Nieuwe ketting

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Hallo,

Iemand ervaring met de ketting van KMC: KMC X11SL pre lubed?
https://www.bike-components.de/en/KMC/X ... in-p58801/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben toe aan een nieuwe ketting (zeker na afgelopen weekend de MH2D gereden te hebben :lol: )
Een aangezien genoemde ketting al is voorzien van een wax laag Squirt, lijkt het me wel gemakkelijk.

Ik rij Sram en volgens de gegevens is KMC compatibel daar mee.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prima ketting. Maar dat pre lubed moet je verder niet te veel van verwachten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Hoe bedoel je?
Moet ik voordat ik 'm ga gebruiken nog zelf voorzien van een laagje wax?
v_schultinge

Nou eerder dat je die vieze plakbende eraf moet halen die er standaard op een ketting zit. Dat trekt alleen maar vuil aan. Dus goed ontvetten en dan een beetje normale wax erop zoals altijd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nee, het spul dat KMC standaard op de velg smeert is echt smeermiddel en werkt heel behoorlijk. Dat hoef je er dus ook niet af te halen. Maar zoals met ieder smeermiddel moet je redelijk snel weer je ketting van nieuw spul voorzien.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

v_schultinge schreef:Nou eerder dat je die vieze plakbende eraf moet halen die er standaard op een ketting zit. Dat trekt alleen maar vuil aan. Dus goed ontvetten en dan een beetje normale wax erop zoals altijd.
Vind dat spul waarmee een ketting uit de verpakking komt altijd prima voor een eerste rit/kilometers. :lol:
Laatst nog een nieuwe ketting voor een 160km toertocht gemonteerd, ketting heel de rit perfect stil en de hoeveelheid vuil wat eraan bleef plakken was echt niet meer of minder dan met welk ander smeermiddel dan ook.
Kost al tijd zat dat schoonmaken van je aandrijving, dan ga ik echt niet gelijk starten met het schoonmaken van iets wat net nieuw uit de verpakking komt.

Na die eerste rit ontvet ik de boel wel goed en ga ik over op mijn eigen favoriete smeermiddel. :-q
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Zumpelvelder schreef:Vind dat spul waarmee een ketting uit de verpakking komt altijd prima voor een eerste rit/kilometers. :lol:
Laatst nog een nieuwe ketting voor een 160km toertocht gemonteerd, ketting heel de rit perfect stil en de hoeveelheid vuil wat eraan bleef plakken was echt niet meer of minder dan met welk ander smeermiddel dan ook.
Kost al tijd zat dat schoonmaken van je aandrijving, dan ga ik echt niet gelijk starten met het schoonmaken van iets wat net nieuw uit de verpakking komt.

Na die eerste rit ontvet ik de boel wel goed en ga ik over op mijn eigen favoriete smeermiddel. :-q
Zo doe ik het ook, al laat ik dat ontvetten meestal ook achterwege (waarom iets weghalen wat op zich ook prima werkt?). De Squirt kruipt er daarna toch wel tussen :-D
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Maareuh.....deze ketting heeft geen smeermiddel maar wax van Squirt.
Als je een gewone ketting koopt zou ik 'm eerst moeten ontvetten voordat ik Squirt gebruik.
Het voordeel van deze KMC ketting is dus dat ie al voor bewerkt is met Squirt.....
v_schultinge

Aha, nouja zolang het niet meer dan een paar euro extra kost. Waarom niet.
BikerMar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 27 juli 2014, 14:29

Ik gebruik dezelfde ketting. En zeer tevreden over.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

v_schultinge schreef:Aha, nouja zolang het niet meer dan een paar euro extra kost. Waarom niet.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen: waarom wel? (vooral wanneer het een paar euro meer kost) :wink:
v_schultinge

nielsvo schreef:
v_schultinge schreef:Aha, nouja zolang het niet meer dan een paar euro extra kost. Waarom niet.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen: waarom wel? (vooral wanneer het een paar euro meer kost) :wink:
Luiheid en gemak... :D
Plaats reactie