
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Wat is teveel aan gewicht in relatie tot lekrijden? Stel dat je op een fietsdag een keer lek rijdt. Sta je daar met je microgewicht biba te klooien. Ben je zeker een kwartier kwijt terwijl de Jones gewoon lekker doorkachelt. Gewicht.... tja.... hoeveel weeg je zelf?

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: do 16 november 2017, 12:01 
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: handgemaakt
Tismilucas schreef:
Wat is teveel aan gewicht in relatie tot lekrijden? Stel dat je op een fietsdag een keer lek rijdt. Sta je daar met je microgewicht biba te klooien. Ben je zeker een kwartier kwijt terwijl de Jones gewoon lekker doorkachelt. Gewicht.... tja.... hoeveel weeg je zelf?

Een kwartier oponthoud door een lekke band... daar gaat je strava-tijd....

Aan de andere kant, dat kost je maar tijd op 1 strava sector, een zware binnenband heb je de hele dag bij je. Dat werkt door in al je sectoren.
Dus de vraag moet zijn, wat is belangrijker je totaaltijd, of je sectortijden?

Maar bovenal het het kostbare terras-tijd die verloren gaat, elke seconde bezig met het vervangen van een band tijdens de rit, is tijd die je niet op het terras aan een biertje kunt zitten...
Tevens geldt dan ook elke euro die het weight-weenie bandje kost, kun je niet meer uitgeven aan bier.
Dus, resume, maak je banden tubeless en neem een eenvoudig bandje mee als reserve, meer tijd voor terras en meer geld voor bier :-q

Niet te veel nadenken over optimaal gewicht en rondetijden, je bent bart brentjens*niet.

* Dat schijnt een bekende wedstrijdfietser te zijn geweest ooit, staat hier in het forum ergens een topic forum over.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 19 november 2017, 23:22 
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: 2014 Merida Big Seven 100 SS 2.0 2016 Grand Canyon AL SL 6.9 Aka Blackbeast
bonzaiking schreef:
Hoe zwaar wegen die biba's?

Ik merk er niks dit jaar nog geen lekke band gehad.
Ik ben zelf 80+kilo met alles erop nog veel meer.

https://www.youtube.com/user/Paganiproductions
Never Give up

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: ma 20 november 2017, 12:34 
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI Alloy 1 2017
Tismilucas schreef:

Er zijn natuurlijk meer kanten aan het verhaal.. gewicht vs lekrijden is niet altijd de enige afweging die je moet maken, wellicht als je een biba kiest, (dik, dun, materiaal, met of zonder sealant erin, ....).
Je kan ook nog nadenken over grip/druk, snakebites, (dan ga je al snel naar tubeless), maar dan kom je weer in gebruiksgemak met monteren, banden wisselen, reparaties onderweg (hoewel niet vaak nodig), ....

En het gewicht in je banden telt wel "dubbel", dit is het uiteinde van de roterende massa, waardoor de verschillen versterkt worden, hier is het dus ook meer dan alleen een paar gram meezeulen (dat gewicht zit toch wel in mijn rugzak met reserve biba). Maar het fietst/rolt/stuurt gewoon lekkerder.

Ik zou zeggen, als je gewoon per seizoen (of langer) met 1 set banden fietst, je velgen en buba's zijn tubeless ready, dan zou ik het op zijn minst proberen!

Profiel  

Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2