Advies voorvork 26"

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

Ik heb een paar maanden geleden een 2e hands mountainbike gekocht.

Nu zit hier een suntour XCM V3 voorvork op. Ik las al dat dit echt een budget voorvork is waar je niet al te gekke dingen met moet doen. Omdat ik nu toch steeds vaker trails aan het rijden ben zat ik er over te denken om deze te gaan upgraden omdat ik voorlopig nog geen nieuwe MTB kan kopen. Dit zal in principe altijd in NL zijn. mocht ik ooit naar het buitenland gaan zal ik waarschijnlijk daar gewoon een MTB huren.

Wat voor vork zouden jullie hier nu voor aan raden? Budget zal ongeveer rond de 200 liggen. Mocht dit echt te weinig zijn kan het misschien iets omhoog.

MTB Foto: https://1drv.ms/i/s!AmtQs23SLQdigY8yPlOcBau6h_NiPQ

Ik ben nieuw op het forum dus mocht er iets niet in orde zijn hoor ik het graag.

Mochten je meer info willen over de MTB hoor ik het graag.

Gr. Pieter.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, een beetje meer info kan geen kwaad. Op de foto hangt je helm voor het balhoofd dus ik kan niet zien of het een rechte of tapered stuurbuis is (ik gok het 1e)
Volgens mij heeft die vork een coil (veer) en geen luchtkamer? Als je er echt op vooruit wilt gaan zou ik een vork op lucht nemen. Binnen jouw budget kan je dan denken aan een Rockshox XC of recon silver of gold solo air of evt een Judy. Let wel op dat je de juiste as aansluiting hebt, zo te zien 9mm QR (snelspanner)
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

Beste TenZNL,

Ik zal als ik thuis kom even beter foto's maken en even de specificaties opzoeken. De stuurbuis is inderdaad een rechte.
Ik zal de opties eens even bekijken die je stuurde. Alvast bedankt voor de hulp!
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

waarom niet 2e hands Reba of Fox?
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

Kjiratsiekoedel schreef:waarom niet 2e hands Reba of Fox?
Dit lijkt me ook wel wat maar kan weinig 26" vorken vinden op bijv. marktplaats waar kopen jullie meestal 2e hands MTB onderdelen?



als ik iets nieuws zoek kom ik dus op zoiets uit:
https://www.rosebikes.nl/artikel/rock-s ... id:2679196
ik neem aan dat dit al een hele verbetering is met wat ik nu heb.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

pieterw33 schreef:
Kjiratsiekoedel schreef:waarom niet 2e hands Reba of Fox?
Dit lijkt me ook wel wat maar kan weinig 26" vorken vinden op bijv. marktplaats waar kopen jullie meestal 2e hands MTB onderdelen?
Op dit forum natuurlijk! Er ligt genoeg te verstoffen in de schuren... Plaats even een een gezocht advertentie. Wel je stuurbuislengte bij vermelden.
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

Kjiratsiekoedel schreef:
Op dit forum natuurlijk! Er ligt genoeg te verstoffen in de schuren... Plaats even een een gezocht advertentie. Wel je stuurbuislengte bij vermelden.
Haha Oeps dat had ik ook wel kunnen bedenken! Dat ga ik zeker eens doen!
Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kjiratsiekoedel schreef:waarom niet 2e hands Reba of Fox?
Wordt dat niet wat lastig met een rechte stuurbuis?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Opgeschoond, on-topic verder maar weer.

Thx.
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

zit even de specs te bekijken van de as deze is geloof ik 10mm klopt dit?

gaat om de Shimano Deore LX HB-M585
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

Ik zat net even te browsen in de Te koop sectie en daar kwam ik de volgende tegen:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=134946" onclick="window.open(this.href);return false;

gaat om die Fox vork. Zou deze passen op mijn bike en is dat ook wat?

Ik heb mijn voorvork er even uit gehaald en ik heb 22CM veerweg op die suntour. en ik geloof een 10 MM as zie bericht hier boven.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Die Fox is een 130mm en ik denk dat jouw huidige een 100mm is, weet je of dat klopt?
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

Ja klopt huidige is 100MM. wat voor gevolgen heeft dit als je die 130MM er onder zou monteren?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

pieterw33 schreef:Ja klopt huidige is 100MM. wat voor gevolgen heeft dit als je die 130MM er onder zou monteren?
Je voorkant komt iets omhoog, je zit iets rechter op en je fiets gaat een tikje gemoedelijker sturen. Allemaal niks ernstigs. Twee ritjes en je voelt geen verschil meer!


Maar even terug naar het begin: merk je dat je huidige vork het niet goed zou doen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

Het is niet dat de huidige voorvork niet werkt alleen merk ik wel dat als ik Wat sprongen maak of afdalingen doe dat de demping echt minimaal is. nu is deze vork daar ook niet echt voor gemaakt geloof ik. vandaar dat ik een upgrade zoek.

Nu zou ik vast nog wel een poosje door kunnen rijden maar stiekem wil ik ook gewoon alles een beetje upgraden zodat de hele bike wat beter wordt, en ik wat meer ervaring krijg met het sleutelen aan de fiets.
Plaats reactie